پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۱۹ درصد خسارت حوادث طبیعی کشور مربوط به مازندران و گیلان است

0

محمد شکرچی روز سه شنبه در همایش ملی حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی که به میزبانی بابلسر مازندران برگزار شد، تاکید کرد: نباید با حوادث طبیعی طوری برخورد کنیم که گویی نخستین بار است با آن مواجهه می‌شویم، در حالی که مخاطرات طبیعی همچون سیل و زلزله سابقه طولانی در جغرافیای ایران دارد.

وی افزود: در سال‌های اخیر سیل خسارت جدی به زیر ساخت‌ها و سرمایه‌های اجتماعی زد که این نشان می‌دهد ما هنوز نتوانسته‌ایم در حوزه زیر ساخت‌ها به آمادگی کامل برسیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حوادث مختلف از سال ۹۰ تا ۹۷ بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به کشور خسارت وارد کرده ادامه داد: بررسی‌ها نشان داده که با اقدام‌های پیشگیرانه همچون لایروبی رودخانه‌ها تا ۷۰ درصد می‌توان از میزان خسارت کم کرد.

شکرچی بزرگ‌ترین مشکل در خسارت به زیرساخت‌های کشور را عدم طراحی درست و مناسب توصیف کرد و گفت: این درصدها نشان می‌دهد که ما در حوزه طراحی نیز هنوز دارای مشکل اساسی هستیم.

وی با بیان اینکه تغییر اقلیم تهدیدی جدی است که در طراحی زیرساخت های کشور دیده نمی‌شود، افزود: بر اساس تغییر اقلیم وقوع سیلاب در سال آینده در کل جهان افزایش خواهد یافت و احتمال وقوع سیل در ایران نیز بر اساس موقعیت جغرافیایی آن تا  ۴ برابر افزایش می‌یابد.

نماینده شهرها به دنبال کلید زدن پروژه‌های جدید نباشند

معاون وزیر راه و شهرسازی طرح پروژه‌های جدید بدون اطمینان از ایمنی ساختارهای قدیمی را هدر رفت منابع عنوان کرد و گفت: نماینده شهرها به دنبال تعریف و اغاز پروژه های جدید نباشند و پیش از این باید به سراغ مقاوم سازی زیرساخت های حاضر بروند.

شکرچی با بیان اینکه مخاطرات طبیعی می تواند دارایی های ما را تخریب کند گفت : در بحث اجرایی کیفیت زیر ساخت ها و تضمین کیفیت ها ما نمی توانیم به مهندسی ۲۰ سال پیش اتکا کنیم  و اکنون  بازنگری مفروضات مهندسی  لازمه اصلی است.

وی تاکید کرد: نماینده شهر به جای اینکه سازه جدید اجرا کند باید ببیندسازه های موجود در چه وضعیتی هستند که در صورت نیاز به این سازه ها بهبود بخشیده و نه اینکه با بودجه محدود یک پروژه دیگر افتتاح کنیم.

گفتنی است که همایش ملی حفاظت از زیرساخت‌های حیاتی امروز با حضور مهمانان کشوری و استانی و مسئولان پدافند غیر عامل و مدیریت بحران کشور در دانشگاه مازندران بابلسر برگزار شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.