پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کمبود معلم در مازندران، معاونان مدارس را سر کلاس درس برد

0

با وجود این که ۵۳۸ هزار دانش آموز مازندرانی بیش از ۲۰ روز از سال تحصیلی جدید را در حدود چهار هزار و ۴۰۰ مدرسه سپری کردند، آنچه بیش از همه، مدارس استان را در کنار کمبود های تجهیزاتی تحت فشار قرار داده کمبود معلم است.

بر اساس گزارش ها و مشاهده عینی، در برخی مدارس استان بخصوص در مقطع متوسطه اول و حتی دوم که نیازمند معلم تخصصی برای دروس هستند، به خاطر کمبود معلم معاونان مدرسه سر کلاس درس حاضر می شوند و این باعث نگرانی دانش آموزان و خانواده هایشان شده است.

به کارگیری معاونین ، مدیران و معلمان پرورشی برای تدریس دروس تخصصی نه تنها موجب اعتراض والدین و دانش آموزان شده، بلکه گلایه خود مسئولان مدارس را نیز به همراه داشته است.

اعتراض برخی از مسئولان مدارس که با خبرنگار ایرنا گفت و گو کرده اند این است که تدریس خارج از حیطه وظایف آنان بوده و کیفیت کار آنها را نیز کاهش داده است.

کمبود معلم در کنار نارضایتی ها، احتمال کاهش کیفیت تدریس برای برخی از مقاطع را که از حساسیت بیشتری برخوردار هستند، تقویت کرده است.

آموزش و پرورش مازندران ماه مهر امسال را با کمبود ۱۱ هزار ساعت معلم آغاز کرد.

بر اساس آمارهای رسمی،  آموزش و پرورش مازندران حدود ۳۸ هزار و ۵۰۰ نیروی انسانی دارد که از این تعداد ۲۴ هزار نفر معلم و بقیه نیروهای اداری هستند . بر اساس نیاز استان باید تعداد معلمان استان حداقل ۳۰ هزار نفر باشد.

تامین ۱۴هزار ساعت آموزشی با مسئولان مدارس

معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران در این  باره به خبرنگار ایرنا گفت : پیش از سال تحصیلی ۶۵ هزار و ۴۶۰ ساعت کمبود نیروی تدریس در مدارس استان داشتیم که از این میزان ۴۴ هزار و ۱۶۰ ساعت از محل جذب نیروی حق التدریس و یا استقرار نیروهای در شرف بازنشستگی تامین شد.

اسفندیار نظری افزود: با وجود به کارگیری حدود ۶۰۰ معاون، مدیر مدرسه و معلم پرورشی به عنوان نیروی تدریس ، هنوز ۶ هزار ساعت نیروی تدریس در مدارس مازندران کمبود وجود دارد.

وی این تعداد کمبود نیرو را مسئله مهمی دانست که آموزش و پرورش مازندران در حال بر طرف کردن آن است.

به گفته او کمبود معلم خاص مدارس مازندران نیست و در کل کشور بیش از ۱۰۸ هزار معلم برای تدریس در مدارس کمبود نیرو وجود دارد و مسئله فراگیر است.

محدودیت های مالی سد راه جذب نیرو

معاون آموزش و پرورش مازندران درباره چرایی عدم تامین معلم پیش از آغاز سال تحصیلی گفت: از چندین ماه پیش از شروع سال تحصیلی نیازها و کمبودهای مدارس استان به وزارت آموزش و پرورش اعلام شد ولی متاسفانه به دلیل محدودیت های مالی و اعتباری در وزارتخانه در جذب معلم محدودیت هایی برای استان ها اعمال کرده است که مازندران نیز مستثنی نبود.

وی با بیان اینکه از زمان اعلام نیاز تاکنون وزارت آموزش و پرورش اجازه جذب حدود ۴۵ هزار ساعت نیروی تدریس را به استان مازندران داده است ، افزود: اما هنوز تا تامین کامل معلم فاصله داریم.

معاون آموزش و پرورش مازندران با اشاره به کمبود معلم در سطح استان گفت: برای سال تحصیلی جدید جهت تامین نیروی تدریس ۲ هزار و ۳۰۰ معلم بازنشسته را استمرار خدمت دادیم.

 وی اعلام کرد که امسال از سه هزار و ۲۰۰ معلم واجد شرایط بازنشستگی استان مازندران فقط ۹۰۰ نفر خود را بازنشسته کردند و بقیه با اختیار و با توجه به کمبود نیرو به خدمت خود استمرار دادند.

رفع کمبود معلم تا پایان مهر

نظری تاکید کرد که تمامی کمبود معلم مدارس استان تا پایان مهر تعیین تکلیف و نیاز مدارس برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه هنوز از جذب نیروی حق التدریس آماری قطعی در دست نیست، گفت: پیش بینی می شود تمام نیروهای مورد نظر مدارس از بخش حق التدریس تامین شود زیرا دیگر جذب رسمی ممکن نیست.

معاون آموزش و پرورش مازندران همچنین افزود: در صورت عدم موفقیت به رفع نیاز مدارس از محل حق‌التدریس، از محل پیش دبستانی ها، نهضت سوادآموزی و خرید خدمتی ها اقدام به تامین خواهیم کرد.

۷۳۳۵/۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.