پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پیشتازی پنج درصدی دانش آموزان مازنی در گرایش به رشته های فنی

0

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش مازندران، مصطفی آذرکیش روز پنجشنبه در مراسم پایانی دومین دوره المپیاد رویداد کارآفرینی در ساری افزود: به موازات این آمار، مازندران در بسیاری از فعالیت‌های حوزه کارآفرینی هم در شمار استان‌های پیشتاز است.

وی گفت: بسیار خرسندم از اینکه اعتراف کنم آموزش و پرورش و داشن آموزان مازندران در این بخش جلوتر از برنامه‌های وزارتی حرکت می‌کنند و به همین دلیل دبیرخانه جشنواره ملی ایده بازار و طرح‌های خلاقانه به این استان داده شد.

آذرکیش افزود: تغییر در شرایط دنیا و انقلاب جدیدی که امروز در آن قرار داریم اقتضا می‌کند فرزندان ما تلفیقی از مهارت شغلی، بازاریابی و مهارت های ارتباطی را بیاموزند تا نگرش کارآفرینانه را در خود تقویت کنند.

مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه‌ای وزارت آموزش و پرورش بر ضرورت فرهنگسازی در خصوص هدایت تحصیلی دانش آموزان به رشته‌های مهارتی تاکید کرد و گفت: من خوشحالم که اولیای گرامی به اتفاق فرزندان خود در چنین رویدادهایی شرکت می‌کنند و این حکایت از همراهی خانواده‌ها با فرزندان، فرهنگسازی و تغییر نگرش مردم در مازندران دارد که کسب و کار و فعالیت اقتصادی را محدود و منحصر به کارمند شدن در فلان اداره یا وزارتخانه نمی‌کنند.

وی افزود: چرخش آموزش و پرورش از یک نهاد صرفاً آموزشی به یک نهاد آموزشی و فرهنگی و همچنین تجاری سازی ایده‌های دانش آموزان در دستور کار وزارتخانه است.

بر اساس آمارهای رسمی آموزش و پرورش مازندران، در سال تحصیلی ۹۷-۹۸ با استقرار پایه دوازدهم در هنرستان‌های فنی و حرفه و کار و دانش، ۳۵ درصد به جمعیت هنرستان‌های استان اضافه شد و در مجموع ۴۵ هزار دانش آموز یا به عبارتی ۴۱ درصد از کل دانش آموزان دوره متوسطه دوم در سه سطح در هنرستان‌ها ثبت نام کردند.

گرایش زیاد دانش آموزان و خانواده های مازندرانی به تحصیل در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی سبب شد تا در حال حاضر این مراکز آموزشی بیشتر از ظرفیتشان دانش آموز جذب کنند. طبق آخرین گزارش‌ها، با توجه به استقرار نظام آموزشی جدید و سه ساله شدن شاخه فنی و حرفه‌ای و کار دانش، دانش آموزان هنرستانی مازندران با کمبود ۲۳۳ کارگاه مواجه هستند.

استان مازندران بیش از ۵۳۸ هزار دانش آموز با حدود چهار هزار و ۲۰۰ مدرسه دارد.

تقدیر از دانش آموزان ایده پرداز با همکاری پارک علم و فناوری

معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران هم در مراسم اختتامیه دومین دوره المپیاد رویداد کارآفرینی استان گفت که دانش آموزان مازندرانی در مجموع ۷۵۰ ایده از مجموع ۱۳ آموزش و پرورش شهرستان ها و مناطق برای این رویداد ارسال شد.

اسفندیار نظری افزود: ۳۰ ایده پس از بررسی داوران، به مرحله نهایی راه یافت و در نهایت ۱۵ ایده برگزیده نهایی دومین المپیاد رویداد کارآفرینی شدند.

وی یکی از راههای مهم حل معضل بیکاری بویژه در میان تحصیل گردگان را مهارت آموزی به دانش آموزان دانست و گفت: نرخ بیکاری جوانان به ۲۷ درصد رسید و ۴۰ درصد از این نرخ به فارغ التحصیلان دانشگاه ها اختصاص دارد که مدرک دارند اما مهارتی ندارند پس باید به دانش آموزان در مقطع متوسطه اول و دوم حداقل یک یا دو مهارت آموزش دهیم تا در آینده دچار بلاتکلیفی و مشکل نشوند.

در پایان این مراسم با حضور ایده پردازان و کارآفرینان و خانواده هایشان با همکاری پارک علم و فن آوری از برترین ایده پردازان دانش آموز قدردانی شد.

۷۳۳۵/‏۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.