پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پرآبی؛ برگ برنده شالیکاران

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، این روزها، کرونا بحث روز و سرتیتر اخبار است، ویروسی که خیلی زود تمام ابعاد زندگی بشر امروزی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

کرونا، این مهمان ناخوانده طی حدود دو ماه گذشته در جای جای نه تنها کشور بلکه جهان ما اتفاقات تلخی رقم زده و موجب شده برخی خانواده‌ها در فراق عزیزشان به سوگ بنشینند در کنارش موجی از مهربانی‌ها برای تامین نیازمندی‌های روز مردم به راه افتاد که از آن می‌توان به‌عنوان خاطره خوب و ماندگار یاد کرد که مردم ما مهربانی را از یاد نبردند.

 

در کنار این خبرها طبیعی است که مردم به دنبال کورسوی امید هستند تا بتوانند به آن تکیه کنند و برای لحظه‌ای هم که شده به اتفاقات خوب فکر کنند که در این میان می‌توان از سالی پرآب برای کشاورزان مازندران به‌عنوان خبری خوب یاد کرد، همه می‌دانیم مازندران استانی کشاورزی است و کشاورزان استان این روزها در تب و تاب کشت برنج هستند که مشاهده وضعیت سدهای و منابع ذخایر آبی استان برگ برنده شالیکاران در تولید محسوب می‌شود.

سال‌های گذشته را از یاد نمی‌برند، مگر کشاورزان می‌توانند ساقه‌های خشک و زمین ترک‌خورده شالیزار را از یاد ببرند حسرت زمین پرآب به دلش مانده بود و حتی این تشنگی در برخی اراضی آنچنان زیاد بود که نشاهای سبز را به ساقه‌های خشکیده تبدیل کرد و برخی کشاورزان به‌دلیل نگرانی از این موضوع از کشت برنج حتی صرف‌نظر کردند و در حسرت شالی ماندند و به حدی دل‌شان برای کشت و کار تنگ شده بود که روزهای پایانی سال ۹۷ زمین‌های خود را برای کشت شالی در سال ۹۸ آماده کردند که زمین‌شان زیر انبوهی از گل و لای مدفون شد.

درست است ابتدای سال ۹۸ سیل موجب نگرانی‌های بسیاری شده اما اردیبهشت ماه همان سال با خبر خوب سرریز شدن سد شهیدرجایی ساری و شکسته شدن طلسم آن بعد از گذشت ۶ سال اتفاق خوبی بود که به کشاورزان نوید سالی پربرکت را داده بود.

سال ۹۸ با بارش‌های خوب سپری شد درست است پراکنش نامناسب زمانی و مکانی بارش‌ها را شاهد بودیم که پدیده‌ای عادی بوده ولی درمجموع بارش‌های خوبی را شاهد بودیم که موجب دلگرمی شالیکاران شد و با این پیام همراه بود سال پرآبی را پیش رو خواهند داشت، سال پرآب برای کشاورزان امید سالی پرمحصول و با نگرانی کمتر را به ارمغان می‌آورد که استرس خشکی بر پیکر کشاورز شالی‌کار سنگینی نمی‌کند و به او این امید را می‌دهد که می‌تواند محصول سالمی را روانه بازار کند.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: با بارش‌های خوبی که داشتیم سدهای بزرگ استان از جمله سد شهید رجایی ساری در آستانه سرریز قرار دارد که در روزهای آینده سرریز خواهد شد.

محمدابراهیم یخکشی افزود: با توجه به شدت بارش‌ها بخشی از آب در سدهای استان مدیریت شد تا در زمان بارش‌ها زمینه وقوع سیلاب را فراهم نکند.

وی گفت: باتوجه به اینکه این روزها کشاورزان در حال آغاز کشت و کار هستند توصیه ما رعایت الگوی مصرف است تا شاهد بروز مشکلی نباشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز اظهار کرد: نشای شالیزارها از ۲۵ فروردین ماه آغاز شده تا اوایل خرداد ماه ادامه خواهد داشت که تاکید ما به کشاورزان باتوجه به شیوع ویروس کرونا نشای مکانیزه است.

 

به گزارش فارس، برنج‌کاری شغل بسیار پرزحمتی است به‌ویژه در این روزها که همه نگران ابتلا به ویروس کرونا هستند و کشاورزان نیز لازم است با رعایت و توجه به هشدارها و توصیه‌ها در سالی که باعنوان جهش تولید نامگذاری شده بتوانند سهمی در تولید این محصول استراتژیک کشور داشته باشند و برنج طارم را که مهم‌ترین نوع برنج مازندران است را راهی بازار مصرف و میزبان سفره‌های ایرانیان کنند.

 

 

 /86034/ج/و

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.