پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

واکاوی دلایل جاماندن مازندران از کسب رتبه‌های برتر در کنکور

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، استان مازندران در ماراتن کنکور ۱۴۰۲ هم سهمی در رتبه‌های تک رقمی کنکور نداشت، نبود نام استان در بین رتبه‌های تک‌رقمی کنکور که از سال‌هایی قبل به وجود آمده بود این سوال را پررنگ‌تر کرد، اینکه دقیقا مشکل یا گره اصلی آموزشی چیست.

دلایل بسیاری در ارتباط با ضعف در سیستم آموزشی عنوان می‌شود و همچنین سردرگمی خانواده‌ها در مسیر تحصیلی فرزندان نیز می‌تواند از دیگر دلایل در این زمینه باشد.

برخی از خانواده استرس‌ها و نگرانی‌های خود را با ثبت‌نام فرزندان خود در کلاس‌های کنکوری با هزینه‌های میلیونی پنهان می‌کنند، درصورتی‌که برخی از کارشناسان اصلا شرکت در کلاس‌های کنکوری را عاملی بر کسب رتبه بالا در کنکور نمی‌دانند؛ کما اینکه مصاحبه‌های رتبه‌های برتر کنکور هر سال هم تاییدی بر این مهم است.

برخی هم افزایش آموزشگاه‌های خصوصی را علتی بر کمرنگ شدن نام مازندران در ماراتن کنکور می‌دانند که در این میان خانواده‌ها برای تحصیل فرزندان خود در مدارس هوشمند، خاص، غیرانتفاعی و… بر سر دوراهی هستند.

اسفندیار نظری مدرس دانشگاه و معاون سابق آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: براساس بررسی‌ها ۶۰ درصد قبول شدگان کنکور در کشور از مدارس استعدادهای درخشان، حدود ۱۷درصد نمونه دولتی، ۸ درصد مدارس دولتی و ۱۵ درصد مدارس غیردولتی هستند که این وضعیت عدالت آموزشی در کشور است و هر ساله هم دارد تکرار می‌شود. 

وی با هشدار حاکمیت مطلق موسسات آموزشی بر مدارس استان، افزود: جدا شدن آموزش در پایه دوازدهم در مدارس مازندران و حالت نیمه‌تعطیلی این پایه در یک سال تحصیلی، برگزاری آزمون‌های پشت سر هم و بدون بررسی و نتیجه‌گیری عدم پیگیری و استمرار مطالعاتی مدارس،  نداشتن برنامه‌ای نو و ایجاد انگیزه برای دانش‌آموزان در ماندگاری مدارس رها کردن مدیران به حال خودشان در مدارس از دلایل کمرنگ شدن نام مازندران در سهمیه کنکور است. 

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: از دلایل دیگر می‌توان به عدم نظارت بر نحوه آموزش مدارس‌ اجرای تکراری برنامه‌ها،  نداشتن انگیزه معلمان به‌ویژه نو معلمان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان،  ورود معلمان بدون دوره‌های آموزشی تحت عنوان خرید خدمات آموزشی در مدارس دولتی که این مساله متاسفانه ادامه هم دارد، اشاره کرد.

معاون سابق اداره کل آموزش و پرورش مازندران اضافه کرد: همچنین برگزاری آزمون‌های تکراری و بدون پشتوانه علمی، ورود کتاب‌های تست تحت عنوان راه نهایی و نمونه سؤالات به مدارس که هیچ هماهنگی بین این سؤالات و سؤالات طراحی امسال وجود نداشته، از دلایل دیگری بوده که باعث سردرگمی دانش‌آموزان مدارس و خانواده‌ها شده است. 

نظری با اشاره به شتاب‌زدگی آموزش استان در اجرای برنامه‌ها که تنها در حد اجرای تکلیف بوده نه بهره‌وری، تصریح کرد: عدم آشنایی دانش‌آموزان با سؤالات مفهومی و تنها اجرای تست در مدارس و موسسات آموزشی، عدم توجیه معلمان در تصحیح اوراق الکترونیکی ورود کلاس‌های خصوصی از مدرسه به خارج از مدرسه و عدم نظارت دستگاه‌های متولی در امر آموزش نیز از جمله مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد. 

وی افزود: موضوع دیگر خستگی بیش از حد دانش‌آموزان با برنامه‌های من درآوردی است که جز شعار و خستگی و تحمیل هزینه‌ها بر خانواده‌ها چیزی ندارد. 

معاون سابق آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش مازندران با تاکید بر پرهیز از اجرای برنامه‌های شتاب‌زده و بدون پشتوانه، خاطرنشان کرد: اجرای صحیح مدرسه محوری در استان و اجازه دادن به مدیر مدرسه برای اجرای برنامه‌های آموزشی با توجه به نیاز دانش‌آموزان و پرهیز از هدایت دانش‌آموزان به آموزشگاه‌ها و کلاس‌های تست باید ملحوظ نظر قرار گیرد.  

نظری با بیان اینکه از برگزاری آزمون‌های پی در پی و بدون پشتوانه علمی برای دانش‌آموزان باید پرهیز شود، یادآور شد: موضوع دیگر مورد تاکید، کوتاه کردن دست موسسات و ورود بی‌حد وحصر این موسسات در مدارس و آگاهی خانواده‌ها از نحوه جدید اجرای کنکور و امتحانات نهایی است.

وی با تاکید بر ضرورت تمرکز بر حضور دانش‌آموزان در مدارس و اجرای صحیح آموزش، افزود: دعوت از صاحب‌نظران و دلسوزان آموزش و پرورش برای بررسی آسیب‌ها و چالش‌های موجود در این نهاد، بکارگیری نیروهای متخصص، آگاه و دلسوز به مسائل آموزش و پرورش و اختیار دادن به مدیران مدارس در راستای سند تحول بنیادین و نگاه مدرسه محوری با داشتن برنامه و بازخورد صحیح آن باید مورد توجه باشد. 

این مدرس دانشگاه گفت: با تغییر دولت‌ها و جابجایی وزیر و مدیرکل آموزش و پرورش از قابلیت نیروهای دلسوز و آگاه به مسائل آموزش و پرورش با عنوان مشاور خودداری می‌شود که امیدواریم با این ضعف‌های آموزشی متولیان آموزش و پرورش به خود بیایند و نسبت به طراحی، بازمهندسی و دعوت از صاحبان اندیشه و خرد برای بهتر شدن آموزش استان استفاده کنند.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.