پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

هشدار محیط‌زیست:دام‌ها را در جنگل‌ها رها نکنید

0

کورس ربیعی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: روانه کردن دام های بدون صاحب به عرصه های جنگلی یعنی مناطقی که محل گذر و  قلمرو زیستگاه حیات وحش است ، خطر ریسک تلفات دامی توسط حیوانات وحشی را بسیار بالا می برد و بنابراین به دامداران توصیه می شود از چنین اقدامی بپرهیزند.

وی اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست مسئولیت مراقبت از حیوانات وحشی را بر عهده دارد نه تغییر رفتار این حیوانات ، چرا همانطوری که از اسم این حیوانات پیداست از ان ها به عنوان حیات وحش نام برده می شود بنابراین باید با همکاری دامداران نسبت به عواملی که سبب گسترش تعارض می شود، پیشگیری کرد.

مسئول حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: از دیرباز تاکنون بنا به دلایلی از جمله چرای بی رویه دام ، دخل و تصرف به عرصه های ملی آسیب هایی برای حیات وحش به همراه داشته تا جایی که دیده می شود وقتی خرس ها طعمه های طبیعی آن ها از بین رفته به باغ ها و زنبورستان ها حمله ور می شوند.

ربیعی ادامه داد: حیوانات وحشی گوشت خوار دیگری مانند پلنگ و گرگ که طعمه و شکار طبیعی آن ها حیواناتی مانند گراز، شوکا و کل بز است زمانی که پی می برند منابع حیاتی و غذای آن ها کم شده و به جای وجود چنین حیواناتی برای شکار ،حیوانات اهلی مانند گاو در زیستگاه آن ها حضور دارد طبیعتا این حیوانات وحشی به این دام ها حمله ور می شوند و چنین تعارضاتی رخ می دهد.           

این مسئول استانی در مورد تلفات دامی ناشی از حمله حیوانات وحشی در غرب مازندران نیز گفت: آنچه بررسی شده از سال های ۹۵ و ۹۶ یک شرکت بیمه گذاری تحت عنوان بیمه “ما “وابسته به بانک ملت با هدف حمایت از پلنگ ایرانی به شکل رایگان به آن دسته از دامدارانی  که براثر حمله پلنگ، دام های تلف شده بود ، غرامتی در قالب جبران خسارت پرداخت می کرد اما از آن سال به بعد این بیمه فعالیتش را ادامه نداد.

شماری از دامداران حاشیه جنگل های غرب مازندران به ویژه در شهرستان های نوشهر و چالوس اخیرا در گزارشی به خبرنگار ایرنا اعلام داشته اند که تعدادی از دام های آن ها براثر حمله پلنگ از بین رفته است و در پی چنین حوادثی خسارت های جبران ناپذیری متحمل شدند.

ربیعی افزود: از سال ۹۶ تاکنون این شرکت بیمه گذار غیر فعال شد و بنابراین از آن سال تاکنون آمار پرونده های با موضوع تلفات دامی براثر حمله حیات وحش به این نهاد کاهش چشمگیر داشته و هم اکنون تعداد پرونده هایی که در این سال ها تشکیل شده ۳۶۰ فقره است.

این مسئول استانی در عین حال گفت: زمانی اگر برای این نهاد طبق اسناد موجود محرز شود که حیوان وحشی از جمله پلنگ وارد زیستگاه حیوانات اهلی شده و فرد مدعی نیز رای دادگاه دریافت کند طبیعتا حفاظت محیط زیست نیز براساس ضوابط سعی می کند از دامدار حمایت نماید.

از سوی دیگر کارشناسان معتقدند که عامل انسانی زمینه ساز بروز چنین حوادثی بوده و به خاطر دخالت بیش از حد در طبیعت و تغییر بی رویه کاربری ها در زیستگاه وحوش نظیر پلنگ، خرس و گرگ زمینه حمله آنان  به دام های روستاهای حاشیه جنگل ها فراهم کرده است.

به گفته این کارشناسان، این حیوانات برای یافتن غذای خود نیاز به عرصه زیستگاهی وسیعی دارند و متاسفانه با ساخت جاده ها و زیاد شدن سکونتگاه های انسانی در مناطق جنگل روز به روز زیستگاه آنان کاهش یافته و در نتیجه این حیوانات یا در معرض انقراض قرار گرفته و یا به روستاهای حاشیه جنگل حمله ور می شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.