ثبت احوال به صورت یکپارچه در جهان مربوط به قرن نوزدهم میلادی است. در ایران همزمان با نوسازی و مدرنیزاسیون و نیاز به شناسایی اتباع جهت ایجاد ارتش منظم ، اخذ مالیات و …. تاسیس ثبت احوال در دستور کار قرار گرفت. از این رو در جلسه مورخه ۳۰ آذر ماه ۱۲۹۷ ه ش به تصویب هیات وزیران رسید و با صدور شناسنامه برای دختری به نام فاطمه ایرانی در تاریخ ۳ دی ماه ۱۲۹۷ در تهران فعالیت خود را آغاز کرد.
سازمان ثبت احوال کشور به دلیل داشتن اسناد هویت و تابعیت فردی و آمار های حیاتی یکی از ارکان مهم حکومت محسوب می شود. ارائه خدمات عمومی به آحاد مردم و و اطلاعات ویژه جمعیتی به ارکان حکومت یکی از ویژگی های منحصر به فرد این سازمان می باشد.
به مناسبت هفته ثبت احوال ( ۳ الی ۹ دیماه )، جهت اطلاع بیشتر اهالی بخش چهاردانگه با اداره ثبت احوال بخش و کارکرد های آن، مصاحبه ای با آقای مهدی احمدی رییس اداره ثبت احوال بخش چهادانگه انجام داده ایم که در پی می آید:
ضمن تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار پایگاه خبری چهاردانگه ساری قرار دادید، در ابتدای گفتگو در ارتباط با ثبت آماری وقایع حیاتی چهادانگه بفرمائید.
آمار وقایع حیاتی ( تولد ، وفات ) در بخش چهادانگه تا پایان آذرماه ۱۳۹۳ ( ۹ ماه ) به این صورت است: ما در این بازه زمانی در بخش چهادانگه تعداد ۷۵ واقعه ولادت و تعداد ۷۱ واقعه وفات ثبت کرده ایم.
در اداره ثبت احوال چهادانگه چه نوع خدماتی ارائه می شود؟
در اداره ثبت احوال چهادانگه همه گونه خدمات سجلی اعم از: صدور شناسنامه نوزاد و ثبت ولادت ، ثبت وفات ، تعویض شناسنامه ، عکس دار نمودن شناسنامه ، صدور شناسنامه مفقودی ، تغییر نام و یا نام خانوادگی ، صدور کارت ملی هوشمند و … ارائه می شود. در واقع در این مورد اداره ثبت احوال بخش چهادانگه همه گونه خدماتی که در سایر ادارات ثبت احوال در کشور ارائه می شود را به اهالی بخش چهادانگه ارائه می نماید و هیچگونه مشکلی از این بابت وجود ندارد.
مهدی احمدی، رییس اداره ثبت احوال بخش چهادانگه
در مورد ارائه کارت ملی هوشمند توضیحاتی بفرمائید؟
کارت هوشمند ملی، روش نوینی در ارائه کارت های شناسایی است و دستورالعمل آن از خرداد ماه سال ۱۳۹۳ به ادارات ثبت احوال کشور ابلاغ شد. ما در اداره ثبت احوال بخش چهادانگه از خرداد ماه سال جاری تعداد ۱۱۷ درخواست ثبت کارت ملی هوشمند داشته ایم، که از این میان ۸۲ کارت ملی هوشمند صادر شده و تعداد ۶۱ کارت ملی هوشمند هم به متقاضیان تحویل و فعال شده است.
اگر ممکن است توضیحاتی در مورد مراحل صدور کارت ملی هوشمند بفرمائید؟
کارت ملی هوشمند که از خرداد ماه سال جاری ارائه ی آن به متقاضیان انجام می شود در حال حاضر به صورت اختیاری می باشد. مراحل ارائه ی کارت ملی هوشمند به شکل زیر است:
۱ – مرحله پیش ثبت نام، در این مرحله متقاضی با مراجعه به سامانه ثبت کارت ملی هوشمند نسبت به انجام پیش ثبت نام اقدام می نماید. پس از پیش ثبت نام یک کد رهگیری برای وی صادر شده با استفاده از این کد رهگیری بعد از حدود ۲۴ الی ۴۸ ساعت برای نوبت گیری در این سامانه اقدام می کند.
۲ – در زمانی که با استفاده از کد رهگیری اقدام به نوبت گیری کرد باید با دست داشتن اصل شناسنامه عکس دار، خود شخص متقاضی به اداره ثبت احوال مراجعه کرده و در این مرحله، تکمیل ثبت نام متقاضی در این اداره انجام می گیرد و طی آن اطلاعاتی از قبیل کد پستی ، تلفن همراه و دیگر اطلاعات و اسکن تصویر متقاضی و تمام صفحات شناسنامه و اسکن اثر انگشت در سامانه وارد می شود.
۳ – در نهایت هم پس از تکمیل فرایند صدور کارت ملی هوشمند که در تهران انجام می شود متقاضی باید خود شخصاً به اداره ثبت احوال مراجعه کرده و پس از اخذ اثر انگشت متقاضی کارت ملی هوشمند برای وی فعال و صادر گردیده و به وی تحویل شود.
اداره ثبت احوال چهاردانگه ظرفیت ۵۰۰ کارت ملی هوشمند تا پایان سال ۹۳ را دارد که همانگونه که عرض کردم تعداد ۱۱۷ تقاضای صدور کارت ملی هوشمند در این اداره تا کنون ثبت شده است.
فرایند صدور کارت ملی هوشمند چه میزان به طول خواهد انجامید؟
فرایند صدور کارت ملی در مرحله اول آن و حضور شخص در اداره ثبت احوال، همان روز انجام خواهد شد. صدور این کارت چون در تهران انجام می گیرد مدت حدود ۵۰ روز تا دو ماه متغیر است.
اداره ثبت احوال چهادانگه از چه سالی شروع به کار کرده است؟
اداره ثبت احوال چهاردانگه به شکلی که بتواند به صورت مستقل به ارائه خدمات به بخش چهادانگه بپردازد از سال ۱۳۷۰ بوده است و قبل از این تاریخ ثبت وقایع در بخش چهادانگه توسط یک اداره تابعه از شهرستان ساری انجام می شده است.
چه اقدامات موثری در این اداره انجام شده است؟
اقدامات موثری که در ثبت احوال بخش چهادانگه صورت گرفته از جمله اینکه اداره از حالت سنتی به شکل سیستمی پیش رفته است و اکنون کاملاً به شکل الکترونیکی به ارائه خدمات می پردازد.
اقدام موثر دیگر اینکه، اسناد سجلی این اداره کاملاً پاکسازی شده است. به این شکل که اسنادی که نا مرتب بودند کاملاً دسته بندی و صحافی شده اند.
مسئله دیگر اینکه اسناد سجلی اداره کاملاً آرشیو و الکترونیکی شده، مهمترین مزیت این کار این است که در گذشته برای ارائه برخی از خدمات سجلی لازم بود که فقط در همان اداره ای که شناسنامه صادر شده است مراجعه شود ولی با آرشیو اسناد سجلی از هر نقطه ای از ایران می توان نسبت به انجام درخواست های متقاضی اقدام کرد.
از دیگر اقدامات موثر اداره تعیین تکلیف اسناد راکد بوده است. تعدادی از اسناد در اداره وجود داشته که طی مدت زیادی هیچگونه خدماتی از مرکز دریافت نمی کردند و مشخص نبود که شخص در قید حیات هست یا نه. اداره ثبت احوال چهادانگه با استفاده نیروهای خود با حضور در تک تک روستاهایی که اسناد راکد در آن وجود داشت، نسبت به تعین تکلیف اسناد راکد اقدام کرد. در سال ۹۳ تعداد ۱۵۵ سند راکد در اداه ثبت احوال چهادانگه تعین و تکلیف شده و در حال حاضر هیچ سند راکدی در منطقه وجود ندارد.
یکی از اقدامات اداره، آرشیو اسناد مفاخر چهادانگه به شکل ویژه است، در حال حاضر تعداد ۶ سند مفاخر در این اداره تنظیم و به شکل گنجینه آماده شده است.
۱ – شهید ابوالقاسم خانگاه، اولین شهید کیاسر
۲ – سید نصرالله سادات پور کنتایی، اولین بخشدار چهادانگه
۳ – قربانعلی مهدیان کیاسری، اولین امام جمعه بخش چهادانگه
۴ – آقا شیخ عباس فیاضی، اولین سند صادر شده در بخش چهادانگه ( این سند در تاریخ ۱۳۰۶/۵/۷ در بخش چهادانگه ثبت شده است.
۵ – مرحوم علی کردان، وزیر فقید کشور
۶ – آیت الله سید حسن شجاعی کیاسری، نماینده ۴ دوره مردم شهرستان ساری در مجلس شورای اسلامی
آیا مشکل و یا کمبودی در اداره دارید؟
خوشبختانه در اداره ثبت احوال بخش چهادانگه همیچگونه مشکل و کمبودی نداریم. از نظر امکانات و نیرو هم مشکلی نیست. یکی از موضوعات و دغدغه های این اداره استفاده از سیستم فیبر نوری در تسهیل ارائه و رد و بدل کردن دیتا بود که طبق قولی که به ما داده اند این موضوع هم تا پایان سال ۹۳ عملی خواهد شد.
در پایان از وقتی که در اختیار پایگاه خبری تحلیلی چهاردانگه ساری قرار دادید سپاسگزاریم.
باسلام، مصاحبه خوبی بود،جا دارد خسته نباشیدی نیز خدمت آقای مهدی احمدی رئیس محترم اداره ثبت احوال چهاردانگه عرض کنم حقیر چند مرحله به اداره ثبت احوال چهاردانگه مراجعه کردم و ایشان از نظر من انسانی بسیار مودب و خوش برخورد بوده اند انشالله در همه مراحل زندگی موفق باشند خدا قوت
باسلام، مصاحبه خوبی بود،جا دارد خسته نباشیدی نیز خدمت آقای مهدی احمدی رئیس محترم اداره ثبت احوال چهاردانگه عرض کنم حقیر چند مرحله به اداره ثبت احوال چهاردانگه مراجعه کردم و ایشان از نظر من انسانی بسیار مودب و خوش برخورد بوده اند انشالله در همه مراحل زندگی موفق باشند خدا قوت
اولین بخشدار چهاردانگه آقای حسن نوکنده بود