پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

واقعه ۱۸ دی ۱۳۵۷ ، شناسنامه انقلابی مردم ساری

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: ۴۱ سال پیش در چنین روزی ساروی ها برای نشان دادن انزجارشان از کشتار بی رحمانه مردم در شهرهای مختلف کشور و اعلام همبستگی با انقلاب و انقلابیون اقدام به راهپیمایی کردند، اقدامی که به فرمان بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بود و بلافاصله هم لبیک قاطبه مردم ساری را در پی داشت.

در این راهپیمایی دو تن از شهروندان ساروی به نام های سید اسماعیل عابدین پور و محمد عسگری توفیقی به درجه رفیع شهادت نایل شدند تا وقایع ۱۸ دی ساری برای ماندگاری در صفحات تاریخ انقلاب اسلامی با خون سرخشان نوشته شود.

بنا بر اسناد شفاهی تاریخ انقلاب اسلامی حدود ۲۰ هزار نفر از جمعیت مازندران در این روز از مسجد جامع ساری که آن زمان کانون انقلابیون معروف بود به سمت میدان ساعت و خیابان ۱۸ دی که آن زمان ” شاه عباس ” نام داشت و میدان شهداء که در آن زمان به آن ” دروازه گرگان ” می گفتند ، در حمایت از قیام مردم ایران بر ضد رژیم ستمشاهی به خیابان ها ریختند و با ماموران ارتش و ساواک که قصد سرکوبی این قیام خیابانی مردم ساری را داشتند، درگیر شدند که علاوه بر زخمی شدن چندین نفر ۲ نفر از جوانان ساروی نیز به شهادت رسیدند.
قیام ۱۸ دی ساری را شهید  ” عبدالوهاب قاسمی ” یکی از طلاب مازندرانی بر عهده داشت، روحانی ای که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کسوت نماینده مردم ساری وارد مجلس شورای اسلامی شد و هفتم تیر ماه سال ۶۰ در پی انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی در تهران به شهادت رسید.

راهپیمایی مردم ساری از مسجد جامع به سمت میدان ساعت شروع شد و پس از گذر از خیابان ۱۸ دی به میدان شهداء رسید. راهپیمایان پس از رسیدن به این میدان قصد داشتند مجسمه شاه را که در آنجا قرار داشت ، تخریب کنند که به درگیری با ماموران رژیم منتهی شد.

بر اساس گزارشات تاریخی ، در روز ۱۸ دی ۵۷ ، فرماندهی شهربانی ساری برعهده فردی به نام سروان ” خلج ” یکی از نیروهای متعصب وفادار به رژیم طاغوت بود که برای سرکوب قیام مردم ساری دستور شلیک داد و پس از آن مردمی که در حال فرار بودند با رگبار ماموران رژیم زخمی شدند که ۲ نفر به نام های شهید اسماعیل عابدین پور و محمد عسکری توفیقی به شهادت رسیدند.

قیام ۱۸ دی مردم ساری از یک جهت دیگر هم مهم است ؛ این که بسیاری از شهروندان بی تفاوت نسبت به جنایات رژیم شاهنشاهی با ماهیت این رژیم از نزدیک آشنا شدند . همین مردم که به دلایلی در راهپیمایی شرکت نمی کردند ، پس از حمله ماموران به انقلابیون و تظاهرکنندگانی که در حال فرار بودند ، درب خانه هایشان را بر روی مردم گشودند و به آنان پناه دادند تا به دست دژخیمان تفنگ به دست و سرنیزه دار نیفتند.

در واقع حرکت انقلابی مردم مازندران پس از قیام ۱۸ دی ماه ۵۷ مردم ساری رنگ و بوی دیگری گرفت و تا ۲۲ بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ادامه یافت و به این ترتیب بود که قیام ۱۸ دی ماه ساری در تاریخ انقلاب اسلامی ماندگار شد.

۱۸ دی هیچگاه فراموش نمی شود

استاندار مازندران در پیامی که به مناسبت قیام ۱۸ دی مردم ساری منتشر کرد ، نوشت : انقلاب شکوهمند و تاریخ ساز اسلامی ایران که با زعامت و رهبری حکیمانه حضرت امام خمینی (ره) از سال ۴۲ با صلابت و توکل الهی آغاز شد؛ در مسیر خود اندک اندک موج خروشان ملت ایران و همه طبقات فکری و سیاسی را در راستای اهداف و آرمان حق طلبانه خود برای سرنگونی کاخ بیداد ستم شاهی همراه ساخت و در سال های نزدیک به پیروزی انقلاب، در سایه بیداری، آگاهی و خواست ملت ایران، صحنه های درخشان از اتحاد و ایثار را به نمایش گذاشت که هرگز از صفحه زرین تاریخ مقاومت مردم ایران زدوده نخواهد شد.

احمد حسین زادگان افزود : یکی از صحنه های ماندگار این حماسه جاودان که تجلی نقش و رسالت خطیر ملت ایران اسلامی را در روند شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی در خود متبلور ساخته است، قیام مردم انقلابی ساری در ۱۸ دی ماه سال ۵۷ در اوج حماسه مردم ایران بود که نقش آفرینی و جانفشانی این مردم آگاه را در تداوم قیام روز ۲۹ آبان این شهر در کنار روحانیت مرکز مازندران برای به ثمر نشستن انقلاب به تصویری ماندگار در اذهان و اوراق تاریخ ایران اسلامی بدل کرد.

وی تاکید کرد : مردم انقلابی و ولایتمدار ساری که همواره به نقش و رسالت خود در روند پیروزی انقلاب اسلامی با تقدیم شهدای والامقام عمل کرده اند و همچنان نیز در سایه سار منویات مقام معظم رهبری ( مد ظله العالی ) در صحنه های حساس و مهم انقلاب حضوری آگاهانه دارند، در ۱۸ دی‌ماه ۵۷ نیز در لبیک به دعوت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و در کنار صفوف ملت انقلابی ایران در سراسر کشور، برای سرنگونی رژیم طاغوت قیام کرد.

استاندار مازندران با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، دوران دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم بویژه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای همراه آن سردار دلها، شهدای والامقام استان مازندران و شهدای شهر ساری خصوصا شهدای واقعه ۱۸ دی ، نوشت : یوم الله ۱۸ دی‌ ماه ساری که یادآور بیداری، آگاهی، بصیرت و از خودگذشتگی مردم و روحانیت مرکز مازندران در لبیک به دعوت حضرت امام خمینی (ره) برای پیروزی انقلاب اسلامی بود.

نماینده عالی دولت در مازندران در پایان پیام خود از صاحب نظران، دانشگاهیان، نخبگان، هنرمندان، مورخان و اهالی قلم و رسانه خواست تا برای تبیین وقایع و ابعاد عمیق و تاریخ ساز انقلاب اسلامی از جمله واقعه ۱۸ دی ماه شهر ساری برای نسل حاضر و نسل های آینده، نهایت تلاش را به کار بندند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.