پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چنگ زدن هیئت کوهنوردی بهشهر بر صورت زخمی قله شاهدژ

3

 

اختصاصی چهاردانگه نیوز: در روز جمعه دوم آبان 1393 و بمناسبت روز کوهنورد و هفته ورزش، کوهنوردانی که به قله 2802 متری شاهدژ در بخش چهاردانگه ساری صعود کرده بودند با صحنه ای روبرو شدند که کوهنوردان هیئت کوهنوردی بهشهر بوجود آورده بودند. کوهنوردان هیئت کوهنوردی بهشهر که چندی پیش به شاهدژ صعود کرده بودند، برای نصب تابلوی فلزی یادبود صعود، اقدام به شکستن سنگهای تاج قله با پتک کرده و ضمن نصب تابلو، اطلاعاتی نادرست در باره ارتفاع قله شاهدژ نیز داده اند.

 

تخریب چهره طبیعت از سوی هر گروهی باشد محکوم است، اما از سوی هیئت کوهنوردی بهشهر که ظاهراً خود باید مشوق گروه های کوهنوردی در حفظ طبیعت باشند، عملی قانون شکنانه و مغایر با اهداف و اساسنامه فدراسیون کوهنوردی محسوب می شود. اگر اعضای هیئت کوهنوردی بهشهر تصور می کنند که به فتح بزرگی نایل شده اند و می بایستی تابلوی افتخار صعودشان را بر بالای قله شاهدژ نصب کنند! باید یادآوری شود که از چند صد سال پیش که هنوز گروه های کوهنورد و مدعی دوستی با طبیعت بوجود نیامده بودند، هر روز چوپانان بالادهی برای چرای دامهایشان به قله شاهدژ می رفتند و حتی برای یک بار هم گوشه ای از آن را تخریب نکردند. این باید مایه شرمساری هیئت کوهنوردی بهشهر باشد که با یک بار صعود، این چنین به حریم طبیعت تجاوز کرده و آن را جشن هم گرفتند.

 

این اقدام هیئت کوهنوردی بهشهر محکوم است زیرا اگر این هیئت چنین رفتار نابخردانه ای با طبیعت داشته باشد افراد غیرحرفه ای و سایر گروه های کوهنوردی نیز به پیروی از آنها دست به نصب تابلو و نوشتن شعار یادبود صعود بر صخره های شاهدژ و تخریب های دیگری خواهند زد که دیر یا زود چهره شاهدژ، زخمی تر از این نیز خواهد شد و مسبب آن مدیر هیئت کوهنوردی بهشهر می باشد که با هزینه خرید و نصب تابلو موافقت کرده است.

 

Shahdezh 2-7-93

 

یکی از بندهای منشور گروه های کوهنوردی «احترام به طبیعت » است. این اصل تحت هیچ شرایطی خدشه پذیر نیست و گروه های کوهنورد همواره خود را حافظ و نگاهدار طبیعت می دانند و مجری و ناظر این قانون نیز هیئت های کوهنوردی می باشند.

 

در طی 10 سال گذشته که قله زیبا و اساطیری شاهدژ واقع در شمال روستای بالاده و جنوب روستای لنگر بخش چهاردانگه ساری در بین کوهنوردان حرفه ای شناخته شد، متاسفانه رفتارهای نابخردانه ای نیز برای تخریب چهره آن صورت گرفته است. از شکار ممنوعه حیات وحش گرفته تا حفاری برای بدست آوردن زیرخاکی، از انفجار سنگهای تاج آن تا آتش زدن سروهای خوابیده ارتفاعاتش، از نوشتن شعار بر روی صخره های سپیدش گرفته تا ریختن زباله در ارتفاعاتش و کندن لاله ها و گلهای زیبایش، و آخرین مورد هم تخریب سنگهای بالاترین نقطه قله با پتک برای نصب تابلوی صعود قهرمانانه گروه کوهنوردان بهشهری!!

 

edit tablo2

 

قله 2802 متری شاهدژ  تاکنون و هر هفته پذیرای گروه های کوهنوردی حرفه ای و غیرحرفه ای زیادی از اقصی نقاط ایران و جهان می باشد و به دلیل اهمیت و حساسیت بالای زیست محیطی اش، از طرف سازمان حفاظت محیط زیست کشور به «پارک ملی کیاسر (شاهدژ)» ارتقای رتبه یافته است.

 

مدیریت پایگاه خبری چهاردانگه ساری به نیابت از اهالی چهاردانگه و همه دوستداران طبیعت و کوهنوردانی که دل در گرو طبیعت و پاسداری آن دارند، این عمل زشت هیئت کوهنوردی بهشهر را محکوم کرده و از مدیر کل محترم سازمان کوهنوردی استان مازندران، اداره محیط زیست شهرستان ساری و بخش چهاردانگه نیز می خواهد تا ضمن محکومیت و بازخواست مدیر هیئت کوهنوردی بهشهر، نسبت به برچیدن این تابلو اقدام نمایند. بدیهی است فرزندان چهاردانگه که دلخوشی از حضور آن دسته از گردشگران و کوهنوردان بی ملاحظه ندارند و از هم اکنون نیز شاهد نابودی چشمه زیبای آب معدنی سورت، دریاچه الندان و چورت، قله شاهدژ و سایر مکانهای طبیعی و گردشگری چهاردانگه می باشند، اقدامات رسانه ای و اداری را پیگیری خواهند کرد.

 

اهالی چهاردانگه به ویژه فرزندان طبیعت دوست روستاهای اطراف قله شاهدژ (بالاده، پایین ده، قلعه، تیله بن، واوسرنو، میرافضل واوسر، اراء، عالیکلا، لنگر، جمال الدین کلا، سیاوشکلا، ایلال، آغوزگله و …) از گروه های کوهنورد به خصوص هیئت های کوهنوردی انتظار دارند برای حفظ طبیعت چهاردانگه فرهنگ سازی کرده و خود نیز از هر گونه تخریب جلوگیری نمایند تا امیدوار باشیم که پس از این چنین رفتارهای نامهربانانه ای را شاهد نباشیم.

 

3 نظرات
  1. رضایی می گوید

    احسنت کاملا با نظر شما موافقم
    یکی از نابودگران چشمه سورت هم همین به اصطلاح طبیعت دوستان هستند. خود شاهد بودم یک بار یه گوروه کوهنوردی امده بود و با کلنگ!!! قصد داشت مسیر آب را عوض کند تا آب به پلکان های دیگر هم برسد. و اسم این را حفظ محیط زیست می گذاشتند. بهشان گفتم دبی آب چشمه در برخی فصول تغییر می کند. الان آب کمتر است لذا بر روی همه پلکان ها اب نمی رود. چند هزار سال تا بوده همین بوده و گفتم آنوقت شما یه روزه می خواهید به طبیعت درس زیستن بدهید؟ متاسفانه گوششان بدهکار نیست که نیست و خود را عقل کل می دانند.

  2. F1420 می گوید

    دلیلی نداره که یادبود صعود حتما نصب بشه
    و به خاطر اینکار قله تخریب بشه

  3. علی نژاد تیلکی می گوید

    با سلام محضر مسولین محترم این سایت
    از دقت نظر و پیگیری شما برای حفظ محیط زیست منطقه بسیار تشکر می کنم. اینجانب به نمایندگی از اهالی روستای تیلک که هر صبحگاه از قله زیبای شاهدژ صلابت و ایستادگی را می آموزیم انجام هر رفتاری توسط هر فرد و گروهی که به محیط زیست منطقه آسیب برساند را محکوم می نماییم. امیدوارم که همگان راه همزیستی با طبیعت را بیاموزند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.