پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گیاهان دارویی؛ نسخه کارآمد توسعه بخش کجور

0

این روزها نقش گیاهان دارویی و اثرات مثبتی که در سلامتی انسان دارد روزبه روز در حال پررنگ شدن است، گیاهان دارویی به لحاظ خواصی که دارد و در کنار آن به علت نداشتن عوارض جای خود را در سفره ایرانیان در حال پیدا کردن است، پرورش و تولید گیاهان دارویی به عنوان یک تولید پردرآمد محسوب می شود.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، در برخی نقاط ایران که قابلیت رشد و تولید گیاهان را دارد سرمایهگذاری خوبی در حال شکل‌گیری است. وجود بیش از هشت هزار نوع گیاه دارویی مبین این است که تا چقدر این گیاهان نقش مهمی در سلامتی روح و جسم انسان درند.

بخش کجور نوشهر نیز به لحاظ کوهستانی بودن و شرایط خاص آب و هوایی که دارد محل رشد و پرورش بیش از ۲۵۰ گونه گیاهاه دارویی است که تاکنون تنها به صورت خودرو می روییده است اما از چندسال قبل مردم این دیار به سمت پرورش گیاهان دارویی از جمله گل محمدی رفته اند. برگزاری جشنواره گیاهان دارویی و صنایع وابسته از سال گذشته که به ابتکار شهردار و اعضای شورای شهر کجور برگزار شد راههای تولید و پرورش بیشتر گیاهان دارویی را روبروز در حال هموارکردن است.

طی چند روز اخیر دومین جشنواره گیاهان دارویی و صنایع وابسته در شهر کجور نوشهر در میان استقبال گرم علاقمندان به آن برگزار شد.

*وجود بیش از ۲۵۰ گونه گیاهان دارویی در منطقه کجور

شهردار کجور در این جشنواره با اشاره به اینکه اقلیم منطقه کجور شامل ۶۴ روستا و دو شهر پول و کجور دارای پهنه ای به وسعت هزار و ۱۰۰ کیلومتر است، اظهار کرد: این منطقه از خرده اقلیم ها با ویژگی های متفاوتی تشکیل شده است که تنوع آن به گواه کارشناسان جهاد کشاورزی مستعد کاشت و تولید بیش از ۲۵۰ نوع گیاهان دارویی و شفابخش می باشد.

جمال ملک محمدی افزود: پرداختن به صنعت گیاهان دارویی به عنوان یک فرصت سودآور با ارزش افزوده بسیار بالا در زمینه های کاشت، داشت، برداشتT بسته بندی و فرآوری می تواند ضمن ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی، نام کجور را در این صنعت در بازارهای داخلی و خارجی آن پرآوازه کند.

وی تصریح کرد: صنعت گیاهان دارویی بدون هیچ تردیدی می تواند در کنار صنعت گردشگری از نوع بوم گردی و اکوتوریسم به عنوان محور توسعه منطقه کجور مطرح و در آینده ای نزدیک با تاسیس مرکز طب سنتی مبتنی بر درمان بیماران با گیاهان دارویی اساس گردشگری سلامت را نیز سبب شود.

*پرداختن به گیاهان دارویی راهی موثر در توسعه منطقه

شهردار کجور با بیان اینکه این جشنواره دومین جشنواره گیاهان دارویی و صنایع وابسته کجور نه به عنوان هدف بلکه به عنوان تلنگر و محرک اقتصادی در این حوزه می تواند اذهان و دیدگاه بزرگان این صنعت را به سمت کجور و قابلیت های خدادای آن معطوف سازد و عاملی برای جذب سرمایه گذار در این منطقه باشد، گفت: همچنین می‌تواند کشاورزان و صاحبان زمین کوچک و بزرگ را تشویق به کاشت و تولید گیاهان دارویی با ارزش افزوده بالا به جای تولید محصولات کم اهمیت مانند علوفه دامی و جو کند.

ملک محمدی ادامه داد: از مسئولان، سرمایه‌گذاران و علاقمندان به گیاهان دارویی درخواست دارم نگاه پرمهر خود را به سمت این صنعت پرسود معطوف سازید و با معطوف سازی اصل درون زایی اقتصاد توسعه پایدار گامهای موثر خود را برای رونق کجور بردارید و کجور بزرگ را به مزرعه گیاهان شفابخش تبدیل کنید.

محمدعلی گلستانی دبیر اجرایی جشنواره با بیان اینکه تمامی گیاهانی که در کره خاکی هستند، هر کدوم دارای متابولیسم هایی هستند که می توانند در درمان بیماری های مختلف تاثیرگذار باشند اظهار کرد: در آفرینش موجودات، خلقت گیاهان معجزه شگرف است و گیاهان موجوداتی عجیب هستند که با انسان عجین شده است و مکمل وی است.

وی با اشاره به ارزش و اهمیت گیاهان دارویی در زندگی انسان، گفت: در طبیعت انواع گیاهان برای مقابله با نور بیش از اندازه خورشید و همچنین چرندگان موادی از خود تولید می کنند که ما به عنوان گیاهان دارویی می شناسیم و این گیاهان گیاهانی هستند که حیوانات نمی توانند بخورند و بعد از بررسی که در آزمایشگاههای مختلف انجام شد توانستند از ان گیاهان برای داروی ضد سرطان استفاده کنند.

دبیر اجرایی جشنواره با اشاره به اینکه بوعلی سینا در کتب خود به وجود ۸۰۰ نوع گیاه دارویی در طبیعت اشاره دارد، تصریح کرد: اطبا طی ۶۰ سال گذشته برای درمان بیماری از داروهای شیمیایی استفاده کردند اما بعد از مدتی پی به اهمیت داروهای گیاهی بردند چرا که متوجه عوارض بیش از اندازه گیاهان شیمیایی در بدن شدند و راه چاره را در گیاهان دارویی دیدند.

*سهم اندک ایران از تجارت گیاهان دارویی

گلستانی گفت: ایران جزو قدیمی ترین کشورهایی است که برای تولید گیاهان داروی تلاش و حدود هشت هزار نوع گونه گیاهانی که دو برابر تنوع گیاهی قاره اروپا را شناسایی کرده اما سهم ایران در تجارت گیاهان دارویی بسیار کم است.

وی افزود: اهمیت تولید و تجارت گیاهان دارویی، متصل بودن به تجارت بخش های کشاورزی، پزشکی داروسازی و صنعت است و می تواند تحول آفرینی عظیمی را ایجاد کند، اما برای دست یابی به تولید مناسب آن با چالش هایی مواجه هست که مهم ترین آن یافتن مناطق مناسب برای پرورش آن است زیرا تجمع مواد موثر در این گیاهان به دو عامل ژنتیک و محیط بستگی دارد و اگر بهترین نوع گیاهان داوریی هم وجود داشته باشد باید مکان مناسب پرورش آنهم فراهم باشد تا موثر بودن آن برای همه مشهود شود.

*منطقه کجور مستعد رشد و پرورش گیاهان دارویی

دبیر اجرایی جشنواره ادامه داد: بنابراین جهت رسیدن به این اهداف، جامعه علمی به دنبال ایجاد قطب های ایجاد گیاهان داوریی است و منطقه کجور با دارا بودن تنوع اقلیمی زیاد از مناطق میان‌بند دوآب تا کدیر و تا عمق کوههای سرد نیتل، انگاس و کندلوس یکی از گسترده ترین مناطق برای پرورش این گیاهان است و از آنجایی که دوستداران منطقه به دنبال توسعه پایدار آن با محوریت کشاورزی و گردشگری هستند بنابراین الگوی کشت منطقه بر اساس طراحی اقلیمی و استفاده از گیاهان بومی مد نظر است.

گلستانی گفت: این گیاهان عمدتاً با اقلیم منطقه سازگار هستند بنابراین نیاز به عملیات نگهداری پایین و نیاز آبی کمی دارند و کمتر مورد حجوم آفات و بیماری ها قرار می گیرند و مصرف سموم در اینها پایین است بنابراین محصولات سالم ارگانیک تولید می کنند.

وی با بیان اینکه با این تفاسیر منطقه کجور می تواند به قطب تولید گیاهان دارویی تبدیل شود تکید کرد: هدف از این جشنواره این بود باید به دنبال توسعه متوازن منطقه بر اساس توان اقلیمی منطقه بود و ضرورت تولید و فراوری گیاهان دارویی یکی از بهترین مولفه های توسعه پایدار منطقه خواهد بود بنابراین با دو جشنواره دارویی و ایجاد دبیرخانه دائمی آن در شهر کجور قدم در این مسیر نهاده شد.

دبیر اجرایی جشنواره خاطرنشان کرد: بخش عمده گیاهان دارویی منطقه تا چند سال قبل تنها جمع‌آوری گیاهان خودرو بوده است اما امروزه با ایجاد سه کارگاه گلاب گیری، ایجاد مزرعه گل محمدی، گل گاوزبان و کشت و کار این گیاهان در مزرعه شروع شده است و بزودی شاهد تاثیر آن بر روی سفره و زندگی کشاورزان خواهیم بود.

گلستانی یادآور شد: زمین های خاکی و کشت نشده زیادی در سطح منطقه کجور وجود دارد که عمده گله کشاورزان کمبود آب است که این الگوی کشت نیاز کمی به آب دارد و بخش عمده آن به صورت دیم قابلیت کشت و کار دارد.

وی به چگونگی وضعیت کشت گل محمدی پرداخت و گفت: در هزار متر زمین ۲۵۰ بوته گل محمدی کشت می شود که بوته هشت ساله آن ۱۰ کیلوگرم گل می دهد که حدود ۲۵۰۰ کیلوگرم گل محمدی در یک هزار متر تولید می شود که با احتساب ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان محصول را در سال برداشت می کند.

گزارش از: سپیده پورشعبان خبرنگار ایسنا مازندران
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.