پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

۱۰۰ هزار بیمار دیابتی در استان مازندران شناسایی شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از وجود ۱۰۰ هزار بیمار دیابتی در استان خبر داد.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: قاسم جان‌بابایی امروز در پیش از خطبه‌های نماز جمعه ساری اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰۰ هزار نفر در مازندران به بیماری دیابت مبتلا هستند.

 

وی با بیان اینکه دیابت دو نوع دیابت وجود دارد و دیابت نوع دوم خطرناک‌تر از نوع اول است، افزود: ۹۰ درصد مبتلایان به دیابت در استان از نوع دوم هستند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه مازندران به لحاظ اضافه وزن در صدر کشور قرار دارد، گفت: در طرح غربال‌گری دانشگاه که در سال ۹۴ انجام شد نشان داد که حدود ۵۰ درصد جمعیت استان مازندران اضافه وزن دارند.

 

جان‌بابایی، نابینایی، سکته مغزی و قلبی را مهم‌ترین عوارض بیماری دیابت دانست و افزود: رژیم غذایی، پرهیز از مصرف روغن، عدم استفاده از سیگار و پیاده روی سبب جلوگیری از ابتلا به بیماری دیابت می‌شود.

 

وی با بیان اینکه دیابت یکی از چهار علت مرگ و میر در جهان است، تصریح کرد: در سال گذشته غربالگری که در روستاهای استان انجام شد، ۵ هزار نفر مبتلایان به بیماری دیابت و ۱۵ هزار نفر  افراد مستعد این بیماری شناسایی شدند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه طرح پزشک خانواده در دو استان مازندران و فارس موفق بوده است، افزود: هر پزشک خانواده ۲ و هزار و ۵۰۰ بیمار را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. با اجرای طرح پزشک خانواده ۱۰ درصد جمعیت حاشیه نشین استان نیز تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.

 

جان بابایی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۸ کلینیک دندان‌پزشکی در استان راه‌اندازی شده است، افزود: ۲ مرکز دندان‌پزشکی در ساری با تعرفه دولتی به بیماران خدمات درمانی ارائه می‌کند.

 

وی با اعلام اینکه سرطان جزو دومین علت مرگ و میر در استان است، گفت: مرکز جامع سرطان‌شناسی در مرکز برای درمان این بیماری راه‌اندازی شد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به ساخت اورژانس بیمارستان بوعلی ساری، گفت: این مرکز در ۴ هزار متر مربع و در ۵ طبقه تا پایان امسال به‌بهره برداری می‌رسد.

 

وی همچنین از ساخت اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره) ساری خبر داد و گفت: اورژانس این بیمارستان نیز در زیربنایی به مساحت ۵ هزار متر مربع ساخته می‌شود.

 

جان بابایی از راه‌اندازی ۹ مرکز بهداشتی تا پایان سال ۹۵ در استان خبر داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.