پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گزارش تصویری از دسته روی سادات قلعه سری های چهاردانگه در شهر دامغان

سادات قلعه سری چهاردانگه که مقیم این شهر می باشند دارای هییت عزاداری فعالی در این شهر می باشند. دسته عزاداری سادات قلعه سری های چهاردانگه مقیم دامغان همگام با مردم این شهر هماند سال های قبل با شکوه تمام در این مراسم شرکت نمودند.

1

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری چهاردانگه از شهر دامغان،مردم شهرستان دامغان در بیست و دومین روز مهرماه ۹۵ مصادف با روز یازدهم ماه محرم با بر افراشتن علم ها، بیرق ها، و بستن نخل ها به برگزاری عزاداری پرداختند و صحنه های از اسارت اهل بیت امام حسین (ع) و اسیران کربلا را به نمایش گذاشتند.

 

یکی از آیین های روز یازدهم محرم در شهرستان دامغان این است که دسته های عزاداری از روستاها به سمت شهر دامغان حرکت می کنند و با به راه انداختن کاروان‌های عزاداری در سطح خیابان های اصلی این شهر یاد و خاطره ایثارگری و رشادت های امام حسین(ع) و ۷۲ تن از یاران با وفایش را گرامی داشتند.  

 

آیین سنتی سنگ زنی نیز با قدمتی ۱۰۰ ساله در روستاهای صالح آباد و معصوم آباد اجرا می شود و عزاداران با در دست داشتن دو تکه سنگ صیقل داده شده، در عزای سرور و سالارشهیدان اباعبدالله الحسین (ع) این آئین سنتی را اجرا می کنند.

 

دسته های عزاداری و سینه زنی در روز یازدهم محرم از روستاهای  شهرستان دامغان پیش از ظهر از جوار حسینیه اعظم حضرت ابوالفضل (ع) آغاز و تا جوار آستان مقدس بکیر بن اعین(ع) طی مسیر می کنند و به عزاداری می پردازند و این آیین تا فریضه نماز ظهر و عصر ادامه دارد.

 

عزاداری روز یازدهم ماه محرم با توجه به جلوه‌های خاص عزاداری در این روز از سوی عزاداران و ارادتمندان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در فهرست میراث معنوی در سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

 

سادات قلعه سری چهاردانگه که مقیم این شهر می باشند دارای هییت عزاداری فعالی در این شهر می باشند. دسته عزاداری سادات قلعه سری های چهاردانگه مقیم دامغان  همگام با مردم این شهر هماند سال های قبل  با شکوه تمام در این مراسم شرکت نمودند.

 

photo_2016-10-13_23-30-21

 

 

photo_2016-10-13_22-48-01

 همایش عزاداری قلعه سریهای مقیم دامغان یازدهم محرم ۹۵ _ میدان امام دامغان

 

 

photo_2016-10-13_22-48-10

 زنجیرزنی قلعه سریهای مقیم دامغان  یازدهم محرم ۹۵ _ میدان امام دامغان

 

photo_2016-10-13_23-00-16

  زنجیرزنی قلعه سریهای مقیم دامغان -یازدهم محرم ۹۵ _ میدان امام دامغان

 

photo_2016-10-13_22-48-31

 همایش عزاداری قلعه سریهای مقیم دامغان  یازدهم محرم ۹۵ _ چهارراه بلوار دامغان

1 نظر
  1. قلعه سري می گوید

    با سلام و عرض تسلیت ، به نمایندگی از قلعه سریها ازدستاندرکاران چهاردانگه نیوز به علت پوشش خوب خبری تقدیر و تشکر می نمایم . ّّ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.