پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پاسخ به ابهامات قطع 100 اصله درخت در دانشگاه علوم پزشکی مازندران

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، در روزهای اخیر در مجتمع دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی مازندران که معروف به باغ ۱۰۰ هکتاری است قطع همزمان همه درختان محوطه دانشگاه واکنش‌های دانشجویان و اعضای هیأت علمی را به همراه داشته است.

 

عمر درختان قطع شده حدود ۱۵ سال بوده و قطع همزمان آنها برای اساتید دانشگاه و دانشجویان پذیرفته نبوده است و منتقدان نسبت به این موضوع معتقد هستند که در حال حاضر شرایط محوطه دانشگاه شبیه سال ۸۴ شده است.

اساتید دانشگاهی اعتقاد دارند که هیچگونه علائم خشکی و آفت‌زدگی در ظاهر درختان نبوده است،

جدای از بحث قطع درختان وجود چندین درخت نخل در بین درختان قطع شده تیغ انتقادات اساتید دانشگاهی را تیز کرده  است.

 

غیر از اساتید دانشگاه  حجت‌الاسلام حسینی‌کارنامی مسؤول نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم نسبت به این موضوع واکنش نشان داده است و اعلام کرده است که این اقدام قصور بوده و باید متولیان امر نسبت به بهسازی و بازسای محوطه دانشگاه اقدامات لازم را انجام دهند.

در همین ارتباط گفت‌وگویی داشتیم با دکتر حق‌شناس معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران که همزمان مسئوولیت مجتمع پیامبر اعظم (ص) دانشگاه علوم پزشکی را نیز برعهده دارد.

وی با اعلام اینکه درختان صنوبر عمر مشخصی دارند، گفت: این درختان دچار آفت شده بودند و بعضی از درختان کنار درختان چنار بوده و به دلیل رشد زیادی که داشتند سایه آنها مانع رشد درخت چنار می‌شده است.

حق شناس اضافه کرد: درخت چنار معمولا تا ۳۰۰ سال عمر دارد به همین خاطر به دلیل بحث آفت‌زدگی و برای ارتقاء رشد درختان چنار نسبت به قطع درختان چنار اقدام شده است.

وی یادآور شد: قطع درختان می‌توانست مرحله به مرحله انجام شود تا زمینه حساسیت اعضای هیأت علمی و دانشجویان را فراهم نکند.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، خاطر نشان کرد: ای کاش بهتر عمل می‌شد و اعضای هیأت علمی در جریان امور قرار گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مستندات کافی در ارتباط با آفت‌زدگی درختان در اختیار داشتید،گفت: بله، امروز به مسؤول امور عمومی دانشگاه پیامبر اعظم اعلام کردم که مستندات و اطلاعات کافی تهیه کنند، آفت‌زدگی درختان را به اطلاع بنده رساندند ولی من تاکید کردم که حتما به صورت کتبی مشکلات آفت‌زدگی را در اختیار قرار دهند.

حق‌شناس یادآور شد: یکی از کارشناسان به بنده گفت که قطع برخی از درختان بسیار ضروری است، تاکید داریم که این نامه به اطلاع مسؤولان امور جنگل و مراتع اداره منابع طبیعی هم رسانده شود که به صورت کتبی مشکلات این درختان را اعلام کنند که اعضای هیأت علمی را در جریان موضوع قرار دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با نظر کارشناسی قطع درختان انجام شده است، پاسخ داد: بله از ابتدا نظرات کارشناسی در قطع درختان دانشگاه دخیل بوده است.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، اضافه کرد: در سال جاری نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ اصله درخت چنار، هزار و ۵۰۰ اصله بلوط و درختان جنگلی در محوطه کاشتیم.

 

وی یادآور شد: آفت‌زدگی درختان صنوبر و سایه سنگینی که برای رشد درختان چنار ایجاد می‌کردند تصمیم به قطع درختان صنوبر کردیم رنجش اعضای هیأت علمی به دلیل خالی شدن ناگاهی همه محوطه از درخت ایجاد شده است.

 /۸۶۰۰۴/ج


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.