پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کاهش زندانیان مهریه در مازندران

0

به گزارش روز یکشنبه روابط عمومی دادگستری استان مازندران، حجت الاسلام محمد صادق اکبری در جلسه کارگروه اجرای دستورالعمل ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان های استان  تاکید کرد :بازنگری در مورد زندانیان مهریه بر اساس محکومیت افرادی که تمکن مالی برای پرداخت مهریه را ندارند؛ مورد تاکید دستگاه قضایی است.

وی تصریح کرد: همسو با این رویکرد با بررسی و تلاش همکاران قضایی شعب استان ، تعداد زندانیان مهریه امسال ۲۷ درصد کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، طبق آمار دادگستری مازندران در حال حاضر حدود ۸۳۰ زندانی جرائم غیرعمد در زندان های استان حضور دارند که ۱۷۵ نفر از این تعداد بدهکاران مهریه  هستند.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا ،مهریه ، ورشکستگی مالی غیرکلاهبرداری ، تصادفات منجر به جرح و فوت و حوادث کارگاهی از جمله جرائم غیرعمدی هستند که مرتکبان آن در صورت ادای دین به طرف خسارت دیده و کسب رضایت شاکی از زندان آزاد می شوند. 

رئیس کل دادگستری مازندران گفت که قضات استان استفاده از مجازات های جایگزین حبس را طبق دستورالعمل و در موارد امکان پذیر مد نظر ویژه قرار دهند.
اکبری  خاطرنشان کرد: مازندران ظرفیت بسیار خوبی در مجازات های جایگزین حبس دارد که می توان طبق آیین نامه موجود از این ظرفیت در کارهای عام المنفعه از قبیل خدمات شهری بهره گرفت.

وی با بیان اینکه در پنج ماه اول امسال  ۲هزار و ۶۰۹ مورد رای جایگزین حبس در حوزه های قضایی استان صادر شده است، خاطرنشان کرد: در این راستا توجه به اجرای دستور العمل مجازات های جایگزین حبس می تواند به عنوان یکی از محورهای ارزشیابی قضات مورد نظر قرار گیرد.
اکبری اظهار کرد: تعداد زندانیان استان مازندران در سال گذشته هفت هزار و ۱۴۹ نفر بوده که این رقم در شهریورماه امسال با ۸.۵ درصد کاهش روبرو بوده است.
رئیس کل دادگستری مازندران در ادامه با تاکید بر اهمیت بازدید قضات از زندان های استان اظهار داشت: بازدید همه قضات به ویژه قضات دادسراها و محاکم و همچنین مدیران قضایی از زندان های استان مساله بسیار مهمی است که می تواند به طور منظم انجام شود.
اکبری در خصوص دستوالعمل رئیس قوه قضاییه مبنی بر زندانی نکردن افراد کمتر از ۱۸ سال، افزود: روسای دادگستری و دادستان ها مراقبت کنند تا با استفاده از ظرفیت های قانونی در خصوص قرار تامین کیفری و مجازات جایگزین حبس تا حد امکان از ورود افراد کمتر از ۱۸ سال سن، افراد فاقد پیشینه کیفری و زنان به زندان جلوگیری شود.
رئیس کل دادگستری مازندران تصریح کرد: در حد امکان سعی شود از ورود افراد فاقد محکومیت کیفری موثر به زندان ها جلوگیری شود و افرادی زندانی شوند که شایسته زندان هستند.
وی بیان داشت: در مرکز نگهداری معتادان به مواد مخدر استان نیز اشکالاتی در خصوص نقض حقوق شهروندی مشاهده شده که با ورود دادستانی مرکز مازندران، پیگیری لازم در این خصوص انجام خواهد شد.

۶۹۹۰/۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.