پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گردشگری سلامت،بخش مغفول مانده در اقتصاد مازندران است

دکتر زمانی کیاسری، گفت:جاذبه‌های بالای گردشگری در مازندران در کنار امکانات درمانی سنتی و مدرن می‌تواند این استان را به یکی از قطب‌های گردشگری سلامت برای کشورهای منطقه تبدیل کند…..

1

 

پایگاه خبری چهاردانگه: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت :استان مازندران با توجه به ویژگیهای طبیعی و اقلیمی می تواند قطب گردشگری سلامت در کشور باشد.

 

«دکتر عالیه زمانی کیاسری »افزود: گردشگری درمانی یا توریسم درمانی شاخه ای از گردشگری سلامت است که در آن شخص جهت دریافت خدمات درمانی از کشوری به سایر نقاط دنیا سفر می‌کند تا از خدمات پزشکی کشور مقصد بهره‌مند شود.

 

وی گفت:در اغلب موارد، هدف از توریسم درمانی بهره‌مندی از خدمات پزشکی مناسب یا دریافت سریع‌تر خدمات در سایر نقاط دنیاست.

 

این مدرس دانشگاه  با اشاره به اینکه سلامت می تواند بهانه ای  برای سفر باشد گفت:چنانچه اینگونه سفرها فرامرزی تعریف شوند می تواند گردش مالی خوبی نصیب کشور مقصد نماید.وی دلیل اینگونه سفرها را نبود خدمات مشابه در کشورمبدا دانست.

 

وی تصریح کرد: خدمات ارائه شده در توریسم درمانی متفاوت و بستگی به انتخاب گردشگر دارد.

 

وی در خصوص دامنه ارائه اینگونه خدمات گفت: خدمات قابل ارائه در گردشگری سلامت از خدمات پایه ای و ساده دندان پزشکی تا عمل جراحی های پیشرفته همچون تعویض زانو، جراحی قلب و یا جراحی های زیبایی قابل ارائه بوده و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

 

دکتر زمانی کیاسری گفت: ایران در سال ۸۳ تقریباً ۱۲ هزار بیمار خارجی پذیرش کرده است که این میزان در سال ۸۴ به ۱۷ هزار و پانصد نفر رسید ولی متاسفانه آمار قابل استناد از درآمدهای حاصل از جذب توریسم درمانی در سالهای اخیر در ایران وجود ندارد.

 

وی افزود: چالش اصلی فراروری گردشگری سلامت در ایران علاوه بر نبود مدیریت یکپارچه در این حوزه،تدارک تجهیزات پزشکی با کیفیت،زیرساختهای مدرن و فوق مدرن و حداقل زمان در دسترس بودن متخصصان و پزشکان با عالی ترین مهارت است که لزوم اجرای طرحهای تقویت شبکه های موجود تسهیلات درمان و سلامت را از طریق ایجاد و توسعه زیرساختهای مدرن  بیش از پیش ضروری می سازد.

 

دکتر زمانی کیاسری افزود: از آن‌جایی که ایده گردشگری سلامت در ایران تقریباً نو تلقی می‌شود، به نظر می‌رسد تهیه طرحی که به این مسئله به طور همه جانبه بپردازد و نیز تجارب کشورهای دیگر در این خصوص را مطالعه نماید، به سیاست گذاران کمک خواهد کرد تا برای جذب توریسم درمانی با رویکردی علمی و بومی حرکت نمایند.

 

وی در ادامه افزود: به گفته مسئولان ذیربط سهم ایران از گردشگری سلامت ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار است که امیدواریم با شرایطی که برای بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری جدید و به ویژه در دوره پساتحریم فراهم می شود در آینده نزدیک این میزان ۲ تا سه میلیارد دلار افزایش یابد.

 

وی گفت:جاذبه‌های بالای گردشگری در مازندران در کنار امکانات درمانی سنتی و مدرن می‌تواند این استان را به یکی از قطب‌های گردشگری سلامت برای کشورهای منطقه تبدیل کند.

 

دکتر زمانی کیاسری گفت:آنچه مسلم است استان مازندران در کنارجاذبه‌های طبیعی، زیستی و محیطی دارای ۴۰ بیمارستان و مراکز درمانی تخصصی و فوق‌تخصصی با تعرفه‌های مناسب است که این امکانات ظرفیت بسیار خوبی در حوزه گردشگری سلامت است.

 

وی درباره ظرفیت‌های این استان با اشاره به وجود حوزه تحقیقات و آموزش طب سنتی و مکمل افزود: جراحی قلب باز،جراحی عروق و ترمیمی،جراحی اطفال،طب هسته ای و MRI، و مراکز درمان ناباروری  از دیگر مراکز این استان در حوزه گردشگری سلامت است.

 

وی همچنین یادآور شد : در بسیاری از مراکز درمانی استان مازندران، درمان بیماران چه در حوزه  طب سنتی و چه در حوزه طب مدرن در حد استانداردهای بین‌المللی است.

 

دکتر زمانی کیاسری تصریح کرد:بررسی ها نشان می دهد سهم ایران در گردشگری سلامت بسیار ناچیز و راه زیادی تا رسیدن ایران به رقبایی نظیر هند، روسیه، ترکیه، اردن و مالزی باقی مانده است.

 

وی با اشاره به اینکه گردشگری سلامت بخش مغفول مانده در اقتصاد مازندران است گفت:فقدان زیرساختهای موثر و موردنیاز نظیر محورهای مواصلاتی ،فرودگاههای مدرن و اماکن اقامتی  مدرن و سنتی از عمده ترین موانع توسعه گردشگری سلامت در مازندران است.

 

وی خاطرنشان کرد:کمبود زیرساخت‌های گردشگری نظیر هتل های ۵ستاره که قابلیت ارائه خدمات موردنیاز گردشگران بین المللی را داشته باشند در گردشگرپذیرترین استان کشور از دیگر مواردی است که در تبدیل مازندران به یکی از قطب‌های گردشگری سلامت در کشور باید به آنها توجه شود

1 نظر
  1. کیاسری می گوید

    درود بر خانم دکتر زمانی کیاسری وعده هفتم اسفند پای صندوق رای

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.