پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

واگذاری چشمه‌سورت و هزار و یک شایعه

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: این چشمه پلکانی تراورتنی بی ‌نظیر در ایران و کم‌نظیر در جهان ، در بخش چهاردانگه‌ شهرستان ساری و در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریاهای آزاد واقع شده است.

این چشمه در سال ۱۳۸۷ پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ثبت شد و از آن زمان تاکنون هم تحت محافظت قرار گرفت تا ضمن جلوگیری از تخریب بیشتر ، به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری ایران مورد توجه قرار گیرد.

چشمه باداب سورت که پس از ” پاموک‌کاله” ترکیه ، دومین چشمه آب شور جهان است ، یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری مازندران محسوب می شود که سال‌ها از فقدان سرمایه گذاری و طرح توسعه گردشگری رنج می برد.

با وجود اینکه قواعد و ضوابط میراث فرهنگی بر مدیریت چشمه باداب سورت حاکم است ، اما عرصه و حریم چشمه مربوط به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است.

چندین سال از طرح واگذاری مدیریت چشمه سورت به بخش خصوصی می‌گذرد تا اینکه هفته گذشته از سوی فرمانداری ساری واگذاری این چشمه وارد فاز عملیاتی شد که با واکنش هایی متعددی روبرو شد.

چند روز اخیر و پس از اعلام واگذاری چشمه سورت، بسیاری در فضای مجازی و رسانه‌های محلی از فروش این چشمه به افراد ناشناس و فراهم سازی زمینه تخریب آن سخن گفتند و تحلیل هایی در این زمینه منتشر و دست به دست کردند.

این مسئله باعث شد به سراغ مسوولان مرتبط برویم و واقعیت را از زبان متولیان بشنویم.

باداب سورت فروختنی نیست

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی درواکنش به گمانه زنی‌ها گفت: چشمه باداب سورت یک اثر طبیعی میراثی است و قابل خرید و فروش نیست.

مهدی ایزدی همچنین تاکید کرد: علاوه بر این عرصه چشمه سورت مربوط به منابع طبیعی بوده و قابلیت خرید و فروش و هر گونه تغییری ندارد.

وی با بیان اینکه واگذاری مطرح شده فقط مربوط به سرمایه گذاری بخش خصوصی برای مدیریت و محافظت از چشمه سورت است، ادامه داد: در همه جای دنیا سرمایه گذاری بخش خصوصی بر آثار میراث فرهنگی یکی از راههای دوام و حفاظت است.

معاون میراث فرهنگی مازندران گفت: واگذاری چشمه سورت به بخش خصوصی به صورت مزایده خواهد بود که با هماهنگی میراث فرهنگی، منابع طبیعی و بازرسی استان مازندران با تولیت اداره کل منابع طبیعی انجام خواهد شد.

ایزدی با بیان اینکه آگهی مزایده واگذاری چشمه سورت منتشر شده است، افزود: سرمایه‌گذاران و علاقه مندان تا ۱۰ دی ماه پیش‌رو فرصت دارند تا پیشنهادت خود را به صورت مهر و موم شده تحویل منابع طبیعی دهند.

وی زمان باز شدن پیشنهادات مزایده را ۱۱ دی ماه سال جاری اعلام کرد و گفت: بازگشایی پاکت های پیشنهادی مزایده نیز با حضور بازرسان استان انجام می شود.

بدون اجازه میراث یک سنگ جابه‌جا نخواهد شد

معاون میراث فرهنگی مازندران درمورد نحوه اداره سرمایه گذاران در چشمه سورت نیز گفت: با توجه به اینکه این چشمه جزو املاک منابع طبیعی است ، اما بواسطه ثبت میراثی بدون اجازه میراث فرهنگی هیچ تغییری نباید در شکل چشمه صورت بگیرد و طرح واگذاری نیز بر این اساس است.

ایزدی افزود: بنابر طرح پیشنهادی محوطه چشمه فقط باید برای استفاده گردشگری به منظور بازدید و تصویر برداری استفاده شود و هیچ تاسیساتی نباید در محیط و محوطه چشمه مستقر شود.

البته وی گفت: طبق توافقات ما با میراث فرهنگی سرمایه گذاران در پایین دست می توانند تاسیسات همچون اقامتگاه ، رستوران و سرویس بهداشتی ایجاد کنند که آن نیز باید با نظر کارشناسان میراث فرهنگی انجام شود.

به گفته میراث فرهنگی واگذاری چشمه سورت به صورت بلند مدت خواهد بود و هیچ تملکی نه مطرح بوده و نه باید مطرح شود.

واگذاری باداب سورت ۱۵ ساله خواهد بود

معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران نیز با تاکید بر اینکه عرصه منابع طبیعی به هیچ وجه قابل فروش نیست، گفت: طرح واگذاری و اجاره باداب سورت ۱۵ ساله خواهد بود.

فتح‌الله غفاری همچنین به شرایط سرمایه گذاران برای احراز مدیریت باداب سورت اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذاران باید شرایطی همچون سابقه فعالیت در عرصه میراث فرهنگی ، توانایی پیشنهاد و ارائه طرح حفاظت و بهره برداری از منابع میراثی و همچنین پیشینه مناسب برخوردار باشند.

وی واگذاری چشمه سورت را همانند دیگر واگذاری های عرصه های گردشگری و طبیعی عنوان کرد و گفت: هدف اصلی ما از واگذاری گسترش دامنه حفاظت از عرصه های منابع طبیعی، اشتغال زایی و احیای عرصه های میراثی است.

وی گمانه زنی در مورد فروش عرصه های منابع طبیعی را صرفا در جهت تشویش اذهان عمومی دانست و تاکید کرد: این اقدامات غیر حرفه‌ای برای جلب توجه بیشتر است و اورده دیگر نخواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.