پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پرواز نشا روی بال‌های کرونا/ دردسر جدید شالیکاران مازندران

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، از زمانی‌که بحث شیوع ویروس کرونا مطرح شد از سوی مسؤولان کشاورزی به شالیکاران توصیه شد که به سمت مکانیزه کردن سوق یابند ولی باید این مهم را باور کنیم در برخی از اراضی شرایط به‌گونه‌ای است که ماشین‌آلات امکان تردد ندارند و همچنین برخی از افراد مسن به نشای سنتی اعتقاد دارند.

 درحالی که کشاورزان مازندران خود را برای خزانه‌گیری و نشا در شالیزارها آماده می‌کنند شاهد به پرواز درآمدن هزینه نشاکاری هستند.

 

شالیکاران همه ساله با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند گویی دردسرهای کشاورزان تمامی ندارد و کرونا هم بر مشکلات پیش روی آنان افزوده است.

نرخ عجیب و غریب نشا به گوش رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز رسیده و در این‌باره به خبرنگار فارس، اظهار کرد: در کنار مسائلی از جمله تورم و مشکلات اقتصادی کرونا و بحث فاصله‌گذاری اجتماعی در افزایش نرخ نشا بی‌تاثیر نبوده است.

 

عزیزالله شهیدی‌فر افزود:کشاورزان به دلیل نگرانی ناشی از فقدان کارگر اقدام به نوبت‌گیری از سرکارگرها می‌کنند و سرکارگرها نیز از این موقعیت سوء استفاده کرده و قیمت‌ها را بالا می‌برند تا بر روی نرخ دستمزدهای مصوب تاثیر بگذارند. 

وی اضافه کرد: در زمینه حل این مشکل تاکید ما به شالیکاران این است که امسال به سمت مکانیزه کرده پیش روند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه پیش‌بینی ماست که امسال با افزایش ۵۰ درصدی، ۱۰۰ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران به‌صورت مکانیزه نشاکاری شود.

 

این مسؤول با اعلام اینکه زیرساخت‌های لازم را برای نشاکاری مکانیزه در سطح شالیزارهای مازندران فراهم کردیم، تصریح کرد: این امر به بحث کاهش نرخ نشا کمک می‌کند.

شهیدی‌فر یادآور شد: باتوجه به اینکه نشاکاری نیز از روزهای آینده تا اوایل خرداد ادامه دارد باتوجه به فاصله زمانی دغدغه افزایش نرخ از بین خواهد رفت.

وی در پایان گفت: قرار شد اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نظام صنفی نرخ نشاکاری را اعلام کنند.

 /۸۶۰۳۴/ج/و

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.