پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کشت هندوانه در مازندران؛ حرکت در مسیر خودزنی اقتصادی

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا ، اگرچه کشت هندوانه در منطقه زاغمرز مازندران بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی از حدود یکهزارو ۵۰۰هکتار سال ۹۲ به دلیل مشکلات کمبود آب، کیفیت پائین‌تر این میوه  نسبت به دیگر مناطق کشور  و مهمتر از همه به علت اشباع شدن این محصول در بازار امسال به حدود ۲۰۰هکتار کاهش یافت اما به گفته کارشناسان این میزان سطح کشت هم باید به صفر برسد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که  هندوانه هیچ وقت در سبد کشاورزی مازندران به عنوان محصول اصلی نبوده است، البته  یک زمانی در حاشیه مزارع به صورت سنتی کاشته می شد و بیشتر حالت خود مصرفی در کنار کشت پنبه صورت می گرفت.

طی دهه ۶۰ و ۷۰  عده‌ای از کشاورزان شرق مازندران در زمین‌های شنزاری که عمده آن در منطقه زاغمرز نکا بوده است، اقدام به کشت هندوانه کردند ، اما به دلیل نوسانات شرایط آب و هوایی متوجه عمل آوری نامناسب هندوانه شدند و هر سال سطح کشت را کاهش دادند.

اینکه کشت هندوانه در مازندران اصلا توصیه نمی شود به این دلیل است که هندوانه شیرین‌تر و ارزان‌تر از دیگر نقاط کشور وارد استان می‌شود  و هندوانه مازندران که در زمان اشباع بازار و از طرفی در اواخر مرداد که هوا رو به خنکی می رود به بازار می آید، خریدار هم ندارد.

 

انتشار تصاویری از فرد جوانی در کنار مزرعه هندوانه در زاغمرز مازندران در فضای مجازی که به شدت نگران فروش محصول است، سبب شد تا بار دیگر کارشناسان جهاد کشاورزی نسبت به  کشت این میوه تابستانی هشدار بدهند.

 مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران روز پنجشنبه  در گفت و گو با خبرنگار ایرنا سطح زیر کشت هندوانه در سال زراعی جاری را ۲۰۰هکتار در شرق استان عنوان کرد و گفت: کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی در منطقه زاغمرز همواره نسبت به کشت هندوانه  به کشاورزان  هشدار داده بودند.

عباس پورنصرالله با بیان اینکه سطح کشت هندوانه در چهار سال اخیر کاهش محسوسی یافته است، در عین حال تصریح کرد: باید کشت این محصول آب بر و کانون انواع بیماری ها به صفر برسد.

وی با اشاره به اینکه  هندوانه زاغمرز به مراتب کیفیت پائین‌تری نسبت به دیگر هندوانه تولیدی کشور دارد و در زمان اشباع این میوه وارد بازار می شود، بیان داشت: بررسی ها نشان داده است که به دلیل مشکلات آب و هوایی بیشتر هندوانه تولیدی دچار پوسیدگی شده و کانون بیماری و آفات از جمله سفیدک می شود.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: امیدواریم در سال زراعی آینده کشت این محصول به صفر برسد و یا حداقل به عنوان خود مصرفی انجام شود.

۶۹۹۰/۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.