پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

وضعیت بیماری کرونا در مازندران به ثبات رسیده است

0

به گزارش خبرنگار مهر، سید عباس موسوی ظهر سه شنبه در نشست با اصحاب رسانه باعنوان هر رسانه یک پایگاه سلامت در مقابله با کرونا، به نقش رسانه‌ها در آگاهی مردم با بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: این بیماری نیازمند تغییر رفتار بوده که کار بسیار سختی است اما در دوران کرونا رسانه‌ها توانستند نقش خوبی ایفا کنند و تأثیرگذار باشند.

موسوی با بیان اینکه سرعت ابتلاء به بیماری کرونا بسیار زیاد است، گفت: در استان مازندران علیرغم اینکه حجم ورود بیماری سریع‌تر و گسترده‌تر بود اما یکی از استان‌های است که بیماری کرونا به خوبی مدیریت شد.

وی با بیان اینکه با اقدامات انجام شده در استان افزود: مدیریت این بیماری به دلیل گستردگی و ابعادی که دارد نیازمند همراهی همه بخش‌ها است و همانطور که قبلاً نیز تاکید شد حوزه بهداشت و درمان فقط ۲۵ درصد در این حوزه نقش دارند.

موسوی ادامه داد: در ابتدا بیماری کرونا در غرب استان زودتر آغاز شد ولی زودتر نیز این روند کاهش پیدا کرد و در حال حاضر نیز افزایش معناداری حتی در حوزه سرپایی نداریم و به ثبات رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران به سفرهای غیر ضرور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر شیوع بیماری کرونا همچون گذشته نیست ولی هنوز نیز درگیر این بیماری در استان هستیم.

وی به تغییر سیستم‌های بهداشتی و درمانی اشاره کرد و افزود: در گذشته به دلیل کنترل بیماری واگیر به بیماری غیر واگیر توجه شد و نوع طراحی و بهره برداری سیستم بهداشتی و درمانی به این سمت حرکت کرد که این مسئله حتی در کشورهای که شبکه بهداشت و درمان گسترده دارند نیز وجود دارد.

موسوی عملکرد این بیماری با بیماری‌های واگیردار دیگر متفاوت است، ادامه داد: کشورها در ابتدای انتشار این بیماری ماهیت آن را نمی‌دانستند و با گذشت زمان استانداردهای دنیا تغییر کرده است.

وی به عملکرد کشور در حوزه بیماری واگیردار اشاره کرد و گفت: سیستم سلامت جمهوری اسلامی در بیماری واگیردار عملکرد خوبی داشته است و توانسته بسیاری از بیماری‌هایی که کشورهای دیگر درگیر آن هستند به خوبی مهار کند.

ایجاد تحول در حوزه زیرساخت‌ها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به ایجاد زیر ساخت‌ها در حوزه تحول سلامت، افزود: اگر زیر ساخت‌های مناسب توسعه پیدا نمی‌کرد با مشکل مواجه می‌شدیم.

موسوی به همراهی بخش خصوصی اشاره کرد و ادامه داد: بخش خصوصی در دوران شیوع کرونا مردانه ایستادگی و کمک کردند، به طوری که بیمارستان‌های خصوصی ۵۰ درصد ظرفیت خود را به درمان بیماران کرونا اختصاص دادند و بسیاری نیز همه ظرفیت خود را اختصاص دادند.

وی با اشاره به ایستادگی کادر درمان کشور، گفت: در بسیاری از کشورها کادر درمانی ترک خدمت کردند ولی در کشور ما همکاران حوزه سلامت داوطلبانه ایستادگی کردند.

وی بابیان اینکه استان مازندران در اجرای بسیاری از طرح‌ها پیشتاز بوده است، گفت: طرح غربالگری بیماران از طریق سامانه و ارجاع به پزشک خانواده از طرح‌های ابتکاری استان بود که در کشور نیز اجرا شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران به شهرستان‌های سفید اشاره کرد و افزود: شهرستان سفید شهرستان‌هایی هستند که در دو هفته گذشته فوتی گزارش نشده که این مسئله موقت است و مردم باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.

کد خبر 4911959
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.