پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چهاردانگه ساری، از محرومیت تا معلولیت

محمدعلی رنجبر، رئیس بهزیستی شهرستان ساری که برای بازدیدی یک روزه از خانواده های محروم و معلولان چهاردانگه، عازم دهستان پشتکوه این بخش شده بود، از 33 بیمار و معلول 7 روستای این دهستان محروم دیدار و گفتگو کرد.

1

 

محمدعلی رنجبر، رئیس بهزیستی شهرستان ساری که برای بازدیدی یک روزه از خانواده های محروم و معلولان چهاردانگه، عازم دهستان پشتکوه این بخش شده بود، از 33 بیمار و معلول 7 روستای این دهستان محروم دیدار و گفتگو کرد.

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری چهاردانگه ساری، این بازدید که به منظور آگاهی از مشکلات و بهبود وضعیت معلولان و بیماران چهاردانگه و به همت موسسه خیریه خیمه گاه اهل بیت چهاردانگه هماهنگ شده بود، تا پاسی از شب به طول انجامید و دکتر رنجبر از محل زندگی بیماران و معلولان و امکاناتی که در اختیار داشتند، بازدید نمود و صمیمانه پای حرف ها و درد دل ها و خواسته های آنها نشست:

 

کودکی که پاهایش او را از همبازی شدن با همسالانش محروم کرده بود، دختری که دستانش را مانع بزرگ ازدواج و آینده اش می دانست، پسری که سال ها کار و زندگی اش دراز کشیدن بر تخت بود و با آرزوهای خیسش، راه می فت و چشمانش آینده مبهمش را در سقف خانه جستجو می کرد، جوانی که با تلاش و پشتکار و کسب رتبه خوب راهی دانشگاه (تربیت معلم) شد اما چشمان نیمه بینایش خانه نشینش کرده بود، پیرمردی که در خانه ای متروک و غمزده به تنهایی و تاریکی خو گرفته بود و حتی حوصله نفس کشیدن و زندگی کردن نداشت، پیرزنی که از سالها درد کشیدن خسته شده بود و آرزوی مرگ داشت، و …. و خانواده هایی که صبورانه از معلولان و بیمارانشان مراقبت می کردند، پدری به خاطر مراقبت از فرزند و خواهر معلولش قید دانشگاه و آینده اش را زده بود، مادری که خودش و خوشی های زندگی اش را فدای 3 فرزند معلولش کرده بود که آب از دلشان تکان نخورد، یکی نگران ازدواج جوان برومند اما کر و لالش بود و دیگری فقط بغض کرده بود و سکوت و چشمانی اشکبار! و ….

 

در این بازدید، آنچه قابل توجه و تأمل بود به طوری که در تحقیقات میدانی ما از بهزیستی و دهیاران و شورای اسلامی روستاها صورت پذیرفت 49 معلول در 7 روستای پشتکوه چهاردانگه وجود دارند که با توجه به میزان پایین جمعیت روستاها آمار بالایی محسوب می شود. روستای کردمیر با 12 معلول بیشترین معلولان را در بین 7 روستای بازدید شده دارا می باشد.

 

bazdid-behzisti-poshtkooh-4

 

طبق آمار و گزارش بهزیستی کیاسر، اکثر معلولان دهستان پشتکوه از قبل شناسایی شده و تحت پوشش قرار دارند. 10 نفر از این 49 معلول نیز به تاکید رئیس بهزیستی ساری تشویق شدند در اولین فرصت خود را به بهزیستی کیاسر معرفی کنند تا اقدامات لازم برای تحت پوشش قرار گرفتن آنها صورت پذیرد. و مابقی نیز با همکاری و همیاری شوراهای اسلامی و دهیاری ها در دست اقدامند، تا در صورت دارا بودن شرایط، تحت پوشش بهزیستی قرار گیرند.

 

همچنین دکتر رنجبر به هر فرد بازدید شده سبد کالایی معادل 110 هزار تومان پرداخت نموده و برای تهیه اقلام مورد نیاز و خانواده هایشان قول های مساعد دادند تا در اولین فرصت با همکاری موسسه خیریه خیمه گاه اهل بیت چهاردانگه، مایحتاج ضروری آنها را تهیه و تحویل دهند.    

 

 عدم آگاهی مردم از بهداشت، نبود امکانات لازم، ژنتیک و تصادفات بالا اصلی ترین دلایل معلولیت مردم چهاردانگه است

دکتر رنجبر در پایان این بازدید در گفتگو با خبرنگار چهاردانگه نیوز، با بیان اینکه منطقه چهاردانگه از لحاظ فرهنگی و بهداشتی به نسبت سال های گذشته در حال رشد است، گفت: 20 سال قبل مردم این منطقه در این موارد در آیتم پایینی قرار داشتند که نتیجه آن بالا بودن تعداد معلولان به تناسب جمعیت است.

 

وی افزود: بخشی از معلولیت ها بخاطر مسائل ژنتیکی و عدم آگاهی مردم و نبود امکانات لازم مربوط می شود و بخشی دیگر به جهت عدم معرفی صحیح بهزیستی و دایره فعالیتش به مردم است، شاید هنوز به این اصل نرسیدیم که چهاردانگه اگرچه در منطقه ای دوردست واقع شده اما از بخش های مهم شهرستان ساری محسوب می شود که نیازمند توجه است.

 

رئیس بهزیستی شهرستان ساری، یکی از دلایل بالا بودن معلولیت بخش چهاردانگه را عدم دسترسی به امکانات و وجود جاده های صعب العبور و خطرناک عنوان کرد که هم خانواده ها و هم بهزیستی را به لحاظ رفت و آمد برای رسیدگی به مشکلات مردم و مداوای بیماران دچار مشکل کرده است.

 

دکتر رنجبر افزود: بخشی از معلولیت ها بخاطر نا ایمن بودن جاده ها و تصادفات بالا است. وی با اظهار اینکه امروز با تلاش بهزیستی، بهداشت و دیگر نهادها خوشبختانه شاهد رشد آگاهی مردم در منطقه هستیم، گفت: به همین دلیل میزان معلولیت در سالهای اخیر کاهش یافته و کمتر اتفاق می افتد که کودکان امروزی دچار معلولیت شوند.

 

رئیس بهزیستی شهرستان ساری با اعلام اینکه سن اکثر معلولین چهاردانگه بالای 15 است، بیان داشت: درست در زمانی که میزان آگاهی مردم از بهداشت پایین بوده و هنوز فعالیت های بهزیستی و بهداشت در منطقه جا نیفتاده بود، شاهد معلولیت بیشتری بودیم. وی افزود: تلاش کردیم با همکاری شوراها و دهیاری ها، همه معلولین منطقه شناسایی شوند تا تحت پوشش بهزیستی قرار گیرند و از خدمات این سازمان بهره مند شوند و این اقدام ما هنوز ادامه دارد.

 

bazdid-behzisti-poshtkooh-12

 

دکتر رنجبر با بیان اینکه با پیشرفت علم و دانش، بهزیستی هر روز به اطلاعات جدیدتری دست می یابد، گفت: با مشاوره صحیح به خانواده ها و آزمایشات ژنتیک می توان معلولیت نوزادان را پیشگیری یا درمان کرد.

 

گاهی ارتباط چهره به چهره و نشستن پای حرف های بیماران و معلولان کافی است

رئیس بهزیستی شهرستان ساری در بخش دیگری از سخنانش، خطاب به مسئولان شهرستان ساری بیان داشت: باید بپذیریم که بخش چهاردانگه متعلق به شهرستان ساری است و وظیفه همه ماست که همه مناطق این شهرستان سرکشی کنیم و خدمات لازم را ارائه دهیم.

رنجبر خاطر نشان کرد: مردم شریف ما همیشه از مسئولین خدمات نمی خواهند بلکه گاهی مشاوره و راهنمایی برای حل مشکلاتشان کفایت می کند و گاهی ارتباط چهره به چهره و دیدار و نشستن پای حرف های آن ها چاره ساز است.

 

وی در پایان سخنانش، برای حل هرچه زودتر مشکلات و معضلات چهاردانگه با همکاری و همراهی همه مسئولان و مردم تاکید کرد و گفت: تاکنون اقدامات و همکاری دهیاران رضایت بخش بود و اهدای لوح تقدیر به دهیاران چهاردانگه از برنامه های در دست اقدام ما در روزهای اخیر است.

 

پای حرف دهیاران:

در ادامه این بازدید فرزاد کواتی دهیار روستای کوات، ضمن تقدیر از رئیس بهزیستی شهرستان ساری و هیأت همراه، این بازدید را مهم و اثربخش خواند و گفت: چنین اقداماتی علاوه بر اینکه موجب شادی بیماران و معلولان و خانواده هایشان می شود، باعث می شود مسئولان از نزدیک مشکلات و دغدغه های آن ها را لمس کنند و برای حل و رفع آنها تلاش بیشتری انجام دهند.

 

 سیدحسن موسوی دهیار روستای کردمیر پیشنهاد داد اجرتی برای افرادی که سال ها از معلولان نگهداری و مراقبت می کنند در نظر گرفته شود و مسئولین توجه ویژه ای به نیازمندی های معلولان داشته باشند.

صادق کوثری دهیار روستای قلعه سر نیز بار مشاوره ای این بازدید را ارزشمند خواند و گفت: بسیاری از معلولان روستای

 

ما به دلیل ناآگاهی عضو بهزیستی نبودند اما امروز با توصیه ها و راهنمایی های رئیس بهزیستی ساری اطلاعات خوبی به دست آوردیم و 8 معلول روستای ما تحت پوشش بهزیستی قرار می گیرند.

 

bazdid-behzisti-poshtkooh-17

 

 ……………………………………………………………

 

ما اصحاب رسانه چهاردانگه نیوز نیز دست همه کسانی را که برای مردم سختکوش و زحمتکش چهاردانگه بخصوص دهستان پشتکوه تلاش می کنند و به آنها و خواسته هایشان احترام می گذارند، به گرمی می فشاریم و امیدواریم که این اقدامات خیرخواهانه و خداپسندانه استمرار داشته باشد تا سایه محرومیت و معلولیت در این منطقه کوتاه و کوتاه تر شود.

 

گزارش: مجید ساجدی فر

 

گزارش تصویری بازدید رییس بهزیستی شهرستان ساری از دهستان پشتکوه

 

1 نظر
  1. موسوی می گوید

    با تشکر از دکتر رنجبر و خانم علیزاده به خاطر زحماتشان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.