پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ویروس کرونا ؛ تقدیم با دستکش

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا ، این دسته از شهروندان بدون توجه به تبعات رفتارشان پس از پوشیدن دستکش و زدن ماسک ، بیشترین نقش را در پراکنش ویروس بر جای می گذارند و گاهی چنان نگاه عاقل اندر سفیه به افراد فاقد دستکش در محیط های عمومی می اندازند که گویی خودشان تراز رعایت نکات پیشگیرانه و یا اصل پیشگیری از شیوع کرونا هستند.

کافی است برای دریافتن نقش این دسته از افراد در پراکنش ویروس کرونا نگاهی به رفتار آنها پس از خروج از منزل برای انجام کارهای مختلف انداخت . این دسته افراد ظاهرا نکات پیشگیرانه را وارونه درک کرده اند چون با دستکشی به دست کرده اند ، در طول زمانی که مشغول انجام کارهایشان بیرون از خانه هستند بی محابا به هر وسیله و سطحی دست می زنند و در همان حال دستشان را به انواع ابزارهای مورد استفاده عمومی هم می رسانند و به این طریق چنانچه آلودگی احتمالی در جایی به دستکشان خورده باشد ، در سطوح و جاهای مختلف پخش می کنند.

مثلا فردی را در نظر بگیرید که با دستکش برای خرید روزانه از منزل خارج می شود. او ضمن باز و بسته کردن در خانه و درب خروجی ساختمان پا به خیابان می گذارد. در طول مسیر رسیدن به فروشگاه احتمالا چیزی را از زمین بر می دارد . با همان دست در ورودی فروشگاه یا مغازه را باز کرده و وارد آن می شود. سپس با دست زدن به وسایل مختلف داخل مغازه خریدهایش را انجام می دهد. با همان دست و دستکش کارت یا پول را تحویل فروشنده می دهد و اگر کارت کشیده باشد ، رمزش را هم با همان دستکشی که احتمالا آلوده شده وارد می کند. این مسیر همچنان ادامه می یابد تا آلوده سازی به حداکثر برسد.

به عنوان خبرنگار طی روزهای گذشته موارد مختلفی را مشاهده کردم که متاسفانه شهروندان دستکش به دست با چنان اعتماد به نفسی به همه جا دست می مالند که گویی خودشان تنها ساکن کل شهر و منطقه هستند و دستکش هم مهم ترین محافظ برای خودشان و دیگران ، غافل از این که اگر تچه دستکش برای آنها محافظ محسوب می شود ولی برای دیگرانی که از دستکش استفاده نمی کنند ، بزرگ ترین خطر ممکن در آلوده شدن به ویروس کرونا به شمار می آید. 

این روزها تقریبا تمامی افرادی که با دستانی پوشیده از دستکش در انظار عمومی ظاهر می شوند و به فعالیت های روزموره خود می پردازند، خیالشان راحت است که با استفاده از دستکش راه شیوع ویروس کرونا را سد کرده اند. برخی دستکش به دست نه تنها برای استفاده از ابزار و وسائل عمومی بی پروا عمل می کنند، بلکه به دستکش به عنوان راهی برای جداسازی خود از دیگران تکیه کرده بدون آنکه توجه داشته باشند که ممکن است زمینه ابتلای دیگران را فراهم سازند. 

همچنین بسیاری از مردم در حالی بدون هیچگونه مراعاتی رو در رو و با فاصله نزدیک با یکدیگر و افراد دچار سرماخوردگی مراوده دارند که تصور می کنند دستکش در دستانشان یا ماسک بر چهره اشان همه چیز را حل می کند و یا در جریان نیستند که دستان پوشیده از دستکشی که تمام سطوح را لمس کرده اند، نباید تماسی به صورت و چشم خود داشته باشند.

۸۰ درصد انتقال کرونا از راه های فیزیکی
دکتر یاسر قزوینی از پزشکان خانواده مازندران درباره شیوه ابتلا به ویروس کرونا به خبرنگار ایرنا گفت: همه باید بدانند ویروس کرونا از ۲ راه تنفس و مخاطات و تماس فیزیکی با سطح آلوده وارد بدن فرد میزبان می شود. 
وی به شیوع فراوان از راه مخاطات اشاره کرد و افزود : منظور مخاطات دهان ، بینی ، گوش و حتی چشم است که اغلب به صورت لمس مخاطات با دست و یا بدن فرد دیگر قابلیت جذب ویروس را پیدا می کند. 
نماینده پزشکان خانواده مازندران گفت : مجاری تنفسی ضعیف ترین زنجیره در سیستم بدن برای ابتلا به ویروس کرونا و یا هر ویروس واگیر است و بیش از ۸۰ درصد از طریق تماس فیزیکی اجسام با مخاطات انجام می شود. 
وی تاکید کرد : ویروس کرونا از طریق دستکش نیز قابلیت انتقال دارد و هیچ ابزاری در صورت استفاده ناصحیح نمی‌تواند از انتقال جلوگیری کند. 

فرهنگ اشتباه در استفاده از دستکش
نماینده پزشکان خانواده مازندران در باره استفاده از دستکش اظهار داشت : اغلب افراد تصور می کنند با استفاده از دستکش می توانند از ابتلا به ویروس کرونا یا هر بیماری عفونی و مسری جلوگیری کنند در حالی که استفاده از دستکش تمام راه نیست. 
وی افزود: البته نمی توان نقش دستکش به عنوان یکی از عوامل پیشگیرانه را نادیده گرفت اما آنچه مهم تر از استفاده از دستکش است ، طریقه و روش استفاده است. 
دکتر قزوینی توضیح داد : اگر به شیوه و روش صحیح در استفاده از دستکش عمل نشود ، خود دستکش می تواند بسیار خطرناک ظاهر شود و به عنوان عاملی برای سرعت بخشیدن به شیوع ویروس کمک کند. 
وی علت خطرناک بودن استفاده ناصحیح از دستکش را در دادن اعتماد به نفس کاذب به افراد دانست و گفت : افراد به اشتباه تصور می کنند که در زمان استفاده از دستکش می توانند همه چیز و هر کسی را لمس کرده و با همان دستکش کنش های شخصی مانند لمس صورت و مخاطات را نیز انجام دهند.  
قزوینی تاکید کرد: اگر بخواهیم به طور صحیح از دستکش به عنوان مانع ابتلا به بیماری استفاده کنیم باید پس از لمس هر چیزی دستکش ها را تعویض کرده و از برخورد دستکش با صورت جلوگیری کنیم که اغلب این اتفاق نخواهد افتاد. 
وی دستکش‌ها را همانند دستها قابل انتقال بیماری  ویروس دانست و افزود: ما هر روز با اجسام مختلف در داخل خانه و محیط بیرون سر و کار داریم که نمی توان برای هر یک یک جفت دستکش استفاده کرد ضمن این که طریقه در آوردن دستکش ها از دست نیز یکی از مهم ترین عوامل پیشگیری است که فرد باید بداند که در خارج کردن دستکش با رویه بیرونی آن تماس نداشته باشد. 
این پزشک خانواده امحای دستکش های مصرف شده و چگونگی دفن آن را به عنوان زباله آلوده یکی از مهم ترین مسائل پیشگیرانه توصیف کرد و گفت: متاسفانه دستکش های آلوده نیز توسط افراد به درستی امحا نمی شود. 

 فقط به فکر خود نباشیم 
یک متخصص بیماری های عفونی نیز در باره اسفاده از دستکش گفت : حتی اگر تصور کنیم که دستکش‌ها مانع از ابتلا به ویروس برای شخص استفاده کننده می شود، باید توجه داشت که ممکن است افراد محیط از طریق همین دستکش ها آلوده شوند. 
دکتر ارژنگ علیخانی افزود : حتی اگر فرد خود مبتلا به ویروس کرونا نباشد و با استفاده از دستکش از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند، اما می تواند به عنوان ناقل بیماری ویروس را از محیطی به محیط دیگر یا از جسمی به جسم دیگرمنتقل کند. 
وی ادامه داد : افراد ممکن است با استفاده از دستکش روزانه دهها جسم خارجی و یا دهها فرد را لمس کنند که این خود ایجاد بزرگ راهی برای انتقال ویروس است. 
این متخصص بیماری های عفونی استفاده از دستکش بدون در نظر گرفتن شیوه های صحیح آن را منجر به ایجاد اعتماد به نفس کاذب و یا خود محوری در مقابله با ویروس ها دانست و هشدار داد : این وضعیت ممکن است فرد را نسبت به محیط اطراف بی مسئولیت کند. 
دکتر علیخانی با اشاره به اینکه استفاده از دستکش بیشتر برای محیط های بیمارستانی ، افرادی که به صورت مستقیم با کرونا در تماس هستند و مبتلایان به ویروس ضروری دارد ، گفت : برای افراد عادی بهترین راه شست و شوی و ضد عفونی مداوم و هر ۱۵ دقیقه دست و صورت است. 

باید زنجیره انتقال شکسته شود 
این متخصص بیماری های عفونی مهم ترین راه مقابله با ویروس کرونا را شکستن زنجیره انتقال آن دانست و گفت : در مقابل بیماری هایی که هنوز برای آنان درمان مستقیم و قطعی کشف نشده است جلوگیری از انتقال آن بهترین روش است. 
علیخانی تاکید کرد : بهتر است تا عادی شدن شرایط مردم در خانه هایشان باشند و از برخورد اجتماعی و حضور در اجتماعات خودداری کنند و بدانند که دستکش و ماسک آنها را از درگیری با ویروس کرونا به صورت مستقیم و غیرمستقیم در امان نگه نمی دارد ضمن این که ممکن است با استفاده ناردست از دستکش خودشان تبدیل به مهره ای برای تقویت زنجیره انتقال ویروس شوند. 
وی قرنطینه شخصی و خانگی را بسیار مهم توصیف کرد و گفت : باید از کمترین احتمالات نیز جلوگیری شود و نباید صرفا با تکیه بر استفاده از دستکش و یا ماسک به مقابله با یک ویروس مانند کرونا اطمینان کرد که نه تنها روش علمی نبوده ، بلکه شرایط انتقال را بیشتر خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.