پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پایان مطالعات تفصیلی اجرایی حوزه آبخیز باداب سورت چهاردانگه

مطالعات تفصیلی اجرایی حوزه آبخیز باداب سورت شهرستان ساری در بیش از ۱۹ هزار هکتار پایان یافت

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه به نقل از خبرگزاری صداوسیمای مازندران، رییس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری گفت: مطالعات تفصیلی اجرایی فنی آبخیزداری، حوزه باداب سورت شهرستان ساری به مساحت ۱۹۵۰۰ هکتار در سطح استان پایان یافت.

 

محمد عموزاد پتانسیل بالای اراضی منطقه به فرسایش، خشک شدن چشمه‌ها و پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی، فقر پوشش گیاهی، عدم اشتغال و رونق اقتصادی، مهاجرت حوزه نشینان به مناطق شهری را از جمله دلایل لازم فنی مطالعه برای زیرحوزه‏ باداب سورت بیا ن کرد.

 

او با اشاره به اینکه چشمه‌های باداب سورت در منطقه چهاردانگه ساری قرار دارد و بعد از کوه دماوند، دومین میراث طبیعی ایران است افزود: این چشمه‌ها در جهان هم ارزش بالایی دارند و پس از پاموکاله ترکیه، دومین چشمه آب شور ثبت شده در جهان است.

 

رییس اداره مهندسی و مطالعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران-ساری با بیان اینکه متاسفانه این چشمه‌ها آسیب زیادی دیده اند و نیاز به ازمایش خاک ویژه منطقه دارد، گفت: چشمه باداب سورت این میراث طبیعی در اثر کم آبی و خشکسالی و همچنین مدیریت نادرست در حال نابودی است، لذا انجام مطالعه‌ای همه جانبه در سطح حوزه لازم و ضروری می‌باشد.

 

چشمه‌های باداب سورت در جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، حدفاصل روستا‌های اروست و مال خواست قرار دارد. این چشمه‌ها از شمال به ارتفاعات و تپه‌های پوشیده از جنگل‌هایی با درختان سوزنی برگ می‌رسد و از جنوب مشرف به دره‌های پایین‌دست و از شرق در مجاورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ها است. غرب آن را نیز روستای اروست احاطه می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.