پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گفتگوی صمیمانه با سردار عبدالله ملکی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران

2

اختصاصی پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: به مناسبت  سوم شعبان میلاد با سعادت حضرت ابا عبدالله الحسین و روز پاسدار با سردارعبدالله ملکی یکی از مفاخر بخش چهاردانگه گفتگو کردیم. سردارعبدالله ملکی به عنوان یک بسیجی عادی شروع به خدمت نمودند و تا به درجه سرداری و فرماندهی لشکر رسیدند.  از سردار ملکی با توجه مشغله کاری وقت خود را در اختیار پایگاه خبری چهاردانگه نیوزقرار دادند کمال تقدیر و تشکر داریم.

سردار  ضمن تبریک ولادت امام حسین و حضرت عباس و روز پاسدار و جانباز به جنابعالی ، اهل کجا هستید و در چه سالی متولد شدید؟

سردار عبدالله ملکی:من هم اعیاد شعبانیه را به شماو همه مردم ایران عزیز تبریک عرض می نمایم. در 5 فروردین 1340 در خانواده ای مذهبی در روستای مازارستاق  بخش چهاردانگه متولد شدم.

سردار دوره های مختلف تحصیلی را کجا درس خواندید؟

سردار عبدالله ملکی: دوره ابتدایی را در روستای مازارستاق، ازنی و  شهید توفیقی ساری ، دوره راهنمایی را در مدرسه شهید بصیری ساری و متوسطه  را در رشته برق هنرستان خیری مقدم ساری و دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد  مدیریت امور دفاعی را در دانشگاه نیروی زمینی سپاه و دانشگاه فرماندهی ستاد به اتمام رساندم.

سردار ملکی در چه سال ازدواج کردید؟

سردار عبدالله ملکی: در 8 مرداد 1365 با سیده خانم طباطبایی اهل روستای سعیدآباد  عقد کردیم و در همان روز ولیمه دادیم و همان شب عروس خانم  با چادر مشکی با ماشین لندرور به سر خانه  و زندگی خودمون رفتیم. خانم در تمام مدت که در کردستان بودم در کنار بنده حضور داشتند و سختی های زیادی  را تحمل کردند.

سردارملکی، حاصل ازدواج شما؟

سردار عبدالله ملکی: خداوند یک دختر و یک پسر به ما عنایت فرمود، دخترم راضیه ملکی پزشک هستند و در ساری به عنوان پزشک خانواده مشغول خدمت می‌باشند و پسرم، محمد رضا ملکی فوق لیسانس مهندسی پرتو پزشکی هستند و الان شغل آزاد دارند.

سردار چه سالی وارد سپاه شدید؟

سردار عبدالله ملکی: من بعد از فرمان امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل بسیج وارد بسیج شدم و در اواخر سال 1358 دوره نظامی را آموزش دیدم.  سال 1360 به سقز اعزام شدم و در آنجا فرمانده مقر شهید چمران بودم بعد از شهادت فرمانده سپاه سقز این مقر به نام مقر شهید طیاره تغییر نام داد. و در سال 61 به جبهه های جنوب به عنوان بسیجی اعزام شدم. در سال 1362 به مریوان اعزام شدم که در این سال از بسیج وارد سپاه شدم و تا سال 67 در مریوان بودم. درسال 67 یک اتفاق بعد در زندگی ما رخ داد.

چه اتفاقی ؟

سردار عبدالله ملکی:  خانم که در سال 1367  برای دانشگاه امتحان داده بودند در دانشگاه الزهرا تهران قبول شدند و قرار بود که در نیمسال دوم  مشغول تحصیل شوند.  ما به ساری آمدیم تا مقدمات کار را فراهم کنیم و برای ثبت نام به تهران برویم که در قائم شهر تصادف کردیم و خانم در این تصادف آسیب شدیدی دیدند و چندین عمل جراحی یر روی ایشان در بیمارستان آسیا تهران انجام گرفت. در سال 1368 به خاطر تحصیلات خانم به مدت یک سال و نیم به تهران منتقل شدم و سال 70 به مریوان برگشتم.

سردار یکی، دو خاطره ناب که تا الان جایی تعریف نکردید برای ما بیان کنید؟

سردار عبدالله ملکی:   خاطرات دوره دفاع مقدس در کتابی منتشر شده است و با اصلاحات جدید انشاالله به زودی منتشر می‌شود. من دو خاطره  بعد ازدفاع مقدس  که در کردستان حضور داشتم را برای شما نقل می‌کنم.

در سال 1388 جانشین سپاه کردستان بودم. در کنار ساختمان های سازمانی سپاه که در حاشیه  شهر سنندج است، برای احداث ساختمان جدید داشتند خاک برداری می کردند،  یک بمب 500 کیلویی عمل نکرده از دوران دفاع مقدس  پیدا شد. من عازم محل بمب شدم، استاندار و مسئولین استان حضور داشتند و همه نگران انفجار این بمب بودند و اگر این بمب منفجر می‌شد آسیب زیادی به اطراف وارد می‌کرد. با مسئولیت خودم ، دستور دادم که به آرامی بمب را  از جای خود دربیاروند و بمب را با جرثقیل بار کامیون کردیم. این بمب عمل نکرده را از داخل شهر سنندج با کامیون خارج کردیم و در میدان تیر نیروی انتظامی خنثی نمودیم. اگر این بمب عمل می‌گرد تعداد زیادی کشته می‌شدند. الحمد الله این عملیات به خوبی بدون هیچ خسارتی انجام شد.

خاطره دیگر به نزدیکی زمان سفر مقام معظم رهبری به کردستان بر می‌گردد. در اریبهشت 1388، گروه توحید و جهاد که بعدا به داعش مشهور شدند، در چندین نقطه سنندح بمب گذاری  و به پاسگاه های نیروی انتظامی حمله کردند. در یکی از محلات سنندج یک بمب دست ساز کنترل از راه دور کشف کردند. با گروه تخریب به محل بمبگذاری رفتیم. بمب در داخل یک دیگ زودپز جاسازی شده بود. به یکی ازبچه های تخریب گفتم بمب را خنثی کنید، یکی ازبچه های تخریب گفت من این کار را نمی‌کنم، گفتم چرا؟ مگر تو تیم تخریب نیستی؟  گفت تا ده میلیوم به من وام ندهی من این کار را انجام نمی‌دهم. گفتم بمب را خنثی کن وام را به تو می‌دهم. گفت تا ننویسی من بمب را خنثی نمی‌کنم. من این وام را برای ازدواجمی خواهم. این روحیه بچه ها بود که در یک موقعیت خطر هم با شوخی و صمیمیت کار خود را انجام می‌دادند.

سردار در چه عملیاتی هایی شرکت داشتید؟

سردار عبدالله ملکی:  در عملیات رمضان، والفجر 1، والفجر مقدماتی، والفجر 10  و  در کردستان که در تمام  مواقع در عملیات بودیم.

چه سمت هایی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داشتید؟

سردار عبدالله ملکی: من به عنوان یک بسیجی وارد جبهه های جنگ در سقز شدم،  به عنوان یک بسیجی فرمانده مقر شهید چمران شدم، فرمانده گروهان،جانشین کردان، فرمانده گردان، فرمانده تیپ، تا پایان جنگ رییس ستاد سپاه مریوان.فرمانده سپاه مریوان،فرمانده سپاه سنندج، معاون هماهنگ کننده سپاه استان کردستان،جانشین منطقه مقاومت بسیج کردستان،جانشین سپاه کردستان، جانشین سپاه کشوراز  آذر سال 92 تا الان به عنوان مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران در خدمت فرهنگ ایثار و شهدات هستم.

نقش سپاه در تداوم انقلاب اسلامی؟

سردار عبدالله ملکی: سپاه حافظ انقلاب اسلامی در زمینه امنیتی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی با بصیرت افزایی است. سپاه پاسداران خود را همواره در کنار مردم و نوکر مردم می‌داند. در سیل، زلزله و الان در بحث کرونا با تمام توان در کنار مردم قرار دارد تا گوشه ای از مشکلات مردم را کم نماید.

ما در بحث کرونا یک رزمایش می دانیم تا تجربه لازم را در مواقع حمله بیولوژیکی کسب نماییم. تحت فرامین مقام معظم رهبری در هر جایی نوکری مردم لازم باشد سپاه در همان جا با تمام افتخار  حاضر است. یکی وقت جبهه جنگ با صثدام ، موقعیت  دیگر در سوریه و هرجایی که لازم باشد و مقام عظمای ولایت تشخیص بدهد، سپاه در همانجا  برای امنیت و آرامش مردم حاضر است.

انتظار جنابعالی از مسئولین و مردم در زمینه  اتمام موزه دفاع مقدس مازندران چیست؟

سردار عبدالله ملکی: شهدای بزرگی و به نام مانند شهید کشوری، شهید شیرودی، شهید، خلعت بری، شهید نوری، شهید طوسی، شهید نبوی ، شهید بصیر از ارتش، سپاه  و نیروی انتظامی استان مازندران در طول دفاع مقدس داشتیم. این  شهدا گنجینه های ارزشمند کشور هستند که باید برای نسل های بعد حفظ  و معرفی شوند انتظار است مسئولین و خیرین به کمک ما بیایند بااتمام موزه دفاع مقدس در ساری  تا این میراث ماندگار را به پایان برسانیم.

سردار به عنوان آخرین سوال ،جنابعالی به عنوان یکی از مفاخر چهاردانگه چه کاری برای منطقه می خواهید انجام بدهید؟

سردار عبدالله ملکی: چهاردانگه از پتانسیل بسیار زیادی در زمینه های گردشگری، کشاورزی، دامداری و از نظر راه اصلی با استان های دیگر و به خصوص نیروهای توانمند انسانی برخوردار است. و این وضعیت در شان و جایگاه  مردم فهیم چهاردانگه نمی‌باشد.

من پیشنهاداتی به جعفری بخشدار چهاردانگه دادم تا انشاالله بعد از ریشه کنی کرونا یک اتاق فکری از بزرگان چهاردانگه تشکیل شود و با هم افزایی نیروها و توانایی افراد مختلف  بتوانیم برای چهاردانگه کاری انجام بدهیم.

سردار ممنونم از  وقتی که در اختیار پایگاه خبری چهاردانگه نیوز قرار دادید.

گفتگو از حامد خلیلی ازنی

2 نظرات
  1. قانع مظهرپور می گوید

    سلام بر سردارملکی بعداز چندین سال خوشحالم شمارا پیدا کردم من وشهید حیدر حسینی هردو نیروی شما بودیم ولی متاسفانه الان من هیچ گونه سابقه ای درسپاه وبسیج ندارم خواهش می کنم کمکم کنید

  2. ناشناس می گوید

    سلام سردار حاج عبداله ملکی خداوند حفظتون کنه مرد روزهای سخت کردستان امیدوارم درپناه ایزد منان همیشه سلامت باشی ارادتمند شما مصطفی متقی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.