پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چهاردانگه تا كي باید محل انباشت زباله ارسالی از مرکز استان باشد؟

آقای استاندار چهاردانگه مظلومترین منطقه کشور است، چرا باید در کنار محرومیت ها و مظلومیت ها ، متحمل زباله دیگر مناطق استان باشد؟

11

 

همه مردم و مسئولین کشورمان، استان مازندران را با لطافت هوا و طبیعت سرسبزش می شناسند. وجود کوه، دریا، جنگل و آبشارها، رودخانه ها و ییلاقات سرسبز سبب شده خیلیها این استان را برای سیر و سفر انتخاب کنند. اما معضلی به نام زباله این روزها، چشم اندازهای طبیعی این استان را دستخوش تغییرات ناخوشایندی کرده است. این وصله ناچسب طبیعت، علاوه بر مشکلاتی که برای زیست گیاهی و جانوری به دنبال داشته، چند وقتی است که پایـَـش به زندگی انسانی هم باز شده و سلامت مردم روستاها و مناطقی که در پیرامون محل انباشت زباله زندگی می کنند را با مخاطراتی جدی روبرو کرده است. در واقع فریاد مظلومانه طبیعت مازندران مخصوصاً در مکانهایی که معضل زباله و سوژه این مقال را تشکیل می دهد در میان فراموشی و سهل انگاری مدیریت شهری گم شده و در میان وعده و وعیدهای شعاری غریب مانده است.

 

این چند خط را به قلم در آوردیم تا برای چندمین بار موضوع مهم این گزارش را به مسئولین استان و در رأس آن استاندار مازندران متذکر شویم. آقای ربیع فلاح معضل! زباله در مناطق دودانگه و چهاردانگه، کلیجانرستاق، ایول، تلمادره، فولادمحله، کردمیر، اراء، ولويه و … روستاهاي مجاور محل انباشت زباله در بخش چهادانگه و حتی کیاسر چند صباحی است که نه تنها حل نشده بلکه شاهد افزایش حجم انباشت زباله در این مناطق هستیم! اما این سوأل را از شما می پرسیم که مردم مناطق فوق الذکر تا چه زمانی باید میزبان کوه های زباله ارسالی از مرکز استان باشند؟ چند قله زباله دیگر باید در این منطقه بنا شود تا مسئولین استان باور کنند که زباله در حال نابودی کل منطقه است؟ ( پايگاه خبري چهادانگه ساري: محل دقيق انباشت زباله شهر ساري در منطقه اي به نام « گويچاله » در دهستان پشتكوه بخش چهادانگه در فاصله ي حدود 110 كيلومتري شهر ساري در مجاورت 50 متری جاده ترانزيتي ساري – كياسر – سمنان واقع شده است )

 

آقای استاندار! چهاردانگه مظلومترین منطقه کشور است؛ چرا باید در کنار محرومیتها و مظلومیتها، متحمل زباله دیگر مناطق استان باشد؟ قابل توجه و یادآوری به شما باید عنوان شود کل بسترهای ذخائر معدنی این منطقه به واسطه زباله نابود شده و دام ها و حتی انسان هایی که در این مناطق زندگی می کنند مبتلا به انواع بیماریها شده اند. در سویی دیگر آب های زیرزمینی نیز غیرقابل مصرف و حتی هوا برای تنفس غیرقابل استفاده است.

 

آقای استاندار! از مسئولین محیط زیست سوأل کنید چند صد هزار سال طول می کشد که زباله های ارسالی از شهر ساری تجزیه شود و به چه قیمتی و با کدام صدمات و خسارات مالی و حتی جانی باید شاهد ارمغان خوش نشینی شهروندان ساروی برای دودانگه و چهاردانگه باشیم؟ داستان ساخت و نصب کارخانه زباله سوز در جنگل اَمره با آن همه خیانت و جنایت در تمامی ابعاد زیست محیطی اش نافرجام باقی ماند و متأسفانه هیچ مسئولی هم خود را در برابر این مسئله پاسخگو ندانست.

 

آقای استاندار! ۷ سال پیش کنلگ احداث ساخت و نصب کارخانه زباله سوز در منطقه شمال شهر ساری بر زمین زده شد، اما کار به کجا کشیده شد؟ یکصد سفر خارجی شهرداران، اعضای شورای شهر، فرمانداران، استانداران و کارشناسان استانداری، سازمان همیاری شهرداری ها، سازمان محیط زیست با هزینه های گزاف از جیب مردم به کشورهای آسیایی و اروپایی با هدف الگوبرداری از شیوه فرآیند زباله به کدام نتیجه گیری ختم گردید؟

 

آقای استاندار! شما نماینده دولت تدبیر و امید هستید آیا اهالی دودانگه و چهاردانگه امیدی برای تدبیر شما جهت حل بحران دفن زباله در این منطقه می توانند داشته باشند؟ اجازه بدهید به نمایندگان مجلس به خصوص نمایندگان خودمان از گل نازکتر نگویم که هیچ انتظاری از این افراد برای حل مشکل مذکور نمی رود! یا بهتر بگویم آنها را در حل این مشکل بس ناتوان دیده ایم. با استمرار این روند شائبه ای ایجاد می شود مبنی بر این که مسئولین منطقه دفن زباله از ساری به کیاسر، چهاردانگه را سرزمین اشغالی فرض می کنند!؛ نگارنده با اعتقاد بر اینکه هیچگاه نباید در قلم فرسایی به دنبال واکس زدن کفش مسئولین بود؛ معتقد است همواره باید به دنبال حق و حقیقت بود، حتی اگر بازار نداشته باشد. در این ارتباط باید درود فرستاد به اهالی منطقه ای از شهرستان بابل که حتی علیرغم تحمل بدترین برخوردها حاضر نشدند زباله در منطقه محل سکونتشان دفن شود.

 

آقای استاندار! سخن کوتاه می کنیم و از شما یک سوأل داریم و البته انتظار صاحب قلم و همه مردم مناطق مذکور اینست که شفاف و منطقی بدان پاسخ دهید «چه زمانی دودانگه و چهاردانگه از بحران زباله رهایی پیدا خواهند کرد»؟

 

نويسنده: شعبان وفايي نژاد

29 آذرماه 1393

 

11 نظرات
  1. اصغری می گوید

    با سلام و سپاس از آقای وفائی‌نژاد هم‌ولایتی غیرتمند ما چهاردانگه‌ای‌ها ببخشید مگر به جز چهاردانگه، زباله‌ها به دودانگه هم منتقل می‌شوند که شما در واپسین سطر نام بخش دودانگه را نیز آوردید؟

  2. صادقیان می گوید

    آقای وفایی نژاد از استاندار – نماینده مقام معظم رهبری در مازندران – نمایندگان مردم ساری در مجلس – فرماندار – شهردار – اعضای شورای شهر – مدیرکل محیط زیست سوأل کنید آیا تا به حال از مرکز دفن زباله در چهاردانگه بازدید کرده اند آقایان لطف کنید روحانیون ساری – بازارئیان – دانشگاهیان و … متخصصان امور شهرسازی را دعوت کنید از مرکز دفن زباله بازدید کنند و از خبرنگاران و صدا و سیما نیز دعوت کنید تا گزارش تهیه کنند خروجی خود به خود حاصل می شود .

  3. سلیم زاده می گوید

    آقای وفایی نژاد ضمن تشکر از شما بابت این گزارش زیبایتان ، لطفاً از مسئولین اداره کل محیط زیست و بهداشت شهرستان ساری بخواهید شفاف اعلام کنند این زباله ها تا چند سال دیگر موجب نابودی محیط زیست می شود چند صد هزار تن زباله و کوهها برافراشته زباله ایجاد شده و چقدر هزینه برای دفن زباله ها صرف شده است ؟

  4. دلاوری می گوید

    آقای وفایی نژاد از اعضای شورای شهر کیاسر – فرماندار ساری – نمایندگان مجلس و بخشدار کیاسر بخواهید سمینار و یا اجلاسی برگزار کنند که به ملت ایران کارشناسان گزارش دهند این زباله چقدر باعث نابودی محیط زیست و سلامت مردم می شود

  5. سید مهدی پیروان می گوید

    چرا پیمانکاران حمل و دفن زباله پس از هر انتخابات مجلس و شورای شهر تعویض می شوند ؟ چه رمزی بین انتخابات و پیمانکاران حمل و دفن زباله نهفته است ؟ در پایان هر انتخابات پیمانکاران منطقه از جناح نفرات پیروز معرفی می شوند ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  6. کامران حقانی می گوید

    حاجی سلام . مثل همیشه ناب می نویسی واقعاً گل گفتنی هر رهگذری هم از منطقه کیاسر و دودانگه و چهاردانگه عبور کنه متوجه وخامت اوضاع میشه فولاد محله که دیگه محل زندگی نیست اختصاصی شده برای زباله ها و بدا به حال کشاورزان منطقه و مردم .

  7. رضا کرمانشاهیان می گوید

    از آقای وفایی نژاد به جهت اینکه در زمان حیات حضرت آیت الله سید حسن شجاعی در همه مقاله های خود از ایشان تجلیل می کردند و پس از رحلتشان نیز مقاله های قابل تحسینی از ایشان تهیه و منتشر کرده اند و حتی در مراسم گرامیداشتی که در حسینیه تویه درواری های شهرستان ساری برگزار شد ایشان سخنران مراسم بوده اند ، قدردانی می کنم

  8. حسن آقالری می گوید

    آقای وفایی نژاد مقاله بجایی بود اما آقایانی که به مردم چهاردانگه خبر خوش می دهند که از شیرآب زباله آب سالم تهیه می کنند به این عزیزان بگویند اهالی چهاردانگه نه به دنبال زباله هستند و نه به دنبال تهیه آب سالم از شیرآبه ها . این طلای کثیف را از به منطقه ای دیگر ببرید و کیاسر و چهاردانگه را بی خیال شوید .

  9. امیر کیاسری می گوید

    برادر وفایی نژاد قلم شما مثل همیشه توانا و رساست دریغ از اندک روزنه ای در چشم و گوش مسولین.بدرود

  10. شعبان وفایی نژاد می گوید

    با تشکر از کاربر بزرگواری که بنده را مورد لطف خویش قرار داد باید اعلام کنم منظور بنده از خطاب قرار دادن نام دودانگه در سطر آخر این گزارش این بوده که خسارات ناشی از انباشت زباله به منطقه دودانگه نیز سرایت می کند .

  11. علی جهان ارای می گوید

    ……….انچه به جایی نمی رسد فریاد است لااقلش جیب بعضی ها پرتر وگردن بعضی ها کلفت تر میشود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.