پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پروژه‌ای که به صرفه نیست

0

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: انتقال آب خزر به فلات مرکزی ضروری نبوده و اگر انتقال انجام گیرد، به صرفه نخواهد بود.

عبدالله درزی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در حال حاضر ۳۱ میلیون متر مکعب از سرچشمه‌های آب خزر انتقال داده می‌شود، اظهار کرد: انتقال حدود ۵۰ میلیون مترمکعب آب از سد لتیان و چهاردانگه ساری جزء برنامه‌ریزی‌های آتی انتقال آب است.

وی با بیان اینکه حجم عظیم آب انتقالی بیانگر مصارف در مکان‌ها و جنبه‌های دیگر است، تصریح کرد: در نظر نگرفتن منابعی مانند استفاده از پسآب و انتقال آب برای صنایع به هیچ عنوان به صرفه نیست، در واقع ضرورت اجرای این پروژه مشخص نیست که برای چه مواردی اجرایی خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با بیان اینکه مازندران از منظر شاخص آسیب پذیری منابع آبی دچار تنش است، گفت: فلات مرکزی از نظر شاخص آسیب‌پذیری منابع آبی وضعیت بهتری نسبت به خزر داشته بنابراین استان ما با وجود داشتن زمین‌های گسترده کشاورزی، نیاز بیشتری از فلات مرکزی نسبت به تامین منابع آب دارد.

درزی افزود: حدود ۸۰ درصد کشت‌های فلات مرکزی، کشت آبی یا فاریاب است و محصولاتی کشت می‌کنند که نیاز آبی بالایی دارد بنابراین باید به سمت مدیریت کشت و محصولاتی برود که نیاز آبی کمتری داشته تا آسیب‌ها کاهش یابد.

انتقال آب خزر از لحاظ قانونی دچار مشکل است

وی با اشاره به اینکه بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، بهره‌برداری منابع به عهده دولت است، ادامه داد: در برنامه چهارم به صراحت بیان شده که طرح‌هایی مثل انتقال آب بین حوزه‌ای باید از دید توسعه، کاملا پایدار بوده و به لحاظ توجیه فنی، اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی، مناسب باشد و ضرورت پروژه هدف قطعی انجام طرح شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری یادآور شد: استان‌های کم آب باید به هر اندازه که آب نیاز دارند، براساس نیاز خود برنامه‌ریزی کنند و صنعت خود را به جایی که آب کافی وجود دارد، انتقال داده و سیستم صنعتی را اصلاح کنند تا مصرف آب کاهش یابد.

نسبت بارندگی و تبخیر در منطقه خزری کمتر از یک است

درزی با بیان اینکه هرچه از غرب منطقه خزری، به سمت شرق پیش می‌رویم، نسبت بارندگی و تبخیر کمتر می‌شود، تاکید کرد: روند خشک شدن از غرب به شرق منطقه خزری ملموس است بنابراین با ایجاد تغییر اقلیم وضعیت بسیار بدتر خواهد شد که این امر می‌تواند به کل منابع آبی استان آسیب بزند.

وی خاطرنشان کرد: براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیاز آب شرب فلات مرکزی ۶۲.۶۲ میلیون متر مکعب بوده که قرار است در افق ۱۴۲۵ به ۳۵.۸۵ میلیون متر مکعب برسد که در هر دو حالت نمایندگان گفتند، ۵.۴۰ میلیون متر مکعب آن قابل تامین است یعنی در زمان مورد نظر برای آب شرب فلات مرکزی ۴۵ میلیون متر مکعب کمبود وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری ادامه داد: از لحاظ صنعت اتفاقات بسیار جالبی در این گزارش دیده شده چراکه نیاز مصرف آب فلات مرکزی در صنایع ۱۰۵ میلیون متر مکعب است که قرار است در افق ۱۴۲۵ به ۳۶۹ میلیون متر مکعب برسد یعنی ۲۶۴ میلیون متر مکعب آب مازاد فعلی آن در سال ۱۴۲۵ تامین می‌شود.

درزی میزان مصرف آب در بخش کشاورزی فلات مرکزی را ۹۸۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: مطابق برنامه‌های تعیین شده مقرر شد کشاورزی این منطقه بهینه شود و راندمان بخش کشاورزی افزایش یابد که براین اساس و در سال ۱۴۲۵ نیاز مصرف آب کشاورزی به ۲۳۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته و آن را به ۷۵۰ میلیون متر مکعب برسانند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی ساری یادآور شد: این موارد نشان می‌دهد که نیاز فعلی آب فلات مرکزی با افق ۱۴۲۵ برابر خواهد بود، به عنوان مثال اگر امروزه ۱۴۸ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌کنند، در زمان مورد نظر هزار و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرف شده و با وجود اینکه در کشاورزی ۲۳۰ میلیون متر مکعب کاهش وجود دارد اما در صنعت آنقدر زیاد شده که در افق مورد نظر، جبران می‌شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.