پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کاهش ۶ درصدی تلفات شبکه توزیع برق مازندران در دولت تدبیر

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا ، شرکت توانیر گزارش میزان تلفات برق کشور طی سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۷ را بتازگی منتشر کرده که نشان می دهد در استان مازندران میزان هدر رفت از ۱۸.۷ درصد در سال ۹۳ به ۱۲.۹ درصد در پایان سال ۹۷ رسیده است.

میانگین هدرفت برق در شبکه توزیع کشور هم در این دوره زمانی از ۱۵.۲ درصد به ۱۱.۱ درصد کاهش یافته است.

میزان کاهش تلفات برق در شبکه توزیع مازندران طی پنج سال اخیر که بالاترین هدررفت را داشت ،  به گفته مسئولان توزیع برق استان پیشرفت قابل توجهی محسوب می شود. 

مازندران دو شرکت توزیع برق دارد که یکی از گلوگاه تا انتهای غربی شهرستان آمل را پوشش می دهد و دیگری که شرکت توزیع برق منطقه نوشهر را بر خود دارد، مناق غربی استان را تحت پوشش دارد. 

مشکلات فنی ، مهم ترین عامل تلفات 

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران در باره تازه ترین گزارش شرکت توانیر پیرامون وضعیت این استان به خبرنگار ایرنا گفت: سالانه بیش از ۶ میلیون  و ۶۰۰ هزار مگاوات ساعت انرژی در مرکز و شرق استان توزیع می شود که از این میزان ۷۲۷ هزار مگاوات سهم تلفات برق است . 

رضا غفاری با بیان اینکه به طور میانگین سالانه حدود ۶۵۰ میلیارد تومان انرژی برق در استان فروخته می شود، افزود: میزان ۱۲/۹ درصد تلفات برق برابر با ۸۵ میلیارد تومان در سال است که رقم قابل توجهی برای شرکت توزیع برق و مجموعه توانیر محسوب می شود. 

هر کیلوات ساعت انرژی برق در استان مازندران ۱۱۰ تومان و میانگین کشوری حدود ۷۰ تومان است.

این مسئول با بیان اینکه استاندارد و هدف گذاری هدر رفت برای شرکت های توزیع برق در سراسر کشور زیر ۱۰ درصد است ، گفت: تمام تلاش توانیر و شرکت توزیع برق مازندران تک رقمی کردن نرخ تلفات در استان است و در این مسیر تا کنون موفق عمل کردیم. 

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران بیشترین میزان هدر رفت انرژی برق استان در بخش توزیع را مربوط به تلفات فنی با حدود هفت درصد برآورد کرد و گفت: خرابی کنتور ها، فرسودگی خطوط ، مقاومت ذاتی سیم ها و تجهیزات شبکه در مقابل عبور جریان الکتریکی و موارد اینچنین از اصلی ترین عوامل تلفات فنی انرژی است.

وی اصلاح شبکه را اقدامی موثر برای جلوگیری از هدر رفت فنی انرژی در استان عنوان کرد و گفت: در سال های اخیر بیش از نیمی از شبکه توزیع استان اصلاح و بهینه شده است. 

یکی از دلایل بالا بودن میزان فرسودگی و هدررفت انرژی برق در شبکه توزیع، شرایط آب و هوایی خزری این استان است که رطوبت نسبتا بالا و بارندگی زیاد مشخصه مهم آن محسوب می شود. این عوامل آب و هوایی سبب تسریع در فرسودگی شبکه توزیع برق شده و هزینه ها را افزایش می دهد.

کنتور فرسوده و سرقت برق 

مدیرعامل شرکت توزیع برق مازندران همچنین به عوامل غیر فنی تلفات برق در استان اشاره کرد و اظهار داشت: عوامل غیر فنی شامل سرقت انرژی و دستکاری کنتور های قدیمی است که کاهش آن نیازمند فرهنگ سازی از یک طرف و اصلاح کنتورهای فرسوده از سوی دیگر است.

وی با اعلام این که کمبود اعتبار مانع از تغییر کنتور های قدیمی می شود، افزود: در حال حاضر یک میلیون و ۳۹۰ هزار مشترک برق در مرکز و شرق استان داریم که ۶۰ درصدشان از کنتورهای پیشرفته و دیجیتال بهره مند هستند و باقی از کنتورهای قدیمی استفاده می کنند. 

غفاری توضیح داد: هزینه خرید کنتور دیجیتال و تعویض کنتورهای قدیمی تک فاز ۲۵۰ هزار تومان و سه فاز ۷۵۰ هزار تومان است ، در نتیتجه تعویض بیش از ۵۰ هزار دستگاه کنتور قدیمی هزینه سنگینی دارد که از توان شرکت توزیع برق با محدودیت های مالی و شرایط اقتصادی شرکت توزیع برق امکان پذیر نیست.

۷۳۳۵/1654

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.