پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کنترل بیماری زبان آبی دام در مازندران/ مردم مشکلات دامی را به سامانه 1512 اطلاع دهند

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از فارس، حسین رضوانی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران که نسبت به انعکاس خبرهای کشتار دام به دلیل بیماری زبان آبی در مناطق مرکزی ساری اقدام کردند، اظهار کرد: در طول سال به ویژه شروع گرما این بیماری در سطح استان بروز می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری از طریق پشه منتقل شده و به صورت روتین و همه ساله دام‌های استان را آلوده نمی‌کند، در حال حاضر کانون بیماری در سطح شهرستان ساری و در منطقه کلیجان‌رستاق، دودانگه و چهاردانگه گزارش داشتیم.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اعلام اینکه بیماری از قبل پیش‌بینی شده مانند تب برفکی نبوده است، تصریح کرد: این بیماری موردی و خاص بوده و بیماری است که در فصل بعد از بارندگی شدید بروز می‌کند.

این مسؤول با اعلام اینکه بیماری به دام‌های متعدد ضربه می‌زند، افزود: بیشترین اثر روی گوسفند و دام‌های سبک است و حتی اگر دام آبستن باشد می‌تواند سقط جنین بدهد، بیماری قابل درمان بوده  و با شستشو مناطق درگیر و ضد عفونی و سم‌پاشی محوطه با حذف پشه قابل کنترل است.

رضوانی یادآور شد: سم‌پاشی در مناطق درگیر انجام شده است، مانند بیماری تب‌برفکی و تب کریمه‌کنگو و یا بیماری‌های به دلیل عدم رعایت بهداشت می‌شوند در فصل بهار و بعد از بارندگی احتمال درگیری بیماری‌ها را بیشتر خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: برای مقابله با بیماری شستشو محوطه دامداری و محیطی که دام حضور دارد بسیار مهم است، از سال 88 هیأت دولت مصوبه حذف سم از چرخه تولید را داده و یارانه آن حذف شده است.

مدیرکل دامپزشکی مازندران با اعلام اینکه قیمت یک لیتر سم حدود 50 هزار تومان، گفت: این یک لیتر برای چندین بار در محوطه قابل استفاده است و حتی برای کنترل برخی از بیماری‌ها بنا داریم حمام ضد کنه ایجاد کنیم.

این مسؤول در ارتباط با نمونه‌گیری انجام شده، یادآور شد: اقدامات پیشگیرانه در ارتباط با بیماری زبان آبی انجام شده و با سم‌پاشی انجام شده درگیری حوزه شهرستانی ما کاهش پیدا کرده است و به محض دریافت اطلاعات جدید در منطقه ورود پیدا می‌کنیم، تلفاتی هم در این ارتباط داشتیم و آمار دقیقی نداریم، حدود 15 روستا درگیر شده و این درگیری ما به خوبی پوشش داده شده است.

رضوانی با اعلام اینکه همکاری مناسبی توسط دهیاران انجام شده است، گفت: مقداری سم مورد نیاز خریداری شده و آمادگی داریم که سم‌پاشی برای نقاط جدید انجام شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا گوشت دام‌های آلوده و بیمار قابل استفاده است، گفت: آیا اگر دامدار قبل از تلف شدن دام را ذبح و به صورت حلال کشتار شود با رعایت بحث بهداشتی و قرنطینه مشکل خاصی برای مصرف وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی مازندران در پاسخ به این سؤال که آیا دام آلوده شده قابل درمان نیست، افزود: با شستشو محل تولید دام  و پس از تشخیص قابل درمان است، دام بی‌حال کسل که دهن‌ش زخم و حتی بیماری‌ها ویروسی و میکروبی قابل درمان است.

رضوانی با اعلام اینکه سامانه 1512 و 3342391 در استان فعال است، گفت: اطلاع‌رسانی در ارتباط با بیماری‌ها در این سامانه دریافت و اقدامات لازم برای کنترل انجام می‌شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.