پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کاهش بارش در دیار بارانی!

مشکل خشک‌سالی برای دیار همیشه بارانی حکایت تلخی است که حیرت همگان را به دنبال دارد.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از فارس، همه مردم مازندران را با عنوان استانی سرسبز و پرباران می‌شناسند مشکل خشک‌سالی برای دیار همیشه بارانی حکایت تلخی است که حیرت همگان را به دنبال دارد.

 

کاهش بارش باران و گرمای هوا در سال جاری موجب کمبود آب و خشکسالی در شالیزارهای مازندران و سبب خسارت به محصولات کشاورزان شده است این در حالی که تنها بخشی از آب‌های سطحی مهار می‌شود.

 

مدیرکل هواشناسی مازندران در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: از لحاظ بارندگی در پنج ماهه نخست امسال به طور متوسط در سطح استان حدود ۱۰ درصد کاهش داشتیم که این آمار براساس بارندگی ایستگاه‌های هواشناسی سینوپتیک شهرهای (رامسر، نوشهر، بابلسر، آمل، قراخیل قائمشهر، ساری، دشت‌ناز، بندر امیرآباد، بهشهر، گلوگاه، کجور، سیاه‌بیشه، بلده، آلاشت، پل‌سفید و کیاسر) محاسبه شده‌ است.

 

نوربخش داداشی با اعلام اینکه بارش در سطح مازندران از توزیع زمانی و مکانی مناسبی برخوردار نبود، اضافه کرد: به‌طوری‌که در بین ۱۵ ایستگاه هواشناسی در پنج ماهه نخست امسال تنها ایستگاه نوشهر و بابلسر به‌ترتیب ۱۸ و ۵ درصد افزایش داشته و در بقیه ایستگاه‌های هواشناسی کاهش بارش اتفاق افتاده است.

 

وی یادآور شد: بیشترین کاهش بارش طی این مدت مربوط به گلوگاه ۴۳، قراخیل قائمشهر ۳۵، بلده ۳۱، آلاشت ۲۲، رامسر ۲۰، ساری و دشت‌ناز ۱۶ و ایستگاه‌های کیاسر، آمل، بندر امیرآباد، سیاه‌بیشه، کجور و پل‌سفید کمتر از ۱۰ درصد بوده‌ است.

 

مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه متوسط بارندگی پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد، اظهار کرد: تنها در ایستگاه نوشهر نسبت به سال گذشته افزایش داشته و بیشترین کاهش مربوط به گلوگاه ۷۳، بندر امیرآباد حدود ۴۹ و دشت‌ناز ۴۶ درصد بوده است.

 

داداشی تصریح کرد: در ۱۱ ماه گذشته که فصل زراعی زراعی ۹۴ ـ ۹۳ با مدت مشابه بلند مدت (نرمال) تنها سه ایستگاه رامسر، نوشهر و آمل به‌ترتیب با ۹۳، ۳۰٫۷ درصد افزایش بارش را شاهد بودیم و در بقیه ایستگاه‌های هواشناسی سینوپتیک کاهش بارش اتفاق افتاده که بیشترین آن مربوط به بندر امیرآباد ۲۹، بلده ۲۷ و دست‌ناز ۲۳ درصد بوده‌ است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران نیز اظهار کرد: با وجود بارندگی‌های مکرر از فروردین تا پایان مرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد و نسبت به دوره شاخص ۱۷ درصد کاهش بارندگی داشتیم.

 

محمد‌ابراهیم یخکشی اضافه کرد: آب‌دهی رودخانه‌های مازندران نیز نسبت به دوره شاخص ۲۸ درصد کاهش داشته است.

 

وی یادآور شد: بیشترین کاهش بارندگی در حوزه آب‌ریز مربوط به مناطق مرکزی و شرقی استان بوده که حدود ۳۰ درصد کاهش بارندگی داشته است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران تصریح کرد: همچنین بیشترین کاهش آب‌دهی رودخانه‌ها مربوط به رودخانه تجن و نکارود بوده که نسبت به دوره شاخص ۸۰ درصد کاهش آب‌دهی داشته است.

 

یخکشی در پایان خاطرنشان کرد: از ابتدای فروردین تا پایان مرداد ماه امسال ۲۸ درصد کاهش روان‌آب داشتیم.

 

امیدواریم مسئولان به دنبال راهکاری برای مهار آب‌های سطحی باشند تا بار دیگر مشکل خشکسالی گریبانگیر مازندران نشود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.