به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، سالهای سال است که در استانی سرسبز و گردشگرپذیر چون مازندران پروژههایی در دست اجرا قرار گرفته که در بازدید از هر یک از این پروژهها در بخشهای متعدد فرهنگی، ورزشی، خدماتی، تولیدی، آبرسانی، برقرسانی، آموزشی و مهمتر عمرانی با چندین پروژه نیمهکاره روبهرو میشوید که بسیاری از این پروژهها یا عملیات اجرایی آنها خوابیده یا به صورت لاکپشتی در حال اجراست.
پروژههای عمرانی که بسیاری از آنها با وجود ردیف قرار گرفتن طرحهای ملی از یک دهه گذشته است و با گذشت این سالها دستگاههای اجرایی مرتبط آنها یا اندر خم مصوبه جذب اعتبار ملی هستند یا به دنبال امضای یک پیمانکاری هستند تا به ادامه روند این پروژهها بپردازند.
آمار پنج هزار و ۴۵۱ پروژه نیمهکاره عمرانی در استان مازندران که دغدغه خاطر مسئولان استانی و شهرستانی شده و حتی با رایزنیهای نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی و عضو بودنشان در کمیسیونهای متعدد متاسفانه بلاتکلیفی مانده است.
در سالهای گذشته و با انتخابات دورههای متعدد ریاست جمهوری، استاندارانی بر مسند استانداری مازندران نشستند که یکی از برنامههای آنها رسیدگی بر پروژههای نیمهکاره عمرانی بوده است اما با وجود فعالیتهای آنها، این استان همچنان با راکد بودن یا نیمه فعال بودن عملیات اجرایی این پروژهها مواجه هستند.
طرحهای ملی چون محورهای مواصلاتی هراز و سوادکوه با وجود موقعیت استراتژیکی آنها نه تنها استان مازندران بلکه بسیاری از استانهای همجوار این استان را درگیر میکند و در ماههای گردشگرپذیری به ویژه تعطیلات نوروز و تابستان با مشکل تردد ترافیکی مواجه کند.
مسئولان استانی و نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی باید برای تسریع در امور عملیات اجرایی این پروژهها با وجود همت بلندشان و بکارگیری از ظرفیتهای ملی تلاش و همت بیشتری داشته باشند تا به تخصیص اعتبار ملی و استانی بیشتری برای این استان بپردازند تا چشم انتظاری مازندرانیها بر اتمام این پروژههای عمرانی نیمهکاره به پایان برسد.
بهرهبرداری ۴۱۶۴ پروژه عمرانی قبل از پایان دولت دوازهم
معاون عمرانی استانداری مازندران نیز با اشاره به گزارش به پروژههای نیمهکاره استان بیان کرد: ۵۴۵۱ پروژه نیمهکاره با پیشرفت فیزیکی ۴۹.۱ درصد در استان مازندران وجود دارد که از این تعداد قبل از پایان دولت دوازدهم ۴۱۶۴ پروژه به اتمام و بهرهبرداری میرسد.
علی نبیان با بیان اینکه در سالجاری اعتباری که برای این تعداد پروژهها مصوب شده بالغ بر ۹۲۶۰۲۳۲ میلیون ریال بوده است، عنوان کرد: تاکنون ۳۵۵۴۹۰۰ میلیون ریال با ۳۸.۴ درصد اعتبار تخصیص یافته است.
وی ادامه داد: در سفر دوم ریاست جمهوری به مازندران بالغ بر ۹۹۰۷۸۶۴ میلیون ریال مصوب سفر بوده که از این اعتبار بالغ بر ۸۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال یعنی معادل ۸۰ درصد تخصیص یافت.
نبیان در اجرای دو پروژه مهم دو محور مواصلاتی هراز و سوادکوه نیز یادآور شد: عملیات اجرایی محور هراز از سال ۸۹ آغاز شده که پیشبینی اتمام این محور در سال ۹۹ شده است.
معاون استاندار مازندران با اعلام اینکه اجرای این پروژه از آمل تا آبشار چیزی حدود ۱۰۱ کیلومتر مصوب شده که شامل ۱۱ کیلومتر جاده جایگزین سد هراز نیز میشود، گفت: از این محور ۴۵ کیلومتر در دست ساخت، ۵۶ کیلومتر احداث شده و ساخت ۲۱ تونل به طول ۱۸.۵ کیلومتر، طول کل پلها با ۲۹ دستگاه و ۳ کیلومتر، دیوارها به طول ۳۳ کیلومتر طراحی شده است.
وی با بیان اینکه محور هراز هماکنون با پیشرفت ۵۷ درصد جذب اعتبار ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با برنامهریزی اولویت اول آمل به بایجان، اولویت دوم لاسم به آبشار و اولویت سوم بایجان به لاسم به اجرایی درآمده است، بیان کرد: اعتبار پروژه در قانون بودجه سالجاری بالغ بر ۳۷۵ هزار میلیون ریال بوده که پیشبینی میشود اعتبار در سالهای آتی در قانون بودجه به ۶۵۹۸۸۶۸ میلیون ریال برسد.
نبیان با اشاره به محور سوادکوه شروع عملیات اجرایی این پروژه ملی را از سال ۷۹ و اتمام آن را سال ۹۷ عنوان کرد و گفت: این محور با عملیات احداث ۱۸۷ کیلومتر حدود ۱۸۲ کیلومتر با ۳۶۰۰ متر طول تونلها به بهرهبرداری رسیده است.
معاون عمرانی استانداری مازندران با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز جهت اتمام چهاربانده کردن محور سوادکوده در سال گذشته ۱۱۸۰ میلیارد تومان بوده که با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی حد فاصل گدوک تا قائمشهر روبرو است، تصریح کرد: اعتبار برای آن در قانون بودجه سالجاری حدود ۴۹۶۲۷۵ میلیون ریال است.
وی با اشاره به اینکه از مهمترین اقدامات در طول این محور در قطعات چهارگاه برنامهریزی شده که قطعه اول گدوک به پل سفید با بخش عمده کار و ارائه تحویل آن با دور برگردانها و میدان محمدآباد به طور موقت است، افزود: قطعه دوم پل سفید به قائمشهر است که عملیات باقیمانده آن تعویض و چهار خطه کردن محور در محدوده شهری بالا زیراب و سرخکلا و روسازی آن به طول ۳ کیلومتر و آسفالت به طول ۲۱.۵ کیلومتر است.
نبیان خاطرنشان کرد: قطعه دیگر الف پل سفید به قائمشهر با عملیات باقیمانده روسازی به طول نیم کیلومار روشنایی، دیوارسازی و آزادسازی میز است، همچنین قطعه آخر به عنوان قطعه ۲ ب، پل سفید به قائمشهر با عملیات باقیمانده احداث زیرگذر شاهپور، آزادسازی و تکمیل آسفالت آن به طول ۱۸ کیلومتر است.
گزارش و فیلم از کبریا مقدس
/ح