پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کتاب “نبرد کوهسالان” روایت خاطرات ،سردار چهاردانگه ای منتشر شد

سردار عبدالله ملکی، از سرداران نام آشنای دفاع مقدس می باشد که مدت زیادی از خدمات ارزنده خود را در استان کردستان گزراند. و کتاب “نبرد کوهساران” از خاطرات این سردار نام آشنا می باشد.سردار عبدالله ملکی از روستای مازارستاق بخش چهاردانگه می باشد.

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه:سردار عبدالله ملکی، از سرداران نام آشنای دفاع مقدس می باشد که مدت زیادی از خدمات ارزنده خود را در استان کردستان گزراند. و کتاب “نبرد کوهسالان” از خاطرات این سردار نام آشنا می باشد.سردار عبدالله ملکی از روستای مازارستاق بخش چهاردانگه می باشد.

مازندران استان شهیدپرور، دیار علویان و خاستگاه انسان‌های بزرگی بوده که در دوران انقلاب و دفاع مقدس، جوانان غیور این مرز و بوم از خود خاطراتی برجای گذاشته که هنوز بسیاری از این لحظات برای ثبت و درج باید در کتاب‌ها توسط نویسندگان به زیور طبع آراسته شود.

مازندران قهرمان پرور در دوران دفاع مقدس با تقدیم ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید از این خطه دلاورخیز و دوستدار ولایت علوی توانسته سهم و جایگاهی در تبیین ارزش‌های ایثار و شهادت ایفا کند.

اکنون با گذشت ۲۹ سال از هشت سال دفاع مقدس وظیفه همگان بوده تا برای نشر و ترویج فرهنگ ایثار در جامعه پای کار آمده و در جهت تنظیم اسناد و مدارک حوزه دفاع مقدس تلاش مضاعفی صورت دهیم.

در بین بسیاری از نهادهای فرهنگی مروج فرهنگ ایثار و شهادت، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در استان‌ها نقشی کارساز و اثرگذار در حوزه نشر ارزش‌های ایثار و دفاع داشته و دارد.

برای آشنایی بیشتر وظایف و اقدامات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران، سردار عبدالله ملکی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران مهمان دفتر تسنیم مازندران شده تا عملکرد این اداره کل و برنامه‌های اداره متبوعش را در حوزه ایثار و شهادت و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تشریح کند.

 

 

 بنیاد حفظ  آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران در راستای انجام ماموریت‌های محوله از سوی ستاد کل انجام چه وظایفی را عهده دار است؟

سردار ملکی: از زمانی که اداره کل حفظ آثار در مازندران تشکیل شد در راستای ارتقا ماموریت سه اقدام اساسی در استان صورت گرفته  که شامل انجام ماموریت‌های ابلاغی ستاد کل بوده و در حوزه جمع‌آوری اسناد فعالیت‌هایی انجام شده است.

 

در مازندران بیش از ۱۰۰ درصد برنامه ابلاغی ستاد کل را انجام می‌دهیم و یکی از اقدامات شاخص تدوین نقش مازندران در دفاع مقدس است که ابلاغ ستاد کل به همه استان‌ها بوده تا بتوانند نقش خود را در دفاع مقدس پژوهش کنند و خاطرات و آثار را ثبت و ضبط کنند تا به کتاب تبدیل شود.

 

 به چه میزان استانداری در حمایت از بنیاد حفظ آثار ایفای نقش کرده است؟

سردار ملکی: کار اجرایی ستاد  سه سال پیش آغاز شد و استاندار جهادی مازندران در سطح بالا همکاری‌های وسیعی داشته که جا دارد از استاندار مازندران قدردانی شود.

 

 

امروز با کمک استانداری مازندران و سایر نهادها مانند کنگره شهدا، سپاه کربلا و نهادهای فرهنگی شاهد پیشرفت‌های مهمی هستیم و اعتبارات مهمی از استانداری در حال تدوین است و قرار است در دوره دو تا پنج ساله حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ عنوان کتاب فاخر با محتوای مناسب و در خور شان رزمندگان استان مازندران تقدیم مردم شود.

 

 در تدوین کتاب نقش مازندران در هشت سال دفاع مقدس قصد دارید در چه سطوحی پردازش انجام بدهید تا همه مردم بتوانند حضور مردمی را لمس کنند؟

سردار ملکی: نقش مردم مازندران در جنگ و دفاع مقدس در اقشار مختلف روحانیان، مبلغان، بسیجیان، نهادها و سازمان‌ها، جهاد سازندگی وقت، آموزش وپرورش در کتاب آورده می‌شود.

 

جهاد مازندران نقش برجسته‌ای در پشتیبانی و کمک به رزمندگان ارتش و سپاه و بسیج داشت اما مازندران از این نقش آفرینی مردم کتابی ندارد و با جهادیان هماهنگی‌های لازم انجام شد تا نقش جهاد سازندگی را در جنگ تدوین کنیم و خاطرات افراد درجه یک را در این کتاب مورد توجه قرار می‌دهیم.

 

علاوه بر این مازندران در ساخت سوسنگرد نقش برجسته‌ای ایفا کرده اما یک کتاب فاخر در این زمینه نداریم. نقش آموزش و پرورش و علوم پزشکی مازندران از ویژگی‌های شاخصی در سطح کشور برخوردار بوده و امسال چند کتاب در حوزه آموزش وپرورش چاپ می‌شود.

 

در زمینه تدوین کتاب نقش مردم مازندران خاطرات شفاهی فرماندهان را در کنار عملکرد یگان‌ها به نوشته در می آوریم و تیپ ظفر، تیپ مالک، تیپ جوادالائمه همه دارای ویژگی‌های برجسته‌ای بوه که نیاز است در کتاب به آن پرداخته شود.

 

 مردم چگونه می‌توانند از این کتاب‌های انتشار یافته و یا در حال انتشار استفاده کنند؟

سردار ملکی: در مرکز فرهنگی دفاع مقدس، کتابخانه تخصصی موجود است و کتاب‌ها در این مکان در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد همچنین کتاب‌ها در بین سازمان‌ها و مردم توزیع و برخی کتاب‌ها چاپ می‌شود.

 

یکی از کتاب‌هایی که در استان کرستان براساس خاطرات اینجانب به عنوان یک مازندرانی که سال‌ها در کردستان بوده است به چاپ رسید  و آن کتاب “نبرد کوهسالان” است و روایت خاطرات یک مازندرانی بوده که سال‌ها در مریوان ماند.

 

 

لازم است کتاب فرماندهان جنگ به رشته تحریر درآید و به مردم مازندران قول می‌دهم که در مدت دو تا ۵پنج سال آینده بتوانیم ۱۵۰ جلد کتاب فاخر دوران دفاع مقدس تقدیم کنیم.

 

 برای علاقه‌مندی هر چه بیشتر نسل سوم انقلاب با خاطرات و رشادت‌های آن روزها چه برنامه‌ای دارید؟

سردار ملکی: جوان به هنر نیاز دارد. نمایشنامه، فضای مجازی و اشکال مختلف هنری می‌تواند روایتی از خاطرات باشد برای نسل جوان. در بخش هنری کارهای خوبی انجام داده‌ایم. باید گفت دفاع مقدس یک بحث ملی بوده و لازم است همه نهادها در حفظ ارزش‌های دفاع مقدس عملکرد خود را نشان بدهند.

 

جوان میل به هنر دارد و هنر بهترین راه انتقال مفاهیم و ارزش‌ها است. فیلم مستند، فیلم بلند در دستور کار بنیاد قرار دارد و ساخت یک فیلم بلند در حال انجام است و با معاون سیاسی استاندار مازندران در این زمینه جلسه داشته‌ایم تا بتوانیم نقش مازندران در جنگ را معرفی کنیم و با حضور هنرمندان برجسته کشوی بناست فیلم بلند ساخته شود و امیدواریم با بودجه‌بندی مناسب در سال ۹۶ بتوانیم این کار را شروع کنیم.

 

مراکز بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان‌های مازندران وجود دارد؟

سردار ملکی: با وجودی‌که ابلاغ کشوری در راه‌اندازی مرکز حفظ نشر ارزش‌های دفاع مقدس در شهرستان‌ها وجود ندارد اما مازندران از استان‌های پیشرو است که در این زمینه پیشتاز بوده و تاکنون در ۲۲ شهرستان مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس راه‌اندازی شده است.

 

 همیاری نهادهای مختلف فرهنگی تا چه اندازه می‌تواند به نشر ارزش‌های دفاع مقدس و ادبیات پایداری کمک کند؟

سردار ملکی: دفاع مقدس در واقع برگرفته از آموزه‌های دینی ما بوده و با فرهنگ عاشورایی از قرآن و عترتی که علما آن را آموختند توانستیم هشت سال در دفاع مقدس از ولایت دفاع کنیم و اگر آموزه‌ای دینی و عاشورایی نباشد محکوم به شکست هستیم و رمز پیروزی ما در جنگ وحدت و اطاعت از امام زمان و فرهنگ عاشورایی است و اطاعت از ولایت عامل مهمی است که بصیرت می‌آورد.

 

در انتقال ارزش‌ها همه نهادها از ارتش و سپاه گرفته تا صدا وسیما، رسانه‌ها، جهاد سازندگی، علوم پزشکی و آموزش وپرورش نقش مهمی دارند.

 

امروز با افتخار باید گفت مازندران پایتخت برپایی یادوارهای شهدا بوده و خود مردم پای صحنه می‌آیند و آنچه را که علما گفته‌اند مردم حفظ کردند و بدون مردم نمی‌توانیم فرهنگی ارزشی دفاع مقدس را که برگرفته از نهضت عاشورایی است حفظ و ارگان‌های مختلف در این راستا می توانند ایفای نقش کنند.

 

 در مازندران و در شهرهای مختلف مانند آمل و ساری و دیگر نقاط حماسه سازی مردمی وجود داشت که هنو ز به خوبی معرفی نشده است بنیاد آیا در این زمینه هم مسئولیتی دارد؟

سردار ملکی: در شهرآمل حادثه ۶ بهمن یکی از مهم‌ترین مسائلی است که مردم انقلابی در مبارزه با منافقین پای صحنه آمدند در مازندران ۵۸ شهید انقلاب داریم و در ساری هم این تعداد به ۸ نفر می‌رسد و با همکاری اداره کل اطلاعات مازندران و انتشار اسنادی از مبارزین انقلابی، کتاب نقش مردم ساری آماده بوده که منتشر می‌شود و این کتاب امسال به چاپ می‌رسد.

 

 

تسنیم: در حال حاضر مشغول چه اقداماتی هستید؟

سردار ملکی: در حوزه تدوین نقش مردم مازندران در انقلاب اسلامی، کتاب در حال تدوین است و در حوزه تدوین کتاب نقش مردم استان در سرکوب ضد انقلاب در جنگل کتاب‌هایی را در حال انتشار داریم.

 

امسال بنا داریم تا در چالوس، ۳۰۰۰ نفر از بزرگان جنگ در جنگل را دعوت کنیم و ۲ کتاب را معرفی کنیم که درگیری‌های مردم جنگل را نشان دهد و کتاب سردار محمدی فر که در آن زمان فرمانده سپاه وقت در استان بوده در زمان جنگ جنگل در اسفندماه رونمایی می‌شود.

 

یکی دیگر از اقدامات شاخص چاپ کتاب نقش زنان در دفاع مقدس بوده و تاکنون ۶۰۰ تا ۷۰۰ ساعت مصاحبه از بانوان فعال این عرصه گرفته شده است.

 

 سردار کمی از دغدغه‌های مرکز فرهنگی صحبت کنید. این مرکز فرهنگی بنا به نقل بسیاری از افراد برجسته مرکزی منحصر به فرد می‌شود. آخرین اقدامات طراحی و ساخت مرکز فرهنگی را تا چه اندازه با پیشرفت روبه‌رو کرده است؟

سردار ملکی: یکی از تدابیر بنیاد حفظ آثار راه‌اندازی مراکز فرهنگی دفاع مقدس در استان‌ها بوده و ساخت این مرکز در مازندران ویژه است. در استان مازندران بیش از ۶۱ هکتار زمین بوده که ۳۴ هکتار بستر رودخانه و ۲۴ هکتار خشکی است و بخشی از فضا نیز باید خریداری شود.

 

با راه‌اندازی مرکز فرهنگی سعی داریم تا جنگ را به مردم معرفی کنیم. مازندران به دلیل اینکه سالانه حدود ۲۰ میلیون گردشگر دارد و یکی از جاذبه‌های گردشگری و توریستی بنا شد تا در مرکز فرهنگی طراحی شود و عبور هر گردشگر از ساری برابر با توقف در مرکز فرهنگی دفاع مقدس باشد.

بنا است تا در مرکز فرهنگی، عملیات والفجر ۸ را نشان دهیم. تاکنون در فاز یک و دو، ۷۵ درصد در سازه پیشرفت فیزیکی داشتیم و شهردار ساری به یاری این طرح آمد و حدود ۶٫۵ میلیارد تومان برای این کار بودجه اختصاص داد. استانداری هم این میزان اعتبار در نظر گرفت و تاکنون ۲۹ میلیارد تومان هزینه کردیم.

 

از ۲۴ طرح تعریف شده تاکنون ۱۴ طرح تکمیل شد و دیوارهای حائل رودخانه، پل بعثت، حسینیه وداع، اسکله‌های شهر فاو، آمفی تئاتر روباز و نهرهای سنتی و سدلاستیکی به اتمام رسید.

 

 

هشت طرح دیگر از ۳۵ تا ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داد و  دو طرح دیگر نیز در دست مطالعه است؛ در فاز ۳ مازندران در گذر تاریخ داریم که در شش هکتار زمین است و شهرداری ساری در این زمینه مطالعات را انجام داده و قرار است تمدن و تاریخ مردم تبرستان را بیان کنیم و برجستگی‌های تاریخی مازندران مانند استقبال از تشیع نشان دهیم و در این زمینه از مورخان برجسته تاریخ کشور استفاده کردیم.

 

در فاز ۲ با محوریت هفت تپه و نقش لشکر ۲۵ کربلا فعالیت می‌کنیم و در فاز یک  و دو موزه، عملیات والفجر۸ و هفت تپه حدود ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

 

اگر بتوانیم موضوع فرهنگ دفاع مقدس را با ابزارهای خاص و با اقدام هنرمندان و اندیشه نوجوانان و جوانان ارائه کنیم استقبال خوبی خواهیم داشت.

 

رمز موفقیت رزمندگان استان در برخورد خوب و مناسب با مردم بوده است و باید اخلاق خوب را گسترش داد تا معرفی مناسب دفاع مقدس صورت بگیرد./تسنیم

 

مصاحبه از سمیه فقیه/ عکس: نیکان مشایخ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.