پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کشاورزی علمی؛ مطالبه جدی کشاورزان مازندرانی

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران سرویس اقتصادی| وجود فاصله معنادار بین میانگین عملکرد یک محصول کشاورزی از سوی کشاورزان عادی با میانگین عملکرد همان محصول توسط کشاورزان برتر نشانگر تاثیر فناوری‌های نوین و علمی در امر کشاورزی است که می‌تواند شعار سال را که همان جهش تولید است در بخش کشاورزی محقق کند.

تحقق جهش تولید در کشور نیازمند بهره گیری از راهکارهایی است که یکی از آنها را باید کشاورزی علمی یاد کرد که استفاده از دانش و فناوری روز، افزایش بهره‌وری منابع تولید محصول در اراضی باغی، زراعی، دامی و صنایع تبدیلی به بالاترین میزان است.

کشاورزی در استان مازندران از پیشینه محکمی برخوردار است و سرمایه گذاری قابل توجهی در این بخش شده است و بهره‌برداران هم در سالی که بنام جهش تولید نامگذاری شده است استفاده بیشتر و بهتری از یافته‌های علمی محققان خواهند داشت.

افزایش جمعیت و نیاز مردم به غذا، اهمیت کشاورزی را در دهه‌های اخیر به بالاترین حد ممکن افزایش داده است و باعث شده برنامه ریزی‌های خوبی در حوزه امنیت غذایی و رونق اقتصادی برداشته شود.

 فکر استفاده از یافته‌های علمی و تحقیقاتی و استفاده از فناوری های نوین در این بخش به حدی افزایش یافته که کمتر کشاورزی را پیدا می‌کنیم که از یافته‌های علمی عقب باشد و آن را در تولید محصولات خود پیاده‌سازی نکند.

این روزها کشاورزان گرایش بیش از حدی به کشاورزی علمی پیدا کردند و از کارشناسان بخش کشاورزی می‌خواهند که آنان را آگاه به علم روز کنند چراکه این اقدام در افزایش محصول آنان تاثیر بسزایی دارد.

در سال جهش تولید، مدرن شدن کشاورزی و فاصله گرفتن از کشاورزی سنتی و دستیابی به خودکفایی در محصولات استراتژیک از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که جهش تولید در بخش کشاورزی تنها با استفاده شیوه‌های علمی و فناورانه محقق می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران در این باره گفت: در سال‌های اخیر و با حمایت‌های دولت اقدامات خوبی برای علمی کردن کشاورزی و استفاده از فناوری‌های روز در تمامی بخش‌های کشور از جمله استان مازندران انجام شد.

مجید بهادری ادامه داد: عامل اصلی افزایش تولید در بخش کشاورزی، تولید علمی و آگاهانه، استفاده از فناوری ‌روز و توجه به توصیه‌های فنی کارشناسان است که در شرایط یکسان ظرفیت تولید را تا دو برابر افزایش می‌دهد.

وی افزود: کشاورزی بر اساس علم و دانش از عواملی است که موجب ایجاد اطمینان خاطر در کشاورزان و افزایش تولید می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران بیان کرد: در تولید علم در بخش کشاورزی در بین کشورهای سرآمد دنیا قرار داریم و باید به نحو احسن در پیاده‌سازی یافته‌های علمی  اقدام کنیم تا از کشورهای پیشرفته عقب نمانیم.

به گزارش فارس سالانه بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در مازندران تولید می‌شود و لازمه جهش در حوزه تولیدات کشاورزی بهره‌گیری از دانش روز براساس آخرین یافته‌های علمی است که در این میان باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرد.

برای تحقق شعار سال در بخش کشاورزی و جهش تولید، نیازمند اتکای بیشتر به فناوری و دانش روز هستیم که با تلاش مضاعف بخش کشاورزی و تاکید آنان بر کشاورزی علمی، امنیت غذایی همراه با پشتوانه علمی خوبی را شاهد خواهیم بود.

 /86035/ع


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.