پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گفتگو با مهدی احمدي، رئيس اداره ثبت احوال بخش چهادانگه

به مناسبت هفته ثبت احوال ( 3 الي 9 ديماه )، جهت اطلاع بیشتر اهالی بخش چهاردانگه با اداره ثبت احوال بخش و کارکرد های آن، مصاحبه ای با آقای مهدی احمدی رییس اداره ثبت احوال بخش چهادانگه انجام داده ایم که در پی می آید:

2

 

 ثبت احوال به صورت یکپارچه در جهان مربوط به قرن نوزدهم میلادی است. در ایران همزمان با نوسازی و مدرنیزاسیون و نیاز به شناسایی اتباع جهت ایجاد ارتش منظم ، اخذ مالیات و …. تاسیس ثبت احوال در دستور کار قرار گرفت. از این رو در جلسه مورخه 30 آذر ماه 1297 ه ش به تصویب هیات وزیران رسید و با صدور شناسنامه برای دختری به نام فاطمه ایرانی در تاریخ 3 دی ماه 1297 در تهران فعالیت خود را آغاز کرد.

 

سازمان ثبت احوال کشور به دلیل داشتن اسناد هویت و تابعیت فردی و آمار های حیاتی یکی از ارکان مهم حکومت محسوب می شود. ارائه خدمات عمومی به آحاد مردم و و اطلاعات ویژه جمعیتی به ارکان حکومت یکی از ویژگی های منحصر به فرد این سازمان می باشد.

 

به مناسبت هفته ثبت احوال ( 3 الي 9 ديماه )، جهت اطلاع بیشتر اهالی بخش چهاردانگه با اداره ثبت احوال بخش و کارکرد های آن، مصاحبه ای با آقای مهدی احمدی رییس اداره ثبت احوال بخش چهادانگه انجام داده ایم که در پی می آید:

 

ضمن تشکر از اینکه وقت خود را در اختیار پایگاه خبری چهاردانگه ساری قرار دادید، در ابتداي گفتگو در ارتباط با ثبت آماری وقایع حياتي چهادانگه بفرمائيد.

 

آمار وقایع حياتي ( تولد ، وفات ) در بخش چهادانگه تا پايان آذرماه 1393 ( 9 ماه ) به اين صورت است: ما در اين بازه زماني در بخش چهادانگه تعداد 75 واقعه ولادت و تعداد 71 واقعه وفات ثبت كرده ايم.

 

در اداره ثبت احوال چهادانگه چه نوع خدماتي ارائه مي شود؟

 

در اداره ثبت احوال چهادانگه همه گونه خدمات سجلي اعم از: صدور شناسنامه نوزاد و ثبت ولادت ، ثبت وفات ، تعويض شناسنامه ، عكس دار نمودن شناسنامه ، صدور شناسنامه مفقودي ، تغيير نام و يا نام خانوادگي ، صدور كارت ملي هوشمند و … ارائه مي شود. در واقع در اين مورد اداره ثبت احوال بخش چهادانگه همه گونه خدماتي كه در ساير ادارات ثبت احوال در كشور ارائه مي شود را به اهالي بخش چهادانگه ارائه مي نمايد و هيچگونه مشكلي از اين بابت وجود ندارد.

 

Ahmadi-sabt-ahval

مهدی احمدی، رییس اداره ثبت احوال بخش چهادانگه

 

در مورد ارائه كارت ملي هوشمند توضيحاتي بفرمائيد؟

 

كارت هوشمند ملي، روش نويني در ارائه كارت هاي شناسايي است و دستورالعمل آن از خرداد ماه سال 1393 به ادارات ثبت احوال كشور ابلاغ شد. ما در اداره ثبت احوال بخش چهادانگه از خرداد ماه سال جاري تعداد 117 درخواست ثبت كارت ملي هوشمند داشته ايم، كه از اين ميان 82 كارت ملي هوشمند صادر شده و تعداد 61 كارت ملي هوشمند هم به متقاضيان تحويل و فعال شده است.

 

اگر ممكن است توضيحاتي در مورد مراحل صدور كارت ملي هوشمند بفرمائيد؟

 

كارت ملي هوشمند كه از خرداد ماه سال جاري ارائه ي آن به متقاضيان انجام مي شود در حال حاضر به صورت اختياري مي باشد. مراحل ارائه ي كارت ملي هوشمند به شكل زير است:

 

1 – مرحله پيش ثبت نام، در اين مرحله متقاضي با مراجعه به سامانه ثبت كارت ملي هوشمند نسبت به انجام پيش ثبت نام اقدام مي نمايد. پس از پيش ثبت نام يك كد رهگيري براي وي صادر شده با استفاده از اين كد رهگيري بعد از حدود 24 الي 48 ساعت براي نوبت گيري در اين سامانه اقدام مي كند.

 

2 – در زماني كه با استفاده از كد رهگيري اقدام به نوبت گيري كرد بايد با دست داشتن اصل شناسنامه عكس دار، خود شخص متقاضي به اداره ثبت احوال مراجعه كرده و در اين مرحله، تكميل ثبت نام متقاضي در اين اداره انجام مي گيرد و طي آن اطلاعاتي از قبيل كد پستي ، تلفن همراه و ديگر اطلاعات و اسكن تصوير متقاضي و تمام صفحات شناسنامه و اسكن اثر انگشت در سامانه وارد مي شود.

 

3 – در نهايت هم پس از تكميل فرايند صدور كارت ملي هوشمند كه در تهران انجام مي شود متقاضي بايد خود شخصاً به اداره ثبت احوال مراجعه كرده و پس از اخذ اثر انگشت متقاضي كارت ملي هوشمند براي وي فعال و صادر گرديده و به وي تحويل شود.

 

اداره ثبت احوال چهاردانگه ظرفيت 500 كارت ملي هوشمند تا پايان سال 93 را دارد كه همانگونه كه عرض كردم تعداد 117 تقاضاي صدور كارت ملي هوشمند در اين اداره تا كنون ثبت شده است.

 

فرايند صدور كارت ملي هوشمند چه ميزان به طول خواهد انجاميد؟

 

فرايند صدور كارت ملي در مرحله اول آن و حضور شخص در اداره ثبت احوال، همان روز انجام خواهد شد. صدور اين كارت چون در تهران انجام مي گيرد مدت حدود 50 روز تا دو ماه متغير است.

 

اداره ثبت احوال چهادانگه از چه سالي شروع به كار كرده است؟

 

اداره ثبت احوال چهاردانگه به شكلي كه بتواند به صورت مستقل به ارائه خدمات به بخش چهادانگه بپردازد از سال 1370 بوده است و قبل از اين تاريخ ثبت وقايع در بخش چهادانگه توسط يك اداره تابعه از شهرستان ساري انجام مي شده است.

 

چه اقدامات موثري در اين اداره انجام شده است؟

 

اقدامات موثري كه در ثبت احوال بخش چهادانگه صورت گرفته از جمله اينكه اداره از حالت سنتي به شكل سيستمي پيش رفته است و اكنون كاملاً به شكل الكترونيكي به ارائه خدمات مي پردازد.

 

اقدام موثر ديگر اينكه، اسناد سجلي اين اداره كاملاً پاكسازي شده است. به اين شكل كه اسنادي كه نا مرتب بودند كاملاً دسته بندي و صحافي شده اند.

 

مسئله ديگر اينكه اسناد سجلي اداره كاملاً آرشيو و الكترونيكي شده، مهمترين مزيت اين كار اين است كه در گذشته براي ارائه برخي از خدمات سجلي لازم بود كه فقط در همان اداره اي كه شناسنامه صادر شده است مراجعه شود ولي با آرشيو اسناد سجلي از هر نقطه اي از ايران مي توان نسبت به انجام درخواست هاي متقاضي اقدام كرد.

 

از ديگر اقدامات موثر اداره تعيین تكليف اسناد راكد بوده است. تعدادي از اسناد در اداره وجود داشته كه طي مدت زيادي هيچگونه خدماتي از مركز دريافت نمي كردند و مشخص نبود كه شخص در قيد حيات هست يا نه. اداره ثبت احوال چهادانگه با استفاده نيروهاي خود با حضور در تك تك روستاهايي كه اسناد راكد در آن وجود داشت، نسبت به تعين تكليف اسناد راكد اقدام كرد. در سال 93 تعداد 155 سند راكد در اداه ثبت احوال چهادانگه تعين و تكليف شده و در حال حاضر هيچ سند راكدي در منطقه وجود ندارد.

 

يكي از اقدامات اداره، آرشيو اسناد مفاخر چهادانگه به شكل ويژه است، در حال حاضر تعداد 6 سند مفاخر در اين اداره تنظيم و به شكل گنجينه آماده شده است.

 

1 – شهيد ابوالقاسم خانگاه، اولين شهيد كياسر

2 – سيد نصرالله سادات پور كنتايي، اولين بخشدار چهادانگه

3 – قربانعلي مهديان كياسري، اولين امام جمعه بخش چهادانگه

4 – آقا شيخ عباس فياضي، اولين سند صادر شده در بخش چهادانگه ( اين سند در تاريخ 1306/5/7 در بخش چهادانگه ثبت شده است.

5 – مرحوم علي كردان، وزير فقيد كشور

6 – آيت الله سيد حسن شجاعي كياسري، نماينده 4 دوره مردم شهرستان ساري در مجلس شوراي اسلامي

 

آيا مشكل و يا كمبودي در اداره داريد؟

 

خوشبختانه در اداره ثبت احوال بخش چهادانگه هميچگونه مشكل و كمبودي نداريم. از نظر امكانات و نيرو هم مشكلي نيست. يكي از موضوعات و دغدغه هاي اين اداره استفاده از سيستم فيبر نوري در تسهيل ارائه و رد و بدل كردن ديتا بود كه طبق قولي كه به ما داده اند اين موضوع هم تا پايان سال 93 عملي خواهد شد.

 

در پایان از وقتی که در اختیار پایگاه خبری تحلیلی چهاردانگه ساری قرار دادید سپاسگزاریم.

 

2 نظرات
  1. امیر از مهدی شهر می گوید

    باسلام، مصاحبه خوبی بود،جا دارد خسته نباشیدی نیز خدمت آقای مهدی احمدی رئیس محترم اداره ثبت احوال چهاردانگه عرض کنم حقیر چند مرحله به اداره ثبت احوال چهاردانگه مراجعه کردم و ایشان از نظر من انسانی بسیار مودب و خوش برخورد بوده اند انشالله در همه مراحل زندگی موفق باشند خدا قوت

  2. محمد می گوید

    اولین بخشدار چهاردانگه آقای حسن نوکنده بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.