به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری،حمله یک قلاده خرس قهوه ای به یک باغدار در روستای «بندبن» ساری موجب دهان باز کردن زخم کهنه مردم این دیار شد.در خبرهای منتشر شده بعد از اعلام حمله یک قلاده خرس قهوه ای گلایههای مردمی مبنی بر نداشتن جاده دسترسی مناسب و طولانی شدن زمان انتقال مصدوم به مرکز درمانی کیاسر در اختیار خبرنگار فارس قرار گرفته است.ذکر این نکته ضروری است که مازندران در بحث توسعه راه، از عقب ماندگی تاریخی بسیار شدیدی رنج میبرد، میزان اعتبارات متناسب با نیازهای بومی و منطقهای نیست که نشان از ضعف پیگیریهای مقامات بومی و محلی در سطح کلان دارد.جاده نامناسب دسترسی تنها مربوط به مناطق ییلاقی و کوهستانی نمیشود، گاهی در بررسیهای میدانی مشخص میشود که مسیرهای دسترسی مردم روستایی در نزدیکترین نقطه به مرکز استان با چالشهای جدی مواجه است.اما موضوع نداشتن راه دسترسی مناسب و وجود جاده پر از سنگلاخ برای روستایی که حدود ۸۰ کیلومتر از مرکز استان فاصله دارد و در زمان بحران وجود جاده مناسب دسترسی یک نیاز ضروری است و مردم را برای انتقال مصدوم دچار زحمت میکند جای بحث و بررسی دارد.انتقال فرد حادثه دیده از زمان اعلام به اورژانس تا رسیدن به مرکز درمانی حدود یک ساعت و نیم زمان برد که مهمترین مسئله بحث دسترسی جادهای است.در همین ارتباط عبدالله انیشه برادر فرد حادثه دیده با اعلام اینکه از زمان اعلام به اورژانس تا انتقال مصدم به مرکز درمانی حدود یک ساعت و نیم زمان برده،گفت: در صورت داشتن جاده دسترسی مناسب این زمان دستکم ۲۰ دقیقه طول میکشید.وی خاطر نشان کرد: غیر از نامناسب بودن وضعیت جاده برای دسترسی به روستا باید از دو رودخانه عبور کنیم که فاقد پل مناسب است.
در همین ارتباط مسلم کاظمی بخشدار چهاردانگه مازندران با اعلام اینکه از زمانی که به عنوان مسؤول در بخشداری چهاردانگه مشغول کار شدم ۱۸۶ کیلومتر جاده فاقد آسفالت در شهرستان ساری داشتیم که حدود ۱۶۰ کیلومتر مربوط به منطقه چهاردانگه بوده است، افزود: در یک سال و نیم اخیر حدود ۵۰ کیلومتر آسفالت شده و نزدیک به ۱۱۰ کیلومتر جاده خاکی داریم که این جاده منتهی به حدود ۳۰ روستا میشود.وی در ارتباط با مشکل روستای بندبن،گفت: این مسیر حدود ۱۲ کیلومتر است که در دوره فعالیت بنده به عنوان بخشدار پنج کیلومتر آسفالت شده و در حال حاضر در کمیته برنامهریزی برای این مسیر اعتبار اختصاص پیدا کرده ولی چون میزان اعتبار کافی نیست در مدت زمان کوتاه قابلیت بهرهبرداری کامل را ندارد.کاظمی با اعلام اینکه متولی راه در روستاها اداره راهداری و حمل و نقل نگهداریراهها است، افزود: طی تفاهمنامه که استانداری با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) منعقد کرده برای این مسیر اعتبار اختصاص داده است که در سال ۱۴۰۲ بیشترین آسفالت در منطقه چهاردانگه مازندران انجام شده است.
باقری سیدسامان باقری مدیر راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان ساری نیز در ارتباط با اقدامات انجام شده این مجموعه برای روستای بندبن،اظهار کرد: در این روستا ۴۵ روز یک بیل مکانیکی دو عدد کمپرسی،یک لودر و گریدر در اختیار این چند روستا قرار دادیم و زیرسازی که در توان شهرستان بوده انجام شده است.وی اضافه کرد: علاوه بر اقدامات انجام شده برای بهسازی و مناسب سازی راه در سایر حوزهها از ظرفیت این دستگاهها استفاده کرده و در حد توان خودمان برای این روستا کار انجام دادیم،زیرسازی اصلی و آسفالت نیاز به حمایتهای کمیته برنامهریزی شهرستان دارد که حدود ۳۶ میلیارد تومان در حالی که اعتبارات کمیته برنامهریزی شهرستان ساری با اعتبار نگهداری ۱۶ میلیارد تومان است.بررسی ما در ارتباط با وضعیت جاده مشخص شد که بخشدار و مسؤول راهداری و حمل و نقل نگهداری راههای عملا توپ را در زمین اعتبارات ملی انداخته و تا حدودی سلب مسؤولیت کردند.در بررسیهای بیشتر از این حادثه کهنه زخمهای دیگری هم وجود دارد که نشان میدهد محرومیت مردم تنها در بحث جادهای نیست و در زمینه خطوط ارتباطی و مخابراتی هم با مشکل هستند، خطوط تلفن همراه که عملا در بیشتر مواقع از دسترس خارج است و تلفن خانگی هم با قطع و وصلی گاه و بیگاه همراه است.در بحث سیل زدگی هم با توجه به قرار گرفتن در منطقه کوهستانی پای ثابت است.اما از قابلیتهای مهم این منطقه بهرهمندی از باغات گیلاس بسیار ازشمند است که به دلیل نداشتن راه مناسب در دسترسی به بازار کشاورزان منطقه با مشکل مواجه هستند.#روستای_بندبن#خرس#راه