پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ورود استاندار مازندران برای حل مشکلات بخش چهاردانگه

0

پایگاه خبری چهاردانگه:استاندار مازندران روز جمعه 4 خرداد 1397  در سفری به شهر کیاسر مرکز بخش چهاردانگه شهرستان ساری ، بررسی و حل مشکلات این منطقه کوهستانی محروم را کلید زد .

به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمد اسلامی در این سفر در جمع نمازگزاران جمعه شهر کیاسر سخنرانی کرد و از ایمن سازی جاده ساری – کیاسر خبر داد .
جاده حدود 70 کیلومتری ساری – کیاسر ، مازندران را به استان سمنان وصل می کند و یکی از جاده های پر تردد استان در تمامی ایام تعطیل هفتگی است .
استاندار مازندران همچنین گفت : حل مشکلات حوزه راه و آب و بهداشت و درمان منطقه چهاردانگه و کیاسر از جمله اولویت های ماست و این موضوعات را پیگیری می کنیم .
وی از توسعه باغداری ، دامداری و کشاورزی ، گردشگری و طبیعت گردی و صنعت به عنوان محورهای مهم برای توسعه اشتغال در منطقه چهاردانگه یاد کرد و گفت : برای بررسی مشکلات شهرک صنعتی کیاسر روز یکشنبه (ششم خرداد) یک هیات کارشناسی و تصمیم گیر وارد کیاسر شده و کلیه مسائل شهرک را بررسی و تصمیمات لازم را خواهد گرفت .
نماینده عالی دولت در مازندران وجود مشکلات در این استان را با توجه به ظرفیت های نهفته غیرقابل قبول توصیف کرد و اظهار داشت : راه عبور از مشکلات و تنگناهای کشور اعتماد به مردم است و باید به مردم اعتماد کنیم و از سیاست های تنگ نظرانه دست برداریم .
وی افزود : در چهلمین سال پیروزی انقلاب ضرورت دارد تا نوسانات و کاستی ها را که موجب رخنه و سو استفاده دشمن می شود بر طرف و با مشارکت مردم مشکلات اقتصادی را مرتفع کنیم.
اسلامی با تاکید بر این که قدرت اقتصادی مردم باید با تقویت اقتصاد مردم پایه ارتقاء یابد ، گفت : در منطقه چهاردانکه فرصت های اقتصادی متعددی داریم و دلیلی ندارد که در این منطقه جوان بیکار داشته باشیم .
وی افزود : نگاه ما باید اعتماد به مردم باشد و نیاز به اشتغالزایی در منطقه چهاردانگه داریم و از اراضی شیب دار منطقه باید به خوبی استفاده کنیم .
استاندار مازندران به 12 محور اقتصاد مقاومتی مصوب در استان اشاره کرد و گفت همه این موارد باید در منطقه فعال شده و از تسهیلات ارزان قیمت برای توسعه تولید و ایجاد اشتغال بهره گیری شود .
** 2 سفر در 6 ماه
سفر امروز محمد اسلامی که از اواسط آبان ماه سال گذشته سکان استانداری مازندران را در دست گرفت به چهاردانگه دومین سفر وی محسوب می شود .
اسلامی در دهه فجر سال گذشته هم برای افتتاح تعدادی طرح محرومیت زدایی به کیاسر رفته و در جریان محرومیت و مشکلات زیرساختی این منطقه بویژه روستاهای فاقد راه دسترسی و آب آشامیدنی و بهداشتی مناسب قرار گرفته بود .
چهاردانگه ، بزرگ ترین بخش شهرستان ساری است که با سه دهستان پشتکوه ، چهاردانگه و گرماب ، 96 روستا و یک نقطه شهری دارد .
جمعیت بومی این بخش در فصل تابستان و ایام تعطیل به حدود 90 هزار نفر می رسد. نبود امکانات زیرساختی مناسب و فرصت های شغلی سبب شده است تا نیمی از جمعیت این بخش برای کار و سکونت به شهرهای مرکزی مازندران بویژه ساری مهاجرت کنند.
شهر کیاسر مرکز این بخش در حدود 70 کیلومتری جنوب شهر ساری واقع است .
دهستان پشتکوه در بخش چهاردانگه از محروم ترین مناطق استان مازندران است که هنوز هم بسیاری از روستاهای آن فاقد راه دسترسی مناسب هستند .
کاهش بارندگی و خشکسالی در سال های اخیر سبب شده است تا بسیاری از روستاهای این بخش همانند دیگر مناطق کوهستانی مازندران با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه شوند . آب تعداد زیادی از روستاهای این مناطق از چشمه های طبیعی تامین می شد که بر اثر خشکسالی یا خشکیده اند و یا در حال خشک شدن هستند.
کاهش بارندگی همچنین بر کشاورزی ، دامداری و باغداری این بخش هم اثرگذاری و معیشت مردم را با مشکل مواجه کرده است .
یکی از مشکلاتی که اهالی چهاردانگه و محیط زیست این منطقه با آن مواجه هستند ، انباشت روزانه دستکم 500 تن زباله شهر ساری در کنار پارک ملی شاهدژ در منطقه محروم پشتکوه از 12 سال پیش تاکنون است .
کارشناسان اقتصادی معتقدند اگر مشکلات زیرساختی مانند راه دسترسی و آب و بهداشت در بخش چهاردانگه حل شود ، با توجه به همجواری آن با استان سمنان و ظرفیت های خدادادی نهفته در آن ، نه تنها مهاجرت معکوس از مازندران به این منطقه کلید می خورد ، بلکه سبب می شود تا چرخ اقتصاد استان سمنان هم روغن کاری شود.
چهاردانگه مستعدترین اراضی شب دار را برای باغداری و کشت گل محمدی و گیاهان دارویی دارد و مراتع سرسبز آن فرصت بی بدیلی برای دامداری و پرورش زنبور به حساب می آید.
نبود امکانات زیرساختی سبب شده است تا همچنان کشاورزی سنتی گندم و جو در این منطقه کشت غالب کشاورزان را تشکیل بدهد که با هر خشکسالی و سرما در نبود فرهنگ بیمه ، هر سال خسارت را متوجه بهره برداران و دولت کند .
** پیگیری وعده های داده شده
استاندار مازندران در سفر ماه بهمن خود وجود مشکلات در بخش چهاردانگه را تایید و حل آنها را نیازمند تلاش مضاعف مدیران و مشارکت مردم دانسته بود .
اسلامی با تاکید بر این که مشکل زباله مازندران با ساخت کارخانه های زباله سوز در نوشهر و ساری و تصفیه شیرابه زباله حل می شود ، برای بهره گیری از ظرفیت های گردشگری بخش چهاردانگه خواستار ایجاد دفتر نمایندگی گردشگری در این منطقه شده بود.
نماینده عالی دولت همچنین خواستار صدور مجوز در زمینه احداث بوم گردی در منطقه بدون محدودیت شده و تاکید کرده بود که با موانع اداری به سرعت برخورد می شود.
استاندار مازندران با بیان اینکه با اقتصاد خرد از جمله احداث هتل و اقامتگاه های بوم گردی شکوفایی ممکن است، گفت: برای فعالیت های مجاز صدور مجوز بلامانع است، تنها با تخریب جنگل و زمین کشاورزی جهت ویلاسازی مخالفیم و برخورد می شود و در راستای باغداری و صنایع مکمل مشکلی وجود ندارد.
اسلامی گفته بود : در منطقه چهاردانگه چیزی به اسم محرومیت نباید داشته باشیم، معیشت و اشتغال باید از دغدغه مردم خارج و تبدیل به مشغله شود، سبد متنوعی از اشتعال روستایی با وام های ارزان قیمت می تواند تهیه شود.
وی افزود: مردم طرح ها را به فرمانداری و بخشداری برده و با ارایه تاییدیه به بانک ها تسهیلات دریافت کنند.
استاندار مازندران گفته بود : تفاهم نامه چهار جانبه ای با مشارکت استانداری، بنیاد مسکن، آب و فاضلاب روستایی و بسیج سازندگی در راستای رفع مشکلات آب شرب منعقد شده است که امیداریم تا دهه فجر آینده (امسال) این مشکلات زیرساختی رفع کامل شود.
استاندار مازندران در سفر بهمن ماه سال گذشته 22 پروژه محرومیت زدایی را در دهستان های بخش چهاردانگه ساری بهره برداری یا کلنگ زنی کرده بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.