پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پانزدهمین المپیک ویژه ایران در ساری آغاز شد

پانزدهمین المپیک ویژه ایران روز جمعه در مجتمع فرهنگی – ورزشی وزارت کشور در خزرآباد ساری آغاز شد .

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: پانزدهمین المپیک ویژه ایران روز جمعه در مجتمع فرهنگی – ورزشی وزارت کشور در خزرآباد ساری آغاز شد .

 

شرکت کنندگان در این المپیک که ورزشکاران کم توان ذهنی و اوتیسم هستند ، در سه رشته فوتبال برای پسران ، دوچرخه سواری و تنیس روی میز برای دختران و پسران با هم رقابت می کنند .

در این رقابت ها ۲۵۰ ورزشکار در قالب ۹ تیم از استان های تهران ، گیلان ، مازندران ، گلستان و البرز در تمامی رده های سنی حضور دارند .

پانزدهمین المپیک ویژه ایران با حضور تیم های مرکز بهکوش گلستان ، کانون سندروم دان ایران (تهران) ، مرکز نمونه ایران ( تهران) ، انجمن سها تهران ، انجمن خورشید تهران ، کانون حمایت از سندروم دان گیلان ، انجمن آهسه گامان تهران ، انجمن بهشتیان استان البرز و انجمن فرامهر تبرستان به عنوان میزبان از استان مازندران در حال برگزاری است .

مسئول برگزاری المپیک ویژه ایران به خبرنگار ایرنا گفت : مازندران برای نخستین بار میزبانی این مسابقات کشوری را برعهده گرفته است .

لطف الله آذری تاکامی افزود : ۶۰ ورزشکار زن و ۱۹۰ ورزشکار مرد در این دوره از مسابقات حضور دارند که سهم ورزشکاران مازندران به عنوان استان میزبان ۴۰ نفر است .

وی ادامه داد : المپیک ویژه ایران هر ساله در ۱۰ رشته ورزشی برگزار می شود تا بستر و فضایی برای حضور و فعالیت ورزشی معلولان کم توان ذهنی و اوتیسم کشور فراهم شود .

آذری تاکامی گفت که در پایان این المپیک تیم ها و نفرات برتر برای حضور در المپیک جهانی ویژه معرفی می شوند.

المپیک ویژه ایران از سال ۱۳۷۷ در ایران برگزار می شود و هم اکنون در استان های مازندران ، تهران ، گیلان ، البرز ، قزوین ، سمنان ،خراسان رضوی و گلستان نمایندگی دارد .

ورزشکاران کم توان ذهنی و اوتیسم شرکت کننده در این رقابت ها را ۴۵ مربی ، ۲۰ تن از خانواده های کودکان ورزشکار ، ۱۰ هیات و کمیته فنی همراهی می کنند.

المپیک ویژه ، فعالیتی ورزشی ، توانبخشی و آموزشی است که در ۱۹۷ کشور دنیا و با ۲۲۱ برنامه به صورت منطقه ای و جهانی و با هدف تبدیل نگاه ناتوانی ، ترحم و دلسوزی ، به نگاه قادر بودن ، قهرمان بودن و قدرتمند بودن ، برای بیش از چهار و نیم تا پنج میلیون نفر از جمعیت دارای اختلال های هوشی و ذهنی (ID ) ، سندروم دان ، بیش فعالی و اوتیستیک که ضریب هوشی ( IQ ) زیر ۷۵ دارند ، تلاش می کند.

المپیک ویژه ، در واقع از قالب ورزشی که مدون ترین قالب است ، برای توانبخشی جسمی و روانی این افراد کمک می گیرد.

هم اکنون بر اساس گزارش رسمی هفت هزار و ۲۵۰ کم توان ذهنی از سن هشت ساله به بالا زیر پوشش المپیک ویژه ایران هستند.

تفاوت بین المپیک ویژه و پارالمپیک در ایران و جهان در این است که پارالمپیک با ۱۶۱ کشور عضو، مسابقات صرفا ورزشی را برگزار می کند و هدف آن کسب رتبه های ورزشی در سطح جهانی است ، اما المپیک ویژه با ۱۹۷ کشور عضو ، فقط یک برنامه ورزشی و ۱۱ برنامه غیر ورزشی دارد که جنبه توانبخشی جسمی و روانی افراد عضو را در بر می گیرد.

المپیک ویژه ایران هر دو سال یک بار در المپیک منطقه ای (منا ) و همچنین در المپیک جهانی با اعضای فعال که تیم های مختلف ورزشی را تشکیل دادند، شرکت می کند و تاکنون مدال های رنگارنگی را نیز کسب کرده ان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.