پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پربارشی؛ سهم 7 ماهه امسال در مازندران

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، از اهمیت بارش در دیار سرسبز و بارانی مازندران نمی‌توان گذشت و باید گفت مازندران هر چه از سرسبزی دارد از بارش‌هایش است.

سال زراعی از ابتدای مهر ماه هر سال آغاز می‌شود و باتوجه به اینکه پاییز پرباران‌ترین فصل سال است چشم امید کشاورزان به آسمان است که تا در روزهای پایانی زمستان و آغاز بهار وارد مزارع شوند.

احمد اسدی معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران در این‌باره، اظهار کرد: میانگین بارش یک ماهه سال زراعی جاری منتهی به مهر ۹۹ (براساس گزارش مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور) ۶۶ میلی‌متر بوده که نسبت مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که حدود ۷۷ میلی‌متر بوده ۱۲ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش داشت.

وی افزود: میانگین دمای هوای مهر ماه سال ۹۹ استان مازندران (براساس آمار ایستگاه‌های سینوپتیک استان مازندران)، ۱۷.۵ درجه سانتی‌گراد بوده که نسبت به میانگین مشابه بلندمدت ۱.۲ درجه کاهش و نسبت به مهر ماه سال گذشته ۱.۸ درجه سانتی‌گراد کاهش داشته است.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران بیان کرد: میزان بارش هفت ماه سال ۹۹ در سطح استان مازندران(براساس آمار ایستگاه‌های سینوپتیک استان مازندران) حدود ۳۴۴ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که حدود ۸ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۸ درصد کاهش داشته است.

اسدی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: براساس خروج‌های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی کشور، پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای استان مازندران طی ماه‌های آبان تا دی،میانگین بارش در ماه‌های آبان و آذر متمایل به کمتر از نرمال و برای دی ماه ۹۹ در محدوده نرمال پیش‌بینی می‌شود.

وی یادآور شد: میانگین دمای هوا در آبان و آذر در محدوده نرمال، و در دی ماه ۱۳۹۹ تا یک درجه سلسیوس بیش از نرمال پیش‌‏بینی می‏‌شود.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی مازندران خاطرنشان کرد: توجه به بارش و منابع آب در دسترس استان، در شرایط همه‌گیری ویروس کووید ۱۹، لازم است تمهیداتی برای مدیریت مصرف بهینه منابع آب صورت گیرد.

اسدی در پایان گفت: صحت پیش‌بینی فصلی بارش و دمای کشور بین ۶۵ تا ۷۰ درصد بوده و در ماه‌های گرم صحت پیش‌بینی کمتر از ماه‌های سرد سال است.

 /۸۶۰۳۴/ج


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.