پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کاهش ۶۰ درصدی بارش در نخستین ماه از فصل بهار

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، با آمدن اردیبهشت بهار به ایستگاه دوم رسید، همه چیز طعم بهاری دارد و شکوفه‌ها و درختان سرسبر و دیدنی شده‌اند، ماهی از جنس سرسبزی ، نشاط و دوستی فرا رسیده اما کاهش بارش در نخستین ماه فروردین که کشاورزان در تب و تاب کشت و کار هستند، نگرانی تنش آبی را از هم اکنون به صدا درآورده است.

درحالی سال زراعی تجربه می‌شود و ۷ ماه از آغاز فصل زراعی می‌گذرد که نگرانی از بارش‌ها طی این ماه‌ها با طبیعت همراه بوده و از سویی کاهش ذخیره برفی نیز نگرانی از فصل گرم را بیشتر کرده است.

احمد اسدی معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران امروز درباره پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای استان مازندران، اظهار کرد: میانگین بارش فروردین ماه سال ۱۴۰۱ استان مازندران ۲۰ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که حدود ۵۱ میلی‌متر بوده، ۶۱ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۸ میلی‌متر بوده،  حدود ۱۱ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: میانگین بارش هفت ماهه سال زراعی جاری استان مازندران منتهی به فروردین امسال ۹۱۴ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که حدود ۴۵۲ میلی‌متر بوده حدود ۷ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته که ۳۵۶ میلی متر بوده، حدود ۱۸ درصد افزایش داشته است.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران بیان کرد: دمای هوای فروردین ۱۴۰۱ استان مازندران ۱۰.۶ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۹.۸ درجه سلسیوس بوده، ۰.۸ درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۲.۴ درجه سلسیوس بوده، ۱.۸ درجه سلسیوس کاهش داشته است.

این مسؤول تصریح کرد: میانگین دمای هوای ۷ ماهه سال زراعی جاری استان مازندران ۸.۷ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۷.۹ درجه سلسیوس بوده حدود ۰.۸ درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۹ درجه سلسیوس بوده، حدود ۰.۳ درجه سلسیوس کاهش داشته است.

اسدی یادآور شد: براساس خروجی های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش از اردیبهشت تا نیمه نخست خرداد ۱۴۰۱ نرمال تا کمتر از نرمال و از نیمه دوم خرداد تا نیمه اول مرداد ۱۴۰۱ در محدوده کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین میانگین دمای هوا از اردیبهشت تا نیمه خرداد در محدوده نرمال، از نیمه دوم خرداد تا نیمه اول تیر تا یک درجه بیشتر از نرمال و از نیمه دوم تیر تا نیمه اول مردادماه تا نیم درجه بیشتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

معاون هواشناسی مازندران با تاکید بر اینکه با توجه به بارش و منابع آب در دسترس استان کماکان لازم است تمهیداتی برای مدیریت مصرف بهینه منابع آب و انرژی صورت گیرد، گفت: صحت پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور بین ۶۰ تا ۶۵ درصد بوده و در ماه‌های گرم صحت پیش‌بینی کمتر از ماه‌های سرد سال است.

 /۸۶۰۳۴/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.