پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چشمه سورت ساری ظرفیت ثبت جهانی شدن را دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران به اشتباه خود پیرامون ثبت چشمه سورت پیش از حفاظت این منطقه اعتراف کرد و گفت: از زمان ثبت چشمه سورت، بازدید کنندگان مردمی افزایش یافتند و به دلیل عدم حفاظت این سایت گردشگری دچار آسیب شده است که این موضوع درس عبرتی شد تا پیش از حفاظت و نگهداری محل مورد نظر، آن را ثبت نکنیم

0

 

n00103558-bبه گزارش چهاردانگه نیوز به نقل ازبلاغ، دلاور بزرگ‎نیا در نشست خبری اظهار کرد: موزه نیما از سوی شورای بین‌المللی موزه‌ها «آیکوم» به‌عنوان بر‌ترین موزه در حوزه گردآوری اسناد معرفی شده است.

وی با بیان اینکه نگاه سنتی و شی محوری به موزه باید تبدیل به مخاطب محوری شود، افزود: در جهان امروز نگاه به موزه از شی‌محوری فاصله گرفته و توجه به مخاطب که باید در کافی‌شاپ موزه بنشیند و از اسناد و منابع تاریخی بهره‌مند شود، محور شده است.

 

 راه‌اندازی موزه روستایی در ۲ هزار تنکابن

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران ازتلاش‌هایی در حوزه حفاظت و تهیه بلیط الکترونیک موزه‌ها خبر داد و بیان کرد: موزه روستایی در منطقه 2 هزار تنکابن درنظر گرفته شد که قرار است منصور نصرتی پژوهشگر مازندرانی کاندیدای مدیریت آن را برعهده گیرد.

این مسئول با اشاره به موزه منطقه‌ای هشت هزار هکتاری رامسر، اضافه کرد: در حال حاضر هنوز اعتبار ۴۰۰ میلیونی تومانی برای ساماندهی آن محقق نشده است.

بزرگ‌نیا خاطرنشان کرد: 2 هزار و 500 اثر شناسایی شده در مازندران داریم که تاکنون ۶۰۰ اثر از این تعداد ثبت شده است.

وی با بیان اینکه از ۱۷ اثر ثبت جهانی شده در کشور، تنها عباس‌آباد بهشهر یکی از آنها است، افزود: آثار دیگری مانند برج رسکت، رامسر و … را نیز داریم که کاندیدای ثبت جهانی هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به مشکلات ثبت جهانی گفت: دماوند در حال حاضر به‌دلیل مشخص نبودن مسیر رفت و آمد و زباله‌هایی که در حاشیه آن وجود دارد، هنوز شرایط لازم برای ثبت جهانی را پیدا نکرده است.

 

سالانه یک اثر ثبت جهانی می‌شود

وی با بیان اینکه در هرسال تنها می‌توانیم یک اثر را ثبت جهانی کنیم، اضافه کرد: چشمه سورت ساری نیز ظرفیت ثبت جهانی شدن را دارد.

بزرگ‌نیا به اشتباه خود پیرامون ثبت چشمه سورت پیش از حفاظت این منطقه اعتراف کرد و افزود: از زمان ثبت چشمه سورت، بازدید کنندگان مردمی افزایش یافتند و به دلیل عدم حفاظت این سایت گردشگری دچار آسیب شده است که این موضوع درس عبرتی شد تا پیش از حفاظت و نگهداری محل مورد نظر، آن را ثبت نکنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه در تاریخ ۲۱ اسفندماه سال گذشته چشمه سورت را تحویل گرفتیم، گفت: در طول این مدت پیمانکار طرح براساس مناقصه‌ای که گذاشتیم، مشخص شد و در حال حاضر مشغول تجهیز کارگاه و ساماندهی محل است.

 

نبود امکانات برای حفاظت از چشمه سورت

وی از کمبود امکانات برای حفاظت چشمه سورت گلایه و اضافه کرد: سعی داریم با کمک معتمدان محل و ارائه کارت حفاظت به آن‌ها، این منطقه را از آسیب بیشتر دور نگه داریم.
بزرگ‌نیا بیان کرد: لازم است ادارات حفاظت و نگهداری از آثار طبیعی را پاس کاری نکنند و اگر نسبت به جاذبه‌های محلی اطلاعات موثق دارند، برای بهره‌مندی از آن خود وارد عمل شوند.
وی از امضای قراردادی با کانون جهانگردی برای ساماندهی چشمه سورت خبر داد و افزود: از اصحاب رسانه می‌خواهیم تا برای معرفی جاذبه‌های استان با ما همکاری کنند.

 

آغاز فعالیت‌های تبلیغاتی برای معرفی جاذبه‌های استان

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه در عرصه تبلیغات جذبه‌های طبیعی استان فعالیت‌هایی را آغاز کردیم، افزود: در این راستا، به‌زودی فیلم‌های مستند فصل بهار را عرضه می‌کنیم.

وی با اشاره به احیا انجمن‌های میراث فرهنگی دراستان، گفت: به‌زودی جلسه‌ای با مسئولان انجمن‌ها به منظور مشخص کردن معتمدان میراث فرهنگی برگزار می‌کنیم.
بزرگ‌نیا با بیان اینکه ۳۹ هزار سکه تاریخی در استان داریم،افزود: با این تعداد می‌توانیم ۵۰ موزه راه‌اندازی کنیم ولی امکانات لازم را نداریم.

 

راه‌اندازی موزه سکه‌ها در ساری و قائم‌شهر

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به موافقت شورای تامین شهر ساری برای استفاده از ساختمان قدیمی شهرداری، گفت: قصد داریم به‌زودی موزه شهر یا سکه‌ها را دراین محل راه‌اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه ساختمان شهرداری قائم‌شهر نیز به‌زودی تبدیل به موزه سکه‌ها می‌شود، اضافه کرد: هزینه ۴۰۰ میلیون تومانی راه‌اندازی موزه را شهرداری متقبل شده است که مسئولیت تجهیز محل و ویترین‌های موزه بر عهده میراث فرهنگی است.
بزرگ‌نیابا اشاره به اینکه در پنج شهر آلاشت، بابلسر، آمل، بابل و ساری بافت‌های تاریخی ارزشمندی داریم، افزود: به منظور حفظ و نگهداری این اماکن آماده همکاری با شورا و شهرداری‌های استان هستیم.

وی بیان کرد: در حال حاضر انتقال گاز از استان سمنان به مازندران را داریم که با هزینه مدیر پروژه کاوش‌های تاریخی این مسیر را انجام می‌دهیم.

 

مخالفت با واگذاری پارک جنگلی تلار

بزرگ‌نیا در پاسخ به سئوالی پیرامون واگذاری پارک جنگلی تلار به شهرداری قائم شهر، گفت: اداره کل میراث فرهنگی نیز با واگذاری این محل موافق نیست، چون آنها هم به سرمایه‌گذار تحویل می‌دهند و دوباره کاری صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ساماندهی برخی از پارک‌های جنگلی از سوی میراث فرهنگی صورت گرفته است، افزود: باید زیرساخت‌های لازم برای بهره‌برداری از پارک‌ها فراهم شود و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران به تنهایی توانایی انجام آن را ندارد.

 

ورود نخستین کشتی شناور تیرماه به کشور

وی در پاسخ به سئوالی درباره برقراری ارتباط گردشگری مازندران با آستراخان روسیه گفت: سرمایه‌گذار ما در طی سفر به روسیه، سه فروند شناور تفریحی خریداری کرد که یکی از آن‌ها تیرماه و بقیه چند ماه بعد به کشور وارد می‌شوند.

بزرگ‌نیا افزود: در 10 روز گذشته سازمان بنادر و کشتیرانی دستور بازبینی از شناور‌ها را صادر کرده است و در صورت داشتن شرایط مناسب به کشور وارد می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه مدیریت سواحل خزر برعهده وزارت کشوراست، اضافه کرد: مسئولیت این نهاد در مازندران بر عهده استاندار و جانشین وی است.

وی افزود: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مسئولیت کمیته اسکان و پذیرایی مسافران را بر عهده دارد که به‌زودی تبلیغات مناسب در تمام محورهای ساحل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

آمادگی برای واگذاری آثار تاریخی شهر ساری

بزرگ‌نیا از آمادگی اداره کل مطبوع خود درباره واگذاری ۱۴ اثر تاریخی شهرستان ساری خبر داد و گفت: تاکنون دو نامه پیگیری درباره واگذاری امکان تاریخی به شهرداری ساری فرستاده‌ایم.

وی با بیان اینکه مجوز راه‌اندازی دانشگاه صنایع دستی را دریافت کرده‌ایم، افزود: در حال حاضر مشکل مکان داریم که اگر ضرورت راه‌اندازی آن لازم شد، این اقدام صورت می‌گیرد.

 

راه‌اندازی موزه تعلیم و تربیت در خانه رمدانی

وی بیان کرد: قصد داریم با همکاری اداره کل آموزش و پرورش مازندران، موه تعلیم و تربیت را در خانه رمدانی راه‌اندازی کنیم.

بزرگ‌نیا گفت: به منظور معرفی و استفاده از ظرفیت‌های گردشگری هشت شهرستان مازندران در تدارک پژوهش‌هایی با همکاری فریده یوسفی مدیر انتشارات شلفین هستیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.