پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چکاپ خانوارهای تحت پوشش سهم پزشکان خانواده در بحران کرونا

0

به گزارش خبرنگارایرنا، پزشکان خانواده در مازندران که دومین استان دارای این طرح در سطح کشور ( فارس) است، در راستای مسوولیت پذیری برای بحران ویروس کرونا چکاپ خانوارهای تحت پوشش را در دستور کار قرار دادند و همگام با سامانه خود ارزیابی و پارسا و همچنین سامانه ملی سیب، سهم خود را در مهار بحران کرونا می پردازند و تاکنون بیش از  نیمی  از افراد جمعیت شهری تحت پوششان را مورد ارزیابی قرار دادند.
براساس این گزارش پزشکان خانواده با قرارگیری در خط مقدم مهار کرونا، با چکاپ افراد مشکوک تحت پوشش تا حد زیادی از مراجعه این افراد به بیمارستان ها و مراکز درمانی  ویژه سنجش کرونا کاهش داده تا توانستند بار زیادی را از دوش درمانگران و پرستاران در مراکز درمانی بکاهند.
پزشکان خانواده دوشادوش درمانگران کرونا
قائم مقام انجمن پزشکان خانواده شهری مازندران می گوید : با شیوع ویروس کرونا در استان و نیاز بررسی خانوارهای تحت پوشش، ما لینک کردن سامانه پارسا پزشکان خانواده با  خودارزیاب دانشگاه علوم پزشکی مازندران، افراد مشکوک به ویروس کرونا که تحت پوشش پزشکان خانواده قرار داشتند، به طور اتوماتیک پس از پر کردن فرم یکی از نشانه های ویروس؛ به ما معرفی می شدند.
دکتر یاسر قزوینی به خبرنگارایرنا گفت : پس از معرفی بیماران مشکوک به پزشکان خانواده تحت پوشش، آنها از مطب با بیمار و خانواده آنها تماس تلفنی برقرار کردند و پس از چک کردن وضعیت فرد مشکوک, توصیه های لازم پزشکی را برای درمان در منزل و شرایط قرنطینه را داشتند و چنانچه نیاز به انتقال مریض به مطب بود، این کار برای بررسی و چکاپ بیشتر انجام می شد.
وی اضافه کرد : اگر بیماری وضعیتش به گونه ای است که نیاز به پیگیری بیشتر درمانی از جمله اسکن ریه و یا حتی آزمایش ضروری دارد، به  مراکز ویژه معرفی می شود و سایر بیماران که شاید به ۸۰ درصد از افراد مشکوک می رسد، در خانه تحت مراقبت قرار گرفته و وضعیتشان هر روزه از سوی پزشکان به صورت تلفنی مورد ارزیابی قرار می گیرد.
وی خاطرنشان کرد : در روزهای اول روزانه بین ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر از افراد تحت پوشش ما با پزشکان خانواده در ارتباط بودند و به تمام پزشکان نیز توصیه شد که به صورت آنلاین در طول شبانه روز پس از اتمام فعالیت در مطب نیز موظف به پاسخگویی افراد تحت پوشش باشند.
کاهش مراجعه به پزشکان خانواده 
قائم مقام انجمن پزشکان خانواده شهری مازندران گفت : ارزیابی ما از سامانه پارسا نشان می دهد که شدت مراجعه مردم و افراد مشکوک به ویروس کرونا در سطح مناطق شهری به پزشکان خانواده کاهش  چشمگیری داشته و دو احتمال در این کاهش وجود دارد که می تواند افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به ویروس و یا کاهش سرعت انتقال باشد که در هر دو سطح نیز نتایج آن کاهش مراجعه مردم به مراکز بیمارستانی و درمانی اصلی ویروس کروناست که خود باعث کاهش خطر ابتلا می شود.
دکتر قزوینی افزود : به نظر می رسد که پزشکان خانواده سهم خود در مهار بحران کرونا را در مازندران که دومین استان مجری این طرح است، به خوبی ایفاء کردند و همچنان نیز این ارتباط با خانوارهای تحت پوشش قطع نشده و ادامه خواهد داشت.
آماده باش پزشکان خانواده در تعطیلات نوروزی 
قائم مقام انجمن پزشکان خانواده شهری مازندران گفت : به دلیل این که طبق گزارش وزارت بهداشت و درمان، این استان و حتی کشور همچنان در پیک ویروس کرونا قرار دارد، تمام پزشکان خانواده برای تعطیلات نوروزی نیز به خط شدند.
دکتر قزوینی افزود : اگرچه ممکن است که مطب این پزشکان برای تعطیلات نوروزی بسته باشد، ولی باید روزانه با مراجعه به سامانه، افراد مشکوکی که معرفی می شوند را مورد ارزیابی قرار دهند و وضعیت آنها چک کنند و ضمن این که افراد تحت پوشش چنانچه احساس می کنند که یکی از علایم ویروس کرونا را دارند، باید ابتدا با پزشک خانواده خود تماس بگیرند و وضعیت خود را گزارش کنند.
وی اضافه کرد : پزشکان خانواده قطعا راهنمایی لازم را برای دوری بیمار مشکوک از سایر افراد خانواده و رعایت شرایط قرنطینه، چنانچه نیاز به معرفی به مراکز درمانی ویژه داشته باشند، این کار را نیز انجام خواهند داد.
وی معتقد است که هر چقدر ارتباط افراد مشکوک به مراکز درمانی و بیمارستانی ویژه کرونا کاهش یابد؛ قطعا آسیب های ما کاهش خواهد یافت و تمام افرادی که به نوعی احساس می کنند که علایم ویروس را دارند، می توانند با مشورت پزشکان خانواده با رعایت نکات بهداشتی و درمانی در منزل درمان خود را پیگیری کنند و نیازی به مراجعه به مراکز ویژه نخواهند داشت.
وی به تمام خانواده هایی مازنی تحت پوشش پزشک خانواده توصیه کرد تا در صورت داشتن یکی از علایم احتمالی ویروس کرونا به  سامانه خود ارزیاب دانشگاه علوم پزشکی استان و یا وزارت بهداشت مراجعه کنند تا مورد ارزیابی دقیق قرار گیرند.
در مازندران ۶۰۰ پزشک خانواده در قالب طرح تحول نظام سلامت به عنوان دومین استان پس از استان فارس فعالیت دارند که ۱۰۰ درصد جمعیت شهری این استان تحت پوشش این پزشکان قرار دارند به طوری میانگین هر پزشک خانواده حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار جمعیت شهری را تحت پوشش دارند.
در این استان طبق آمار تعداد مبتلایان به ویروس کرونا به حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر رسید و برآورد می شود بیش از این میزان افراد مشکوک پس از بهبودی از بیمارستان ها مرخص شده باشند.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.