پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

وزارت راه و شهرسازی ۵۰ میلیارد ریال به بازسازی مسجد جامع ساری کمک کرد

0

سید محمد پژمان عصر روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از مسجد جامع شهر ساری به خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس برآورد اولیه برای بازسازی و نوسازی مسجد حدود ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شد که یک سوم آن بر عهده وزارت راه و شهرسازی است.
وی اضافه کرد: دو سوم دیگر آن قرار شد از محل اعتبار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی استان مازندران و شهرداری ساری تأمین شود که این کار نیز انجام شده‌است.
وی اظهار داشت: در شرایط فعلی پیشرفت فیزیکی ساخت و مرمت این بنای تاریخی و مذهبی مناسب است و پیش بینی می‌شود تا محرم سال جاری فعالیت ساختمانی و بازسازی مسجد خاتمه یابد.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای تأسیسات مسجد نیاز به تأمین زمین است که قرار شد تا زمین از اوقاف یا افراد حقیقی خریداری شود و رایزنی برای تأمین زمین نیز در حال انجام است و کارها به خوبی پیش می‌رود.

مسجد جامع ساری
مسجد جامع ساری که یکی از آثار تاریخی و میراث فرهنگی استان مازندران محسوب می‌شود، تیر ماه سال گذشته دچار حریق شد و بلافاصله نیز کار بازسازی و مرمت آن با آواربرداری آغاز شد.

آتش سوزی ۲۱ تیر ماه سال گذشته بر اساس برآورد کارشناسان ۷۰ درصد از این مسجد را که بر روی بنایی از دوره ساسانی ساخته شده و در دوره‌های مختلف از جمله دوره صفویه و قاجاریه گسترش یافته، تخریب کرد.

مسجد جامع ساری که از کانون‌های برگزاری آئین‌های دینی و سیاسی شهر ساری محسوب می‌شود، در سال ۱۳۷۷ با شماره ۲۲۷۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.
بازسازی مسجد جامع ساری با توجه به قدمت تاریخی و جایگاه معنوی آن، مهم‌ترین دغدغه مردم مازندران و بویژه اهالی شهرستان ساری است و تاکنون نیز مناره‌های، سقف‌های چوبی و سفالی، گنبدها و شبستان‌های اصلی و فرعی مسجد همچنین پنجره‌ها و دیواره‌های آن به شکل پیش از آتش سوزی با همان معماری مرمت شده است.

میراث فرهنگی مازندران اردیبهشت ماه امسال اعلام کرده بود که احتمالاً همزمان با سالگرد آتش سوزی، کار مرمت و بازسازی مسجد پایان می‌یابد ولی ظاهراً به خاطر حساسیت کارشناسی کار و توقع مردم برای بازگشت این مکان مذهبی به وضعیت کاربری با حفظ عناصر زیباشناختی و تاریخی گذشته، کار مرمت طولانی‌تر شده است.

بر اساس اعلام میراث فرهنگی، تیم بازسازی تلاش کرده است که بخش‌های تاریخی بنا که از آتش سوزی به جای مانده حفظ شود و تکمیل بنا بر روی همان اسکلت انجام شود. گفته می‌شود در فرآیند بازسازی نیز جز سیستم تاسیساتی، از مصالح بومی و سنتی استفاده شده است و هیچ چیزی به مجموعه اضافه نشده است.
/ ‏۱۸۹۹/‏۶۹۸۲

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.