پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گیاهی که معجزه می‌کند/ گل گاوزبان؛ نقطه قوت اقتصاد روستایی + فیلم

0

سال‌ها قبل بسیاری از بانوان مازندرانی با آمدن فصل بهار  سری به طبیعت زده و از گیاهان پرخاصیت ، زیبا و خوش عطر، نوبرانه‌ای می چیدند و برای سالی که در پیش داشتند ذخیره می‌کردند تا در روز‌های ناخوشی به فریادشان برسد مثلا یک لیوان دم نوش گل گاو زبان با لیمو و عسل نسخه چند صد ساله‌ای است که از بزرگترهایمان به یادگار برده ایم و حالا چندین سال است که گاهی آشفتگی هایمان را با این ترکیب شفابخش تسلی می‌دهیم.

مناطق کوهستانی و حاشیه راه‌های جنگلی مازندران این روزها پر از گل‌هایی است که به رنگ‌های قرمز و بنفش درآمدند، گل‌هایی که در گذشته‌های نه چندان دور  به صورت خودرو می رویید و  گاهی هم برخی‌ها آن را در حیاط خانه شان به اندازه مصرف خودشان کشت می‌کردند، اما حالا این کاشت گل دارویی زیبا به عنوان یک شغل برای کشاورزان تعریف شده است.

گیاهی که معجزه می‌کند + فیلم

کشت گل گاوزبان بدون محدودیت سنی

سوگند ۷ ساله است و دو سالی می‌شود که به همراه خانواده در باغ  محل زندگی خود گل گاوزبان برداشت می کند، کاری که به گفته او  راحت است و  دوستانش هم در همین سن و سال می‌توانند آن را انجام دهند.

کشت گل گاوزبان در نکا

پدر بزرگ سوگند اهل روستای سوچلما نکا ۶۵ ساله است و مدتی است بجای گندم و جو در زمین شیب دار کنار خانه اش گل گاو زبان می کارد یکی از مزیت‌های کشت این گیاه را استفاده از زمین‌های شیب دار و بدون استفاده می داند و می گوید: برای کشت گل گاوزبان نیازی به آبیاری زیاد و مداوم یا سم و کود نیست.

این کشاورز مازندرانی گفت: از یک هکتار زمین حدود ۵۰ کیلوگرم گل گاوزبان برداشت می‌کنیم و هر کیلوگرم گل گاوزبان را به قیمت ۱۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسانیم.

برداشت گل گاوزبان در مازندران

خواص گل گاوزبان از نظر طب ایرانی

شعبانی محقق و پژوهشگر طب سنتی با بیان اینکه گل گاو زبان از گیاهان دارویی بسیار مهم  وشناخته شده در طب سنتی است، گفت: گیاه گل گاوزبان برای درمان و پیشگیری برخی بیمار‌ها از جمله بیماری‌های تنفسی، قلبی، عصبی، مشکلات پوستی، آلزایمر و ام اس کاربرد دارد.

او افزود: ایرانی‌ها از گذشته تاکنون  به خواص دارویی گل گاو زبان آشنا هستند و گل‌ها و برگ‌های این گیاه را خشک و از آن برای تهیه چای و دمنوش و عرق گل گاو زبان استفاده می‌کنند.

این محقق و پژوهشگر  با بیان اینکه طبیعت گل گاوزبان گرم و ‌تر است، افزود: این گیاه سرشار از آنتی اکسیدان، فلاونوئید، آنتو سیانین، اسید گاما لینولئیک، کولین، ویتامین‌های  B، ویتامین  C، منیزیم، کلسیم، آهن و پتاسیم  و منیزیم بوده و  می‌تواند ضد حساسیت، ضد روماتیسم و ضد التهاب باشد و عصاره برگ گل گاوزبان، هم با ترکیبی نرم کننده برای پوست خشک و برطرف نمودن خارش‌های پوستی مفید است.

شعبانی گفت: آنتی اکسیدان‌های موجود در گل گاوزبان سبب بهبود گردش خون می‌شود و فشار خون بالا را درمان می‌کند و  دمنوش گل گاو زبان هم می‌تواند به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند و سبب پیشگیری از سکته و حمله قلبی و عروقی می‌شود.

شعبانی محقق طب ایرانی

طریقه دم کردن گل گاو زبان چگونه است؟

برای استفاده از این گیاه، گل گاوزبان (دو تا پنج مثقال) را با نیم لیتر آب جوش، همانند چای روی حرارت غیر مستقیم بخار کتری یا سماور بگذارید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دم بکشد و پس از دم کشیدن، ۱۰ دقیقه بماند و بعد آن را میل کنید، سه بار در روز نتیجه بهتری خواهید گرفت.

گیاهی که معجزه می‌کند + فیلم

توسعه کشت گل گاوزبان در زمین‌های شیب دار نکا

عباسی رئیس مرکز خدمات دهستان استخرپشت نکا گفت: سطح کشت گل گاوزبان در دهستان استخرپشت از توابع شهرستان نکا در سال‌های گذشته خیلی کم بود و فقط در منازل افراد کشت می‌شد اما بازدهی این گیاه دارویی سبب شد تا گل گاوزبان به عنوان الگوی کشت به کشاورزان معرفی شود.

رئیس مرکز خدمات دهستان استخرپشت نکا افزود: شهرستان نکا با داشتن صد‌ها هکتار سطح زیر کشت گیاه گل گاوزبان به عنوان قطب تولید این گیاه در منطقه و کشور شناخته شده است به گونه ای که فقط در منطقه استخرپشت نکا حدود ۳۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی به کشت گل گاوزبان اختصاص یافته است.

عباسی مسئول مرکز خدمات جهاد کشاورزی استخرپشت

رونق کشت یک محصول در یک منطقه و مهم‌تر از آن ایجاد بازار فروش می‌تواند با بالا برددن انگیزه افراد، علاوه بر کسب درآمد، زمینه اشتغال خانوادگی را  در  مناطق کوهستانی و کمتر توسعه یافته ایجاد کند.

گیاهی که معجزه می‌کند + فیلم

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.