پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

همراهی حاشیه‌ها با دومین جشنواره ملی تمشک مازندران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، دومین جشنواره ملی تمشک که از ۲۹ خرداد در شهرک شهید عباس‌پور نکا آغاز شد و تا امروز دوم تیر ماه ادامه دارد، از نخستین روز برگزاری تا کنون حاشیه‌های متعددی را داشته که به اعتقاد غرفه‌داران حاضر در این نمایشگاه سبب شده استقبال کمی از نمایشگاه صورت پذیرد و بسیاری از غرفه‌داران نتوانند فروش چندانی داشته باشند.

در این جشنواره که با حضور مسئولان ارشد شهرستان و معاون وزیر جهاد کشاورزی آغاز شده بود و امشب با حضور استاندار پایان می‌یابد، مسائلی مانند دو نرخی شدن غرفه‌ها و قطع موقت برق در روزهای اول و سوم چالش‌هایی را ایجاد کرد، اما برخی حاضران در نمایشگاه می‌گویند برگزار کننده جشنواره به تعهدات خود عمل نکرد و حتی کمترین زیرساخت‌های مورد نیاز برای برگزاری یک جشنواره بومی و منطقه‌ای هم لحاظ نشده است.

از نظر این دسته غرفه‌داران قطعی برق و نداشتن سیستم تهویه یا اجرا نشدن برخی برنامه‌هایی که پیش از جشنواره اعلام شده بود برای جذب مخاطبان برگزار می‌شوند و تأمین نشدن امنیت غرفه‌ها، اشکالاتی هستند که به این جشنواره وارد است، اما در عین حال مسئولان برگزاری جشنواره و شهردار نکا معتقدند که با وجود برخی کاستی‌ها، جشنواره بهتر از سال گذشته و دوره نخست برگزار شده و انتقادها دلایل دیگری دارند.

خاموشیِ غرفه‌های دو نرخی
یکی از غرفه‌داران حاضر در این جشنواره در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه برق محل برپایی جشنواره شب و اول و سوم این رویداد قطع شده بود، گفت: در شب اول جشنواره که مهم‌ترین بخش این رویداد به حساب می‌آید برق قطع شده بود و عملاً فروشی نداشتیم. شب سوم هم برق نداشتیم و غرفه‌داران نتوانستند محصولات خود را بفروشند.
این تولیدکننده و فروشنده زیورآلات که خواست نامش فاش نشود، بی‌توجهی به نصب سیستم تهویه در محل برگزاری نمایشگاه را از دیگر کاستی‌های دومین جشنواره ملی تمشک عنوان کرد و افزود: بسیاری از بازدیدکنندگان به دلیل گرمای محل برگزاری از سالن خارج می‌شدند و قید خرید را می‌زدند. شب اول به دلیل قطعی برق ورودی نمایشگاه کاملاً تاریک بود. طبیعی است که در چنین فضایی میل به خرید نیز کم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دو نرخی بودن غرفه‌ها نیز از دیگر چالش‌های این جشنواره بود که اعتراض غرفه‌داران را به همراه داشت. برخی غرفه‌ها ۸۰۰ و بعضی غرفه‌ها نیز ۴۰۰ هزار توومان اجاره داده شدند. البته اگر سایر امکانات مناسب بود و فروش غرفه‌ها عادی بود، شاید اکنون اعتراضات در این حد نبود. چون برخی غرفه‌داران فروش نداشتند و حالا باید بدون اینکه درآمدی کسب کرده باشند اجاره غرفه را بدهند.

این غرفه دار گفت: تا کنون در جشنواره‌های مختلفی شرکت کردم، اما نخستین بار است که با چنین وضعیتی روبه رو شدم. متأسفانه این جشنواره برای غرفه‌داران به خاطر کاستی‌ها و کمبود امکانات و عمل نکردن به تعهدات از سوی مجری جشنواره زیان‌ده بود.

وی از تأمین نشدن امنیت غرفه‌ها و سرقت از برخی غرفه‌ها در ساعات تعطیلی نمایشگاه نیز انتقاد کرد و افزود: مجری جشنواره در حالی که به تعهدات خود عمل نکرد، از غرفه‌داران تمام حق اجاره غرفه‌ها را طلب کرده و وقتی که دیشب یکی از غرفه‌داران به دلیل فروش نداشتن، تصمیم گرفت محصولاتش را یک روز زودتر از اختتامیه جمع کند و برود، پیمانکار با پلیس ۱۱۰ تماس گرفت و برای جلوگیری از رفتن او پای پلیس را به نمایشگاه باز کرد.

خواسته غرفه داران
بنا به گفته‌های غرفه‌داران، ماجرا از این قرار است که پس از اعلام نرخ اجاره ۸۰۰ هزار تومان برای هر غرفه، تا چند روز پیش از آغاز جشنواره، تعداد قابل توجهی از غرفه‌ها خالی ماند. سپس با ورود پیمانکاری دیگر به پیشنهاد برخی مسئولان، غرفه‌های باقیمانده با قیمتی پایین‌تر اجاره داده شد. همین موضوع نیز سبب بروز اختلاف در نمایشگاه و اعتراض غرفه‌داران شد.

یکی دیگر از غرفه‌داران در این نمایشگاه نیز با بیان اینکه از شهردار پیگیر رسیدگی به وضعیت نمایشگاه و حل مشکل غرفه‌داران در زمینه کاهش پرداخت حق اجاره غرفه شدیم، به خبرنگار ایرنا گفت: در شأن یک جشنواره ملی نیست که دو روز برق آن قطع و وصل شود و در واگذاری غرفه‌ها هم این همه حاشیه وجود داشته باشد.

این تولیدکننده و فروشنده مواد غذایی نیز که میلی به افشای نام خود نداشت، افزود: برگزارکننده جشنواره به تعهدات خود عمل نکرده و همین موضوع سبب زیان غرفه‌داران شده است.

وی ادامه داد: انتظار ما از مسئولان و شهردار این است که با مجری جشنواره با توجه به کاستی‌هایی که در جشنواره وجود داشت رایزنی کند تا غرفه‌داران متحمل زیان مالی بیشتری نشوند. از نخستین گروهی هستم که برای شرکت در این نمایشگاه غرفه اجاره کردم و قراردادم ۸۰۰ هزار تومانی است، اما کیفیت پایین برگزاری جشنواره باعث شد که فروش نداشته باشم و حالا باید بدون اینکه درآمدی کسب کرده باشم از جشنواره بروم.

این تولیدکننده مواد غذایی از دو نرخی شدن غرفه‌ها در جشنواره انتقاد کرد و گفت: با این روند برگزاری اعتبار جشنواره و نکا در برگزاری جشنواره‌ها خدشه‌دار شده است. برخی غرفه‌داران از استان‌ها و شهرهای دیگر هستند و قطعاً خاطره خوشی از حضور در این جشنواره ندارند.

بسیاری از غرفه‌داران ۵۰ درصد رقم قرارداد خود را پرداخته‌اند و امشب در پایان برگزاری جشنواره باید ۵۰ درصد دیگر را نیز بپردازند. اما حالا انتظار تعدادی از این غرفه‌داران این است که مجری جشنواره در دریافت باقیمانده مبلغ تجدیدنظر کند.
یکی دیگر از غرفه‌داران حاضر در این نمایشگاه نیز که مانند سایر غرفه‌داران حاضر به افشای نام خود نشد به خبرنگار ایرنا گفت: از روز اول بحث بر سر تفاوت قیمت غرفه‌ها بود که همین موضوع در نمایشگاه دو دستگی ایجاد شد. ظاهراً دو روز مانده به آغاز جشنواره پیمانکار دیگری به برنامه اضافه شد و غرفه‌های خالی را با قیمت پایین‌تر واگذار کرد.

این تولیدکننده صنایع دستی به برق گرفتگی یکی از غرفه‌داران به دلیل وجود مشکل در سیستم برق محل برگزاری اشاره کرد و افزود: این ضعف‌ها باعث شد که یکی از غرفه‌داران دچار برق‌گرفتگی شود که خوشبختانه با وجود شدت برق گرفتگی آسیب جدی ندید اما اگر منجر به مرگ فرد می‌شد چه کسی پاسخگو بود؟

وی بی‌توجهی به برخی مسائل مرسوم جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها در این رویداد را از دیگر اشکالات این کار دانست و گفت: پخش موسیقی در نمایشگاه‌ها یک امر عادی و ضروری است که به افزایش نشاط محیط جشنواره کمک می‌کند. ۱۲ سال است که در نمایشگاه‌های مختلف استانی و ملی شرکت می‌کنم و تا کنون ندیدم که چنین نمایشگاهی در سکوت و بدون موسیقی برگزار شود.

این بانوی مازندرانی افزود: برخی دیگر از وعده‌هایی که داده شده بود مانند استفاده از هلی شات، نصب بالون، توزیع کوپن ویژه جشنواره و برپایی تور تمشک چینی اجرا نشد. گفته شده بود که هنرمندان برجسته کشور را نیز قرار است به جشنواره بیاورند که این اتفاق هم نیفتاد. همه این مسائل در جذب مخاطب و همچنین تولیدکنندگان برای اجاره غرفه‌ها اثرگذار هستند. در شأن جشنواره‌ای ملی که با پشتیبانی شهرداری و نهادهای دیگر برگزار می‌شود نیست که این ناهماهنگی‌ها در آن رخ دهد.

آن روی سکه
نکته قابل توجه در محل برگزاری این جشنواره، ابراز رضایت یا دست‌کم انتقاد نداشتن برخی غرفه‌داران از شکل برگزاری جشنواره است. نتیجه پیگیری موضوع از شهردار نیز این طور نشان می‌دهد که دلایل دیگری در بروز برخی انتقادات دخیل هستند.

شهردار نکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا برخی نقدهای مطرح شده را وارد دانست و بعضی ادعاها را نیز تکذیب کرد.
«سید مهدی احمدی» با بیان اینکه دومین جشنواره ملی تمشک نکا امسال رشد قابل توجهی نسبت به دوره نخست داشت، گفت: امسال تعداد غرفه‌ها دو برابر شد و از ۵۰ غرفه در دوره نخست به ۱۰۰ غرفه رسید. طبیعی است که گسترده‌تر شدن نمایشگاه ممکن است مشکلاتی را هم ایجاد کند. به هر حال ناهماهنگی‌ها و کاستی‌هایی ممکن است وجود داشته باشد که در همه برنامه‌های از این دست پیش می‌آید. اما کلیت برگزاری جشنواره شرایط مناسبی داشت.
وی در مورد دو نرخی شدن اجاره غرفه‌ها اظهار داشت: امسال برگزاری جشنواره را به طور کامل به پیمانکار واگذار کردیم و پیمانکار با غرفه‌داران قرارداد منعقد کرد. بنابراین شهرداری دخالتی در ماجرا ندارد. بین پیمانکار و تعدادی از متقاضیان به ازای اجاره ۵ روز غرفه در این جشنواره قرارداد ۸۰۰ هزار تومانی امضا شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: طبق ماده ۱۰ قانون مدنی وقتی قرارداد امضا می‌کنیم، متعهد به اجرای تعهدات خود هستیم. بنابراین غرفه‌داران بر اساس خواسته خودشان آمدند و با پیمانکار قرارداد بستند. اینکه پیمانکار تصمیم می‌گیرد غرفه‌های دیگر را با قیمتی پایین‌تر واگذار کند عملی خلاف قانون نیست. مثل فروش لحظه آخری بلیت هواپیماها که با قیمت پایین‌تر عرضه می‌شود. این تخفیف حق اعتراض به سایر افراد را نمی‌دهد.

جیبِ خالی؛ دلیل کاهش فروش
شهردار نکا کاهش فروش غرفه‌داران در نمایشگاه امسال را پایین آمدن قدرت خرید مردم عنوان کرد و گفت: از نظر اقتصادی کشور دچار بحران است و طبیعی است که فروش کم شود. بسیاری از مردم از نظر قدرت خرید شرایط مناسبی ندارند. اتفاقاً در بازدیدهایی که از محل برپایی جشنواره داشتم مشهود است که امسال نسبت به سال گذشته مراجعه کننده بیشتری داشتیم و نمایشگاه شلوغ‌تر از سال گذشته است. اما پایین بودن قدرت خرید مردم سبب شده که غرفه‌داران محصولات کمتری بفروشند. حتی در بازدید و گفت‌وگوهایی که دیروز با غرفه‌داران داشتم خودشان اظهار دارند نمایشگاه شلوغ است، اما فروش زیاد نیست.

احمدی در مورد قطعی برق محل برپایی نمایشگاه در شب‌های اول و سوم، تعبیه نشدن سیستم تهویه و تأمین امنیت غرفه‌ها گفت: قطعی برق موقت بود و این طور نبود که کلاً در یک شب برق قطع شود. مشکل نیز در کمتر از ۲ ساعت برطرف شد. در مورد سیستم تهویه نیز محل برپایی نمایشگاه به صورتی است که به دلیل باز بودن بخشی از سقف نیازی به سیستم تهویه نیست. در مورد تأمین امنیت نیز هم نگهبانان نمایشگاه حضور دارند و هم نیروی انتظامی مستقر است.

یک جشنواره و دو پیمانکار
با وجود همه این توضیح‌ها و انتقادها و نکاتی که مطرح شده، یک پرسش در مورد برون‌سپاری برگزاری این جشنواره ایجاد می‌شود و آن هم چراییِ حضور دو پیمانکار برای واگذاری غرفه‌هاست. برخی غرفه‌داران می‌گویند دلیل این کار این بود که تا روز آخر برخی غرفه‌ها پر نشده بود و به همین دلیل با پیشنهاد شهرداری پیمانکار دیگری به مجموعه عوامل برگزاری جشنواره اضافه شد. این در حالی است که برگزاری جشنواره‌ها در فرآیندی قانونی و طبق قرارداد به یک پیمانکار واگذار می‌شود.

پیمانکار اصلی برگزاری دومین جشنواره ملی تمشک نکا در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: من با ارائه یک طرح جشنواره‌ای شامل ۲۱ برنامه در مناقصه شرکت کردم و برنده این مناقصه شدم. به گفته اعضای ستاد برگزاری بهترین بسته برای اجرای جشنواره را ارائه کردم و در رقابت با متقاضی دیگر برنده شدم. تا امروز نیز به استناد طرحی که ارائه کردم و قراردادم به تمام تعهدات عمل شده است و اگر اختلالی در سیستم برق به وجود آمد هم اعلام کردم که حاضر به پرداخت خسارت هستم.

«امید نجفی» درباره درستی یا نادرستی خالی ماندن تعدادی از غرفه‌ها اظهار کرد: یک روز قبل از افتتاحیه جشنواره در حالی که استیج اجرای برنامه افتتاحیه آماده بود، فشار آوردند که کار عقب است و جشنواره به زمان افتتاحیه نمی‌رسد. در حالی که همه چیز طبق برنامه در حال انجام بود. با فشارهایی که وارد شد در نهایت مجاب شدیم که پیمانکار دومی هم وارد شود. پیش از آن نیز تأکید کردم که به تنهایی حاضرم به تمام تعهداتم عمل کنم و مسئولیت همه کاستی‌ها را بپذیرم. با این حال با نارضایتی من پیمانکار دوم بدون هیچ قراردادی به مجموعه اضافه شد.

وی افزود: تا روز آخر پیش از جشنواره غرفه‌های ما پر بود. اما متقاضیان بیش از ۲۰ غرفه روز آخر در اقدامی عجیب انصراف دادند. من پیشنهاد دادم به جای اینکه این غرفه‌های خالی شده را پر کنیم، آنها را حذف کنیم تا خللی در برگزاری نمایشگاه و جشنواره ایجاد نشود. اما گفتند پیمانکار دوم می‌تواند این غرفه‌ها را پر کند. پیمانکار دوم غرفه‌های خالی شده را با ۴۰۰ هزار تومان اجاره داد و نتیجه این شد که غرفه‌داران طرف قرارداد با من که رقم قراردادشان ۸۰۰ هزار تومان بود ناراضی شدند و از همان جا تخریب‌ها و حاشیه‌ها آغاز شد.

پیمانکار دومین جشنواره ملی تمشک نکا یادآور شد: ما بر اساس برآوردهای منطقی رقم اجاره را تعیین کردیم. در زمان قرارداد هم هیچ غرفه‌داری ناراضی نبود، چون می‌دانستند که رقم منطقی است. اما حالا با این اقدام فراقانونی در ورود پیمانکار دوم که تحت قرارداد ما غرفه‌ها را با نصف قیمت اجاره داد، جو جشنواره متشنج شده و برخی غرفه‌داران می‌خواهند همان رقم ۴۰۰ هزار تومانی را نیز نپردازند.

پایبندی به تعهدات
نجفی با بیان اینکه برخی حاشیه‌ها در این جشنواره قابل پیش‌بینی بودند، گفت: از دیروز به برخی مسئولان اعلام کردم که احتمالاً در روز پایانی عده‌ای اعلام می‌کنند که از غرفه‌های‌شان سرقت شده است. به همین دلیل دیشب خودم تا ساعت ۲ و ۳۰ در نمایشگاه حضور داشتم و از ساعت ۵ صبح نیز دوباره وارد نمایشگاه شدم. نگهبان نمایشگاه نیز در تمام ساعات شب حضور داشت. ضمن اینکه امنیت شهرک شهید عباس‌پور بسیار بالاست و نگهبانان شهرک نیز حضور پررنگی دارند.

وی در مورد قطعی برق و ادعای مطرح شده در مورد قطعی کامل برق در شب اول و سوم گفت: شب اول حدود یک ساعت قطعی برق کلی در محدوده برگزاری نمایشگاه داشتیم و شب سوم نیز کمتر از نیم ساعت برق قسمتی از نمایشگاه قطع شد. عده‌ای از غرفه‌داران مدعی شدند که قطعی برق به تجهیزات‌شان خسارت وارد کرد. اعلام کردیم هر غرفه‌داری که لامپ‌ها یا تجهیزاتش آسیب دید، می‌تواند هزینه تعمیر و در صورت تعمیر نشدن، هزینه کلی لامپ یا دستگاه را دریافت کند. همین کار را نیز انجام دادیم و خسارات را از هزینه اجاره کم می‌کنیم.

پیمانکار دومین جشنواره ملی تمشک نکا معتقد است که به همه تعهدات طبق قرارداد عمل شده و حتی تور تمشک‌چینی هم فراهم شد، اما استقبالی از آن انجام نشد.

نجفی توضیح داد: تورلیدر ما از ابتدای جشنواره تا روز پایانی در محل برپایی مستقر است. اما هیچ تقاضایی در این زمینه مطرح نشد. فقط یک گروه از گرگان برای حضور در تور به محل جشنواره آمدند که به دلیل دیر رسیدن، خودشان از حضور در تور انصراف دادند. مسافران و مخاطبان از گرمی هوا گلایه می‌کنند، اما از چینش غرفه‌ها نه. جشن‌ها نیز هر شب با حضور مجریان و هنرمندان خوب موسیقی و طنز استان با کیفیت برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفت.

وی با بیان اینکه محل برپایی جشنواره همان چادری است که در طرح ارائه شده وجود داشت و بخشی از سقف آن باز می‌شود، یادآور شد: تعهدات دیگر مانند اینترنت وایرلس، حضور چهره‌های ملی و پخش از تلویزیون نیز انجام شد. گزارش‌ها و اخبار جشنواره ۵ شب در سیمای استانی پخش شد. برای افتتاحیه از وزیر جهاد کشاورزی و وزیر اقتصاد و استاندار دعوت کردیم. وزیر اقتصاد بابت مشغله کاری عذرخواهی کرد و نتوانست بیاید، وزیر جهاد کشاورزی معاونش را به مراسم فرستاد و استاندار هم امشب در مراسم اختتامیه حضور می‌یابد.

رد پای مافیا
نجفی در جمع‌بندی اظهارات خود به نکته‌ای قابل توجه اشاره می‌کند که معتقد است با کنار هم قرار دادن پازل‌های موجود، این فرضیه را اثبات می‌کند.

او با تأکید بر اینکه همه این ادعاها و اظهارات و اقدامات برای تخریب کردن و جلوگیری از ورود گروه‌های دیگر به عرصه برگزاری سایر رویدادهاست، گفت: صراحتاً باید اعلام کنم که برخی افراد می‌خواهند اجرای تمام جشنواره‌های مازندران را انحصاری به نام خودشان بزنند و ورود فعالان و گروه‌های جدید که ایده‌های جدیدی هم برای اجرا دارند برای آنها خوشایند نیست.

پیمانکار برگزاری دومین جشنواره ملی تمشک نکا خاطرنشان کرد: هدف من این بود که از ظرفیت‌های بومی نکا در این جشنواره استفاده شود. رونق تولید همین است که از منطقه خودمان شکوفایی را آغاز کنیم. ما این کار را کردیم و به مذاق برخی‌ها خوش نیامد.

وجود برخی کاستی‌ها در رویدادهای فرهنگی و اجتماعی مانند این جشنواره‌ها قابل انکار نیستند. نداشتن زیرساخت‌های مناسب و ناهماهنگی بین دستگاه‌ها سبب می‌شود که همواره اشکالاتی در کار وجود داشته باشد. اما این موضوع که در برخی مسائل مانند برپایی جشنواره‌ها و کنسرت‌ها، رد پاهایی قدیمی‌تر وجود دارند که سعی می‌کنند نفوذ بیشتری در برنامه‌ریزی و سهم‌بری از این رویدادها داشته باشند نیز قابل چشم‌پوشی نیست. ماجرایی که در مورد برگزاری کنسرت‌ها در مازندران نیز تا حدودی صدق می‌کند و اجازه ورود نیروهای جدید به این عرصه را نمی‌دهد. این چالش‌ها که در سایه ضعف نظارت و همچنین قدرت لابی‌ها و ارجح بودن روابط بر ضوابط ایجاد می‌شوند، می‌توانند چهره مازندران را در برگزاری جشنوارها مخدوش کنند.

۹۹۲۷/‏۱۶۵۴

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.