پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۱۷ درصد دام‌ها در مراتع غرب مازندران غیرمجاز هستند

0

چرای دام بیش از ظرفیت مجاز از مراتع سبب تخریب اراضی می‌شود و در این راستا تعادل بین مرتع و دام برای حفظ و نگه‌داری از منابع طبیعی،  محیط‌زیست و نیز کمک به معیشت دامداران ضروری است.

کیوان وریج کاظمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس ممیزی های صورت گرفته از تعداد ۳۶۴ هزار دام سبک و سنگین مراتع غرب مازندران  بیش از ۶۱ هزار دام به صورت غیر مجاز در این مراتع چرا می کنند.

وی ادامه داد: با توجه به آمار گرفته شده بیش از ۸۰ درصد از دام های غیرمجاز شامل گوسفند و بز هستند.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر افزود: در راستای برخورد با دام های غیر مجاز در مراتع، امسال تعداد ۶ هزار و ۳۳۴ راس واحد دامی از مراتع غرب مازندران خارج شدند و در این رابطه نیز ۲۷ فقره پرونده تخلف چرای غیرمجاز براساس ماده ۴۳ مکرر، ماده ۵۰ و ماده ۴۶ تنظیم گردید. 

وی خاطرنشان کرد:  این در حالی است که در سال گذشته تنها ۳ هزار و ۸۹۳ راس واحد دامی غیر مجاز در مراتع این اداره کل شناسایی و خارج و پرونده تخلف چرای غیرمجاز برای آنها تنظیم و به مراجع قضایی معرفی شدند.

 رئیس اداره مرتع  اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر با اشاره به مشاعی بودن بهره برداری از مراتع گفت: هم اکنون تعداد بهره برداران از مراتع ۳ هزار و ۸۷۰ خانوار تعداد پروانه چرای دام صادره نیز ۹۷۹ فقره می باشد.

ویریج کاظمی با بیان اینکه هم اکنون ۱۹۷ هزار و ۱۵۲ هکتار مراتع تحت نظر اداره کل منابع طبیعی مازندران – نوشهر است ، خاطر نشان کرد : از این میزان ۱۰۱ هزار و ۳۹۰ هکتار مراتع متراکم، ۸۶ هزار و ۴۴۴ هکتار نیمه متراکم و ۹ هزار و ۳۱۸ هکتار نیز به صورت کم تراکم می باشد.

وی به وجود ۲۱۸ فقره طرح مرتعداری در سطح حوزه این اداره کل اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر۱۲۶ فقره از این طرح ها به مساحت ۱۳۲ هزار و ۱۸۶ هکتار به صورت مشارکتی واگذار شده است.

به گفته وی، طرح حفاظت مشارکتی مراتع در قالب تفاهم نامه با  بهره برداران منعقد می شود که هدف از انعقاد قرارداد بین مجریان و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری ، ایجاد انگیزه بین بهره برداران و  با هدف حفاظت از پوشش گیاهی و عرصه های ملی با مشارکت جوامع محلی برای فرهنگ سازی و کنترل عوامل تخریب در عرصه های ملی صورت می گیرد.

رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و ابخیزداری مازندران – نوشهر  تعداد طرح مرتعداری واگذاری نشده در غرب مازندران را ۹۲ فقره به مساحت ۵۸ هزار و ۵۲۳ هکتار اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: امسال مقدمات کار طرح اصلاح مراتع از جمله استعلام بها و مناقصه در حال انجام است که با تخصیص اعتبار اجرایی می شود و این در حالی است که در سال گذشته از محل اعتبار صندوق توسعه ملی ۳۰۷ میلیون تومان برای اجرای پروژه های اصلاح و احیای مراتع در قالب کپه کاری، بذرکاری، تامین منابع آب شرب دام و حفاظت و قرق اختصاص یافته بود.

 رئیس اداره مرتع  اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – نوشهر همچنین افزود: براساس آمار، امور مراتع برای مدیریت و نظارت بر مراتع غرب استان مازندران به ۳۰ کارشناس نیاز دارد ولی در حال حاضر تعداد کادر مدیریتی و اجرایی باهم ۱۱ نفر می باشد. 

وی با اشاره به وجود ۲۵۰ گونه علف به طور متوسط در هر هکتار از مراتع غرب مازندران گفت: در سطح حوزه مراتع شمال کشور یک هزار و ۵۵۸ گونه علف تاکنون شناسایی شده است که ۹۰ درصد از این گونه ها در مراتع غرب مازندران وجود دارد.

حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر با ۳۱۳ هزار هکتار جنگل و ۱۹۷هزار هکتار مرتع، از رامسر تا رُویان را پوشش می دهد.

۱۲۹۵/ ۱۶۰۲/۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.