معاون وزیر آموزش و پرورش از کمبود شدید نیروی انسانی سخن گفت و این نیاز را در حوزه پرورشی ۱۰۰ هزار عدد عنوان کرد.
به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، علیرضا کاظمی در سومین همایش دوره آموزشی کارشناسان قرآن عترت و نماز آموزش و پرورش کشور که در سالن همایشهای تله کابین رامسر برگزار شد، چالشهای نظام تعلیم و تربیت را اینگونه برشمرد: فقدان فعالیتهای مهارت محور، کمبود شدید نیروی انسانی، آموزشزدگی، کلاس محوری، فضای آموزش زده و کنکور گرای نظام تعلیم و تربیت از چالشهای حوزه آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه خداوند تمام مصالح لازم برای رسیدن به سعادت انسان را در دو عنصر قرآن و عترت فراهم کرده است گفت: به هر میزان که جامعه و خانواده ها را به این حوزه پیوند زده شوند به همان اندازه به سعادت نزدیک تر شده و راه درست را انتخاب خواهند کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش طرح سند تحول بنیادین را نیز بر پایه مفاهیم دینی و قرآنی دانست و خاطرنشان کرد: مطابق این سند بالادستی مهمترین راهکار دستیابی به حیات طیبه، توسعه فرهنگ نماز و اهتمام بر اقامه نماز جماعت در مدرسه و تقویت انس با قرآن و ترویج و نهادینه سازی فرهنگ ولایت مداری، تولا و تبرا و نیز امر به معروف و نهی از منکر در آموزش و پرورش است.
کاظمی در ادامه به بخشی از اقدامات این حوزه اشاره و اظهار کرد: حوزه معاونت فرهنگی و پرورشی با رویکرد تعلیم و تربیت تمام ساعتی، کیفیت بخشی به برنامهها، نقشپذیری و مشارکت دانشآموزان، استفاده از ظرفیت تشکلهای دانشآموزی و نهادهای فرهنگی و روحانیت استفاده از فضای مجازی، برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف در جهت تکمیل برنامههای درسی اقدامات شایان توجهی انجام داده است.
وی درباره رویکرد سومین همایش دوره آموزشی کارشناسان قرآن عترت و نماز آموزش و پرورش کشور اظهار کرد: این دوره با هدف تبیین برنامههای تحولی بر اساس زیرنظامهای سند تحول بنیادین با رویکرد گفتمان سازی و ارائه برنامهها و ایجاد درک مشترک و تقویت و ارتقاء فرهنگ سازمانی با تبیین فعالیتهای دوسالانه حوزه قرآن و عترت، استفاده از صاحبنظران و چهرههای علمی اجرایی قرآن برای توسعه توانمندیهای مهارتی و دانشی نیروی انسانی حوزه قرآن و عترت، تبادل تجربیات موفق در حوزه قرآن و عترت و نماز و تضارب آرا افکار و اندیشهها برپا شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان اینکه در زیرنظام های سند تحول بنیادی بیش از ۱۹ درصد برنامه های حوزه پرورشی یعنی ۵۱ برنامه از ۲۵۱ برنامه به آموزش و پرورش اختصاص یافت تاکید کرد: در این راستا ۱۸ برنامه و فعالیت در حوزه نماز، ۸ برنامه در حوزه قرآن، ۱۰ برنامه در حوزه عترت، ۲ برنامه در حوزه امر به معروف و نهی از منکر و یک برنامه خلاقانه برای ایجاد منابع مالی پایدار تنظیم شد.
کاظمی از تشکیل شورای عالی نماز پس از فرمایشات مقام معظم رهبری و تدوین نقشه اجرایی برای اجرای سازی طرح جامع تربیت نماز در مدارس کشور با کمک معاونتها و ستاد اقامه نماز خبر داد و خاطرنشان کرد: توسعه کمی و کیفی برگزاری نماز جماعت در ۷۰ هزار مدرسه با حضور ۲۰ هزار روحانی و برگزاری ۷۵۰ پیش اجلاس نماز دانش آموزی قبل از اجلاس سراسری نماز کشور در راستای جریان سازی فرهنگی و تبادل تجربیات و ایده های خلاقانه در سطح مناطق و مدارس جهت ارتقا و ایجاد انگیزه در مدارس از دیگر اقدامات حوزه پرورشی است.
وی در ادامه افزود: مشارکت دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در برنامه های قرآنی کشور، احیای ۷۵۰ دارالقرآن و ایجاد زمینه سازی برای جذب یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز، اجرای طرح وقف مشارکتی با عنوان طرح خلاق با جمع آوری بیش از ۵۰۰ میلیون تومان نقدینگی در سال اول اجرا، تولید ۷۰ عنوان محتوا و کتاب با تیراژ هفت میلیون و ایجاد شبکه یاوران و یادآوران در مدارس برای توسعه و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، بخش دیگری از فعالیتهای حوزه معاونت پرورش بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برگزاری مسابقات قرآن و عترت با بیش از هفت میلیون نفر دانش آموز شرکت کننده، تربیت بیش از ۳۰۰۰ حافظ قرآن از یک جزء تا حافظان کل و برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن بعد از ۲۰ سال وقفه با مشارکت اوقاف گوشه ای از اقدامات و مشارکت های حوزه آموزش و پرورش است.
کاظمی با اشاره به اینکه این نشست به برخی چالش ها و مشکلات حوزه پرورشی نگاه دارد، بیان کرد: در حاشیه قرار گرفتن فعالیت های قرآنی، تربیتی و فرهنگی، نگاه تقلیل گرایانه به برنامههای اجرایی و برخی سیاست گذاریها و اهمیت ندادن خانواده ها به این فعالیت ها جزء مشکلات عمده حوزه پرورشی در وزارت آموزش و پروش است.
وی عدم جایگاه قانونی برای پرداخت حق القدم ائمه جماعت را درد مزمنی خواند که سال هاست حوزه پرورش از آن رنج می برد و با ذکر سوالی خطاب به وزیر مربوط تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش که بیش از ۵۰ هزار میلیارد درسال هزینه می کند آیا هزینه پرداخت ۲۰ میلیارد تومان حق القدم ائمه جماعات را ندارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش در حوزه فرهنگی و پرورشی با ابراز گلایه از فراموش شدن فضاهای پرورشی در ساخت و توسعه و تجهیز تاکید کرد: آیا اثر دارالقرآن کمتر از مدارس در کشور است؟ دارالقرآن بالاترین ظرفیت تعلیم و تربیتی را داشته اما دریغ که به فراموشی سپرده شده است.
کاظمی با انتقاد از کمبود شدید نیروهای انسانی در حوزه پرورشی ضمن یادآوری اینکه نیروی انسانی مشکل تمام بخش های آموزش و پرورش است خاطرنشان کرد: از ۱۴۵ هزار نیاز نیروی انسانی در بخش پرورشی ما تنها ۴۵ هزار شاغل در اختیار داریم، اگر آموزش و پرورش در بحث کمبود نیرو ۳۰ درصد مشکل داشته که از حق التدریسی ها کمک گرفته و جبران می شود اما بخش پرورشی تنها ۳۰ درصد نیرو داشته و ۷۰ درصد خلاء نیرو در این حوزه وجود دارد.
وی با یادآوری اینکه هر میزان دانشآموزان با قرآن و عترت پیوند زده شوند به همان میزان از آسیب های اجتماعی جامعه کاسته می شود تصریح کرد: یکی دیگر از چالش های بزرگ حوزه پرورشی و فرهنگی، نداشتن جایگاه حقیقی و واقعی در فعالیت های آموزشی و پرورشی مدارس است
معاون پروشی وزیر آموزش و پرورش در این باره تشریح کرد: حوزه پرورشی هیچ نقشی در انتصاب و ارزیابی مدیران و در ارزیابی توانمندیها و وضعیت آموزشی و پرورشی دانش آموز ندارد و وقتی این حوزه جایگاهی در برنامه تعالیم و تدبیر و تربیت نداشته و توجهی به آن نمی شود چه انتظاری باید داشت و به همین دلیل است که رویکرد مدیران مدارس ۱۰۰ درصد آموزشی است.
معاون وزیر آموزش و پرورش از کمبود شدید نیروی انسانی سخن گفت و این نیاز را در حوزه پرورشی ۱۰۰ هزار عدد عنوان کرد.
به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، علیرضا کاظمی در سومین همایش دوره آموزشی کارشناسان قرآن عترت و نماز آموزش و پرورش کشور که در سالن همایشهای تله کابین رامسر برگزار شد، چالشهای نظام تعلیم و تربیت را اینگونه برشمرد: فقدان فعالیتهای مهارت محور، کمبود شدید نیروی انسانی، آموزشزدگی، کلاس محوری، فضای آموزش زده و کنکور گرای نظام تعلیم و تربیت از چالشهای حوزه آموزش و پرورش است.
وی با بیان اینکه خداوند تمام مصالح لازم برای رسیدن به سعادت انسان را در دو عنصر قرآن و عترت فراهم کرده است گفت: به هر میزان که جامعه و خانواده ها را به این حوزه پیوند زده شوند به همان اندازه به سعادت نزدیک تر شده و راه درست را انتخاب خواهند کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش طرح سند تحول بنیادین را نیز بر پایه مفاهیم دینی و قرآنی دانست و خاطرنشان کرد: مطابق این سند بالادستی مهمترین راهکار دستیابی به حیات طیبه، توسعه فرهنگ نماز و اهتمام بر اقامه نماز جماعت در مدرسه و تقویت انس با قرآن و ترویج و نهادینه سازی فرهنگ ولایت مداری، تولا و تبرا و نیز امر به معروف و نهی از منکر در آموزش و پرورش است.
کاظمی در ادامه به بخشی از اقدامات این حوزه اشاره و اظهار کرد: حوزه معاونت فرهنگی و پرورشی با رویکرد تعلیم و تربیت تمام ساعتی، کیفیت بخشی به برنامهها، نقشپذیری و مشارکت دانشآموزان، استفاده از ظرفیت تشکلهای دانشآموزی و نهادهای فرهنگی و روحانیت استفاده از فضای مجازی، برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف در جهت تکمیل برنامههای درسی اقدامات شایان توجهی انجام داده است.
وی درباره رویکرد سومین همایش دوره آموزشی کارشناسان قرآن عترت و نماز آموزش و پرورش کشور اظهار کرد: این دوره با هدف تبیین برنامههای تحولی بر اساس زیرنظامهای سند تحول بنیادین با رویکرد گفتمان سازی و ارائه برنامهها و ایجاد درک مشترک و تقویت و ارتقاء فرهنگ سازمانی با تبیین فعالیتهای دوسالانه حوزه قرآن و عترت، استفاده از صاحبنظران و چهرههای علمی اجرایی قرآن برای توسعه توانمندیهای مهارتی و دانشی نیروی انسانی حوزه قرآن و عترت، تبادل تجربیات موفق در حوزه قرآن و عترت و نماز و تضارب آرا افکار و اندیشهها برپا شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان اینکه در زیرنظام های سند تحول بنیادی بیش از ۱۹ درصد برنامه های حوزه پرورشی یعنی ۵۱ برنامه از ۲۵۱ برنامه به آموزش و پرورش اختصاص یافت تاکید کرد: در این راستا ۱۸ برنامه و فعالیت در حوزه نماز، ۸ برنامه در حوزه قرآن، ۱۰ برنامه در حوزه عترت، ۲ برنامه در حوزه امر به معروف و نهی از منکر و یک برنامه خلاقانه برای ایجاد منابع مالی پایدار تنظیم شد.
کاظمی از تشکیل شورای عالی نماز پس از فرمایشات مقام معظم رهبری و تدوین نقشه اجرایی برای اجرای سازی طرح جامع تربیت نماز در مدارس کشور با کمک معاونتها و ستاد اقامه نماز خبر داد و خاطرنشان کرد: توسعه کمی و کیفی برگزاری نماز جماعت در ۷۰ هزار مدرسه با حضور ۲۰ هزار روحانی و برگزاری ۷۵۰ پیش اجلاس نماز دانش آموزی قبل از اجلاس سراسری نماز کشور در راستای جریان سازی فرهنگی و تبادل تجربیات و ایده های خلاقانه در سطح مناطق و مدارس جهت ارتقا و ایجاد انگیزه در مدارس از دیگر اقدامات حوزه پرورشی است.
وی در ادامه افزود: مشارکت دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در برنامه های قرآنی کشور، احیای ۷۵۰ دارالقرآن و ایجاد زمینه سازی برای جذب یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش آموز، اجرای طرح وقف مشارکتی با عنوان طرح خلاق با جمع آوری بیش از ۵۰۰ میلیون تومان نقدینگی در سال اول اجرا، تولید ۷۰ عنوان محتوا و کتاب با تیراژ هفت میلیون و ایجاد شبکه یاوران و یادآوران در مدارس برای توسعه و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر، بخش دیگری از فعالیتهای حوزه معاونت پرورش بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برگزاری مسابقات قرآن و عترت با بیش از هفت میلیون نفر دانش آموز شرکت کننده، تربیت بیش از ۳۰۰۰ حافظ قرآن از یک جزء تا حافظان کل و برگزاری مسابقات بینالمللی قرآن بعد از ۲۰ سال وقفه با مشارکت اوقاف گوشه ای از اقدامات و مشارکت های حوزه آموزش و پرورش است.
کاظمی با اشاره به اینکه این نشست به برخی چالش ها و مشکلات حوزه پرورشی نگاه دارد، بیان کرد: در حاشیه قرار گرفتن فعالیت های قرآنی، تربیتی و فرهنگی، نگاه تقلیل گرایانه به برنامههای اجرایی و برخی سیاست گذاریها و اهمیت ندادن خانواده ها به این فعالیت ها جزء مشکلات عمده حوزه پرورشی در وزارت آموزش و پروش است.
وی عدم جایگاه قانونی برای پرداخت حق القدم ائمه جماعت را درد مزمنی خواند که سال هاست حوزه پرورش از آن رنج می برد و با ذکر سوالی خطاب به وزیر مربوط تصریح کرد: وزارت آموزش و پرورش که بیش از ۵۰ هزار میلیارد درسال هزینه می کند آیا هزینه پرداخت ۲۰ میلیارد تومان حق القدم ائمه جماعات را ندارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش در حوزه فرهنگی و پرورشی با ابراز گلایه از فراموش شدن فضاهای پرورشی در ساخت و توسعه و تجهیز تاکید کرد: آیا اثر دارالقرآن کمتر از مدارس در کشور است؟ دارالقرآن بالاترین ظرفیت تعلیم و تربیتی را داشته اما دریغ که به فراموشی سپرده شده است.
کاظمی با انتقاد از کمبود شدید نیروهای انسانی در حوزه پرورشی ضمن یادآوری اینکه نیروی انسانی مشکل تمام بخش های آموزش و پرورش است خاطرنشان کرد: از ۱۴۵ هزار نیاز نیروی انسانی در بخش پرورشی ما تنها ۴۵ هزار شاغل در اختیار داریم، اگر آموزش و پرورش در بحث کمبود نیرو ۳۰ درصد مشکل داشته که از حق التدریسی ها کمک گرفته و جبران می شود اما بخش پرورشی تنها ۳۰ درصد نیرو داشته و ۷۰ درصد خلاء نیرو در این حوزه وجود دارد.
وی با یادآوری اینکه هر میزان دانشآموزان با قرآن و عترت پیوند زده شوند به همان میزان از آسیب های اجتماعی جامعه کاسته می شود تصریح کرد: یکی دیگر از چالش های بزرگ حوزه پرورشی و فرهنگی، نداشتن جایگاه حقیقی و واقعی در فعالیت های آموزشی و پرورشی مدارس است
معاون پروشی وزیر آموزش و پرورش در این باره تشریح کرد: حوزه پرورشی هیچ نقشی در انتصاب و ارزیابی مدیران و در ارزیابی توانمندیها و وضعیت آموزشی و پرورشی دانش آموز ندارد و وقتی این حوزه جایگاهی در برنامه تعالیم و تدبیر و تربیت نداشته و توجهی به آن نمی شود چه انتظاری باید داشت و به همین دلیل است که رویکرد مدیران مدارس ۱۰۰ درصد آموزشی است.