پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

گردشگری با چاشنی حوادث رانندگی در راه های نامطمئن شمال

0

میزبانی سالانه بیش از ۲۰ میلیون مسافر، استان مازندران را به مهمترین و بزرگ‌ترین قطب گردشگری کشور تبدیل کرده و بدون اغراق در هر تعطیلات جاده‌های کندوان، هراز و سوادکوه در ترافیک قفل می‌شود و چه بسا که با یک طرفه شدن جاده‌ها مردم بومی بسیاری اجحاف مهمان‌ها قرار می‌گیرند.

اگر از تعطیلات نوروزی و برخی تعطیلات خاص بگذریم، روزهای آخر هر هفته چه در تابستان و چه در فصول دیگر سال، مازندران شاهد بیشترین میزان ورود مسافر و گردشگر است. تعطیلاتی که همواره به بزرگ‌ترین فرصت برای مسافرت و گشت و گذار مردم استان‌های دیگر در مازندران تبدیل شده و ترافیک‌های سنگین روزهای هر آخر هفته را رقم زده است.

در کنار محاسن و معایب میزبانی آخر هفته‌ای مازندران از میلیون‌ها مسافر دور و نزدیک، ترافیک جاده‌ای و شلوغی جاده‌ها و البته نواقص جاده‌ای و در کنار بی احتیاطی رانندگان گاه حوادث ناخوشایندی می‌آفریند که با قربانی گرفتن و یا ایجاد مصدومیت طعمی تلخ بر لب‌های خندان گردشگران تحمیل می‌کند.

بر اساس گزارش پلیس راه استان مازندران همین آخر هفته گذشته با وجود یک روز تعطیل بیشتر، در سه روز پنجشنبه، جمعه و شنبه ۵۹ مورد تصادف رانندگی فقط در جاده‌های خارج شهری استان به خصوص محورهای گردشگر پذیر رخ داد.

همچنین بر اساس گفته‌های پلیس راه مازندران در این سه روز هشت نفر که عمدتاً مسافر بودند در حوادث رانندگی استان جان خود را از دست دادند و ۷۹ نفر نیز مجروح شدند که جراحت برخی، یک عمر با آنها همراه خواهد ماند.

علاوه بر این بر اساس جدیدترین گزارش مرکز فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از روز چهارشنبه ۵ تیر تا صبح روز یکشنبه ۹ تیرماه تعداد ۲ هزار و ۲۶۳ مأموریت انجام دادند که از این تعداد ۷۱۶ مأموریت تصادفی بود. در مأموریت‌های تصادفی، تعداد ۵۲۹ مصدوم به دلیل شدت جراحت به بیمارستان‌ها اعزام شدند و ۱۲۶ نفر دیگر نیز در محل حادثه کارهای درمانی آنها انجام شد.

اینکه هر تعطیلی این مقدار کشته و زخمی بر جای بگذارد و آن هم در چند مسیر خاص مواصلاتی استان که همواره بیشترین میزان مأموران پلیس انتظامی و عوامل راهداری را با خود دارد، گویا جایی از کار گردشگر پذیری استان می لنگد.

فرمانده پلیس راه مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن اشاره به خطای انسانی در ۹۰ درصد از حوادث رانندگی مازندران، گفت: متأسفانه فرهنگ رانندگی در استان مازندران به شدت پایین است.

علیرضا قدمی افزود: حتی با وجود ترافیک سنگین نیز شاهد تصادفات رانندگی مرگ آور و بسیار شدید هستیم که نشان می‌دهد رانندگان که اکثراً نیز مسافر بوده و از شرایط جاده‌های کوهستانی و مواصلاتی استان بی خبر هستند، همواره دست به رانندگی پر خطر می‌زنند.

وی با اشاره به اینکه عوامل دیگر همچون کیفیت جاده‌های استان، کیفیت آسفالت و کیفیت خودروها نیز در تصادفات جاده نقش دارند، تاکید کرد: نمی‌توان این عوامل را دلیل اصلی عنوان کرد زیرا اکثر تصادفات در جاده‌های مازندران ناشی از رانندگی پر خطر و خطای انسانی است.

او فرهنگ سازی را تنها راه برون رفت از تصادفات جاده‌ای مازندران دانست و تاکید کرد: متأسفانه خرده فرهنگ رانندگی در کشور و مازندران خیلی عقب است و متأسفانه مسافران برای رسیدن به مازندران یا حتی خارج شدن از استان تعجیل غیر قابل باور و غیر منطقی دارند.

قدمی با بیان اینکه اصلاً مشخص نیست که چرا گردشگران برای رسیدن به مازندران شتابزده عمل می‌کنند، گفت: هیچکس دریا، جنگل و طبیعت مازندران را از کسی نمی‌گیرد و باید همه در تردد در محورهای استان صبر را اولویت خود قرار دهند.

او با تاکید بر اینکه پلیس راه نیز وظیفه مدیریت راه‌های استان را بر عهده دارد و باید امنیت و آرامش را در جاده‌ها تأمین کند، تصریح کرد که اعتبارات فرهنگی ما به واسطه انتظامی بودن بسیار محدود است.

رئیس پلیس راه مازندران ادامه داد: با وجود اینکه در هر تعطیلات و حتی ایام عادی حضور نیروهای پلیس در محورهای استان به صورت شبانه روزی انجام می‌شود، اما به علت فقدان فرهنگ درست رانندگی با هرگونه خلأ نیروهای انتظامی، رانندگان فرصت طلب دست به رانندگی خطرناک می‌زنند.

برای فرهنگ سازی باید هزینه کرد

رئیس پلیس راه مازندران گفت: فرهنگ سازی از طریق رسانه و تبلیغات انجام می‌شود و برای این کار باید هزینه کرد که هیچ دستگاهی حاضر به هزینه در این مسیر نیست.

قدمی با اشاره به اینکه پلیس راه یک نیروی انتظامی است نه فرهنگ ساز، افزود: باید متولیان فرهنگی استان مازندران به خصوص صدا و سیما پای کار بیایند.

وی اظهار داشت: متأسفانه تبلیغات رسانه‌ای و دیگر انواع آن برای نهادینه کردن فرهنگ رانندگی در مازندران هنوز چهره جدی به خود نگرفته است و حتی در طول سال به تعداد انگشتان دست نیز نمی‌رسد.

به گفته او تاکنون هیچ دستگاهی به غیر از پلیس راه در آموزش و آگاهی جهت نحوه درست رانندگی پا پیش نگذاشته است و این بزرگ‌ترین نقطه ضعف مازندران در میزبانی گردشگری است.

رئیس پلیس راه مازندران با اشاره به اینکه بیشتر تردد خودرویی در محورهای استان مربوط به گردشگری و مسافران ورودی استان است، افزود: گردشگری باید در زمینه اشاعه فرهنگ رانندگی نقش خود را ایفا کند.

قدمی اظهار داشت: باید گردشگری و مجموعه آن حتی برای تمیز کردن چهره استان از نازیبایی‌هایی همچون تصادفات متعدد رانندگی پا را فراتر گذاشته و با توجه به ظرفیت‌های گسترده خود و ارتباط مستقیم با گردشگران و مسافران فرهنگ درست رانندگی را منتقل کند.

گردشگری در فرهنگ سازی پیش قدم است

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اظهار داشت: هیچ جای قانون فرهنگ سازی رانندگی را در حیطه وظایف گردشگری ندانسته در حالی که گردشگری همیشه در این زمینه پیشگام بوده است.

مهران حسنی با بیان اینکه باید دستگاه‌های متولی مدیریت راه و رانندگی وظایف خود را در ایمن سازی تردد به خوبی ایفا کنند، افزود: گردشگری نقشی مکمل دارد و تاکنون نیز از هیچ اقدامی چشم پوشی نکرده است ‏.

وی گفت که بارها در سخنرانی‌ها، در تبلیغات، بروشورهای گردشگری، اعلامیه‌ها و همچنین کلاس‌های آموزشی گردشگری در استان مساله فرهنگ درست رانندگی تذکر داده شده است.

معاون گردشگری مازندران با اشاره به اینکه سیاست گردشگری استان و کشور ایمن سازی مقصد است، افزود: گردشگری در نقش آفرینی برای اشاعه فرهنگ درست رانندگی خود را مسئول می‌داند و همواره این نقش را ایفا می‌کند.

حسنی با بیان اینکه متأسفانه همواره مرگ و میر حاصل از تصادفات رانندگی بر چهره گردشگری مازندران تأثیر منفی می‌گذارد، تاکید کرد: باید نظارت بر راه‌ها و دیگر مناطق خطرآفرین استان مستمر باشد و متولیان امنیت نیز باید با مردم و مسافران ارتباط نزدیک تری داشته باشند

وی با بیان اینکه باید هر دستگاه در فرهنگ سازی رانندگی نقش مشخصی داشته باشد، پیشنهاد کرد: بهتر است به جای شعار و مسئولیت ناپذیری، ساز و کار مشخصی برای همه دستگاه‌ها ارائه شود.

حسنی ساز و کار اجرایی را لازمه توسعه فرهنگ رانندگی و همچنین تغییر چهره خطرناک جاده‌های مازندران دانست و افزود: باید وظایف مشخص و دستاوردهای اقدامات، مشخص و پیگیری شود.

/ ‏۱۸۹۹/‏۷۳۳۵

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.