پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گردشگری پایدار، سکوی پرش برای شکوفایی اقتصاد مازندران

0

به مرور زمان با توسعه فعالیت‌های گردشگری زمینه برای اشتغال فراهم شده و این امر برای استان مازندران با جمعیت جوان و متقاضی بسیار مفید است؛ زیرا با ورود هر ده نفر گردشگر یک فرصت شغلی مناسب ایجاد خواهد شد؛ اما این امر زمانی محقق می‌شود که با حمایت مسئولان، سرمایه‌گذار در مازندران بر روی پروژه‌ای سرمایه‌گذاری کرده و سود آن نیز از استان خارج نشده و صرف صنعت گردشگری مازندران شود.

*اشتغال‌زایی درحوزه گردشگری، کم هزینه و راحت

مرتضی حاجی‌زاده، دبیر انجمن صنفی راهنمایان گردشگری مازندران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که که اشتغال‌زایی در صنعت گردشگری برای مازندران حائز اهمیت است، اظهار کرد: در حوزه گردشگری اشتغال زایی سریع تر، راحت تر، کم هزینه‌تر و نیروی اشتغال با آن بیشتر درگیر است.

وی افزود: اشتغال‌زایی در حوزه گردشگری نسبت به حوزه صنعت راحت‌تر است. سرمایه‌گذار با ورود به بخش صنعت، احداث کارخانه، راه‌اندازی و جذب نیرو پروسه طولانی مدت و پرهزینه‌ای را طی می‌کند و بازگشت چرخه مالی طول می‌کشد؛ اما در حوزه گردشگری بازگشت چرخه مالی راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود.

دبیر انجمن صنفی راهنمایان گردشگری مازندران با اشاره به این‌که دغدغه اصلی در حوزه گردشگری مازندران در بحث چرخه اقتصادی است، گفت: بیشتر افراد فعال در حوزه گردشگری در استان مازندران، بومی نبوده و با سرمایه گذاری در مازندران، سود حاصله را به استان خود باز می‌گردانند.

استاد دانشگاه در حوزه بازاریابی و گردشگری تاکید کرد: گردشگری به صورت عام اثرات اقتصادی و اجتماعی مثبت و منفی را با خود به دنبال دارد. اثرات اقتصادی همان گردش مالی در منطقه است؛ با ورود هر گردشگر پول به بدنه استان تزریق می‌شود.

وی تصریح کرد: چرخش پول در استان در حوزه گردشگری باعث تحریک فعالیت‌های اقتصادی شده و به طور کامل درگیر اقتصاد گردشگری در سوپر مارکت‌ها، هتل‌ها، اتوبوس، حمل و نقل و رستوران می‌شود.

حاجی‌زاده عنوان کرد: با دعوت از افراد غیربومی در بخش سرمایه‌گذاری و دادن تسهیلات و امکانات از سوی مازندران، دوباره سود حاصل در استان خرج شده و این امراشتغال زایی بیشتر برای جوانان را به همراه دارد.

کارشناس ارشد بازاریابی و گردشگری با بیان این‌که باید به دنبال رویکرد صحیح در مورد فعال کردن چرخه گردشگری در تمامی روزهای سال در مازندران بود، افزود: با فرهنگ‌سازی درست و شناساندن جاذبه‌های گردشگری و با وجود نزدیکی بازار گردشگری استان به پایتخت می‌توان در این حوزه از دیگر استان‌ها پیشی گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در ساختن مراکز تفریحی و توریستی، نگاه تمامی دستگاه‌های استان مازندران در حوزه‌های شهرداری، فرمانداری، جهادکشاورزی و سایر نهادها باید ابتدا، نگاه گردشگری و بعد کاربردی باشد تا بتوان شاهد جذب گردشگر در مازندران بود.

*اهمیت فعالیت نهادها و ان جی اوها در رونق صنعت گردشگری/ زیرساخت‌ها، پای لنگ گردشگری

کاظم حسن‌پور، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی و توریسم در گفت و گو با ایسنا، با بیان این‌که مازندران از لحاظ اقلیمی و جغرافیایی نسبت به سایر استان‌ها در حوزه گردشگری دارای پتانسیل قوی‌تری است، اظهار کرد: ما مازندران را همیشه در حوزه گردشگری به سمت معضلات و مشکلات سوق می‌دهیم در حالی که با نگاه ویژه به این بخش می‌توان موفق بود.

وی افزود: از طریق کمک‌های مردمی و دولت می‌توان مازندران را از حالت خدماتی در بخش گردشگری خارج کرده و به سرمایه‌گذار در این حوزه تبدیل کرد.

کارشناس ارشد برنامه‌ریزی و توریسم با اشاره به این‌که با توسعه گردشگری در استان در بخش بازاریابی و اقتصاد می‌توان سود حاصل از این صنعت را در چرخه مازندران هزینه کرد، گفت: آموزش به افراد بومی می‌تواند از ورود غیر بومی‌ها به عنوان سرمایه گذار بکاهد و چرخه اقتصادی در خود مازندران ادامه یابد.

این استاد دانشگاه، فعالیت نهادها و ان جی اوها را در رونق صنعت گردشگری مازندران مهم برشمرد و عنوان کرد: برخی از ان جی اوها در بخش طبیعت‌گردی و معرفی جاذبه‌های توریستی در سطح استان فعال شوند و با معرفی جاذبه‌های گردشگری، قدمی در راه ارتقای گردشگری مازندران و شناخت آن بردارند.

وی نبود زیرساخت‌ها در حوزه گردشگری را از دغدغه‌های مهم این حوزه عنوان کرد و گفت: نبود زیرساخت‌ها در استان باعث نقص و از کار افتادگی گردشگری استان شده و نمی‌توانیم در این حوزه در مازندران موفق باشیم.

*گردشگران بهترین مبلغان فرهنگی

علی ربیعی، کارشناس ارشد گردشگری در گفت و گو با ایسنا، با بیان این‌که طی چند سال اخیر مازندران در رتبه نخست پذیرش گردشگری کشور قرار دارد، اظهار کرد: این مهم نشان از پتانسیل بالای منطقه در جذب توریسم و گردشگر است.

وی افزود: مازندران با دارا بودن بیش از هزار مرکز تمدن و جاذبه‌های دیدنی می‌تواند به سادگی این صنعت را جایگزین صنعت‌های کشاورزی و دامپروری کند.

کارشناس ارشد گردشگری با اشاره به این‌که مازندران با چشم انداز دریا، جنگل، کوه و آب و هوای مناسب می‌تواند برای گردشگران بهترین شرایط را داشته باشد، گفت: مدیریت در این صنعت، آموزش مردم و راه‌اندازی بنگاه‌های کوچک می‌تواند شرایط اقتصادی استان را متحول کند.

ربیعی بیان کرد: بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری ایران توانسته رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی و رتبه دهم جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی را کسب کند؛ جایگاه مازندران به سبب ظرفیت‌های بی‌شمار در بالای جدول قرار دارد.

کارشناس گردشگری خاطرنشان کرد: گردشگر با حضور در استان، نه تنها منابع مالی را به منطقه تزریق می‌کند؛ بلکه می‌تواند انتقال دهنده فرهنگ، آداب و رسوم مردم نیز باشد؛ در واقع گردشگران بهترین مبلغان برای نشان دادن فرهنگ مردم یک منطقه هستند.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، با توجه به جاذبه‌های گردشگری از جمله تالاب‌ها، آبندان، دریا ، کوه و جنگل می‌توان با مدیریت صحیح و جذب سرمایه‌گذار موجبات توسعه استان را در راستای صنعت گردشگری فراهم کرد.

گزارش از: بهناز مقدس خبرنگار ایسنا مازندران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.