پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کاهش زیاد قیمت برنج ، شالیکاران را در حفظ زمین دچار تردید می کند

0

خریداران و مصرف کنندگان برنج مازندران به دلیل نوسانات اقتصادی هر کیلوگرم برنج کیفی استان را تا دو هفته پیش تا ۲۲ هزار تومان در هر کیلو گرم تجربه کردند ولی طبق بررسی های صورت گرفته امروز در زمان برداشت شالی قیمت برنج در این استان به طور محسوسی کاهش یافته و به ۱۵ تا ۱۷ هزار تومان در هر کیلو گرم رسیده است.

نخستین برداشت مکانیزه شالی مازندران عصر امروز پنجشنبه در سطح یک هکتار از اراضی شالیزاری روستای قیلیان کلای شهرستان آمل طی آیینی با حضور استاندار مازندران و مسئولان مرتبط استانی و شهرستانی آغاز شد.

کشاورزان شالیکار مازندران هنگام برداشت شالی در سال گذشته هر کیلوگرم برنج طارم هاشمی به عنوان کیفی ترین محصول شالیزارهای استان را به قیمت حداکثر ۱۲ هزار تومان به فروش رساندند و این مبلغ تقریباً تا اواخر ماه بهمن و اوایل ماه اسفند پایدار مانده بود، اما از اوایل سال جدید تا هفته پیش تا ۲۲ هزار تومان در شالیکوبی های استان خرید و فروش شد.

عزیزالله شهیدی فر در حاشیه آئین برداشت مکانیزه شالی برنج در شهرستان آمل به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های کشت و کار از دستمزد نشاءکار گرفته تا نهاده‌های کشاورزی در سال زراعی جدید، شالیکاران توقع دارند دسترنجشان را با قیمت مناسب همگام با افزایش هزینه تولید به فروش برسانند.

وی توضیح داد: به طور یقین با توجه به شرایط امروز اقتصاد کشور و هزینه های صورت گرفته توسط شالیکاران، قیمت برنج در مسیر کاهشی خود حداقل ۱۵ درصد از میزانی که مصرف کننده قبلاً آن را تجریه کرده، کاهش پیدا می کند.

شهیدی فر گفت: کاهش ۲ تا سه هزار تومانی قیمت برنج در هر کیلو گرم بر اساس تجربه قیمتی ۲ هفته پیش توسط مصرف کننده، منطقی است اما اگر از این میزان کمتر شود، اقتصاد خانوار کشاورزان به شدت دچار صدمه شده و چه بسا در حفط زمین نیز دچار تردید شود.

این مسئول کشاورزی مازندران افزود: خرید تضمینی و توافقی نیز تا زمانی که بازار برنج متناسب با هزینه تولید اقتصاد درآمد کشاورزان کشش داشته باشد، صورت نمی گیرد اما اگر کشاورزان متضرر شوند دولت وارد عمل می شود.

طبق آمارسازمان جهاد کشاورزی مازندران امسال ۲۱۴ هزار و ۳۰۰ هکتار از زمین های مازندران زیر کشت برنج رفته است که تولید بیش از یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن شلتوک پیش بینی شده است که این رقم نسبت به تولید سال گذشته حدود ۱۵ درصد بیشتر است.

۶۹۹۰/‏۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.