پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

هدف ایران صادرات ۲ میلیارد دلاری به اوراسیا است

0

بهروز حسن الفت عصر روز شنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مازندران در ساری افزود: در حال حاضر میانگین صادرات ایران به پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا حدود  ۹۱۸میلیون دلار در سال است .

 اتحادیه اوراسیا متشکل از کشورهای روسیه، قزاقستان ، قرقیزستان، بلاروس و ارمنستان است و ایران نیز اخیرا عضو ان شده است. 

وی اضافه کرد: برنامه راهبردی ایران برای صادرات به این کشورها پس از اجرای تعرفه ترجیحی تا پایان سال ۱۴۰۰ به بیش از ۲ میلیارد دلار در هر سال است.
حسن الفت با اشاره به ظرفیت های تولیدی و اقتصادی مازندران در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی خاطرنشان کرد: تعرفه ترجیحی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی به این کشورها در حد صفر است و این موقعیت مناسب برای این خطه شمال کشور در امر صادرات است.
 دببر کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان عدم آشنایی تجار با بازار کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا را یکی از  عوامل اصلی در پایین بودن سهم صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به این کشورها بیان کرد و اظهار داشت: باید کارگاههای آموزشی در استان ها برای آشنایی تجار و صادرکنندگان با بازارکشورهای هدف برگزار شود.
الفت اضافه کرد: بزودی کارگاه آموزشی برای کارشناسان تجارت خارجی سازمان صمت استان های کشور از سوی وزارتخاته متبوعش برگزار خواهد شد و این کارشناسان می توانند اطلاعات خود را در اختیار تجار و بازرگانان قرار دهند.
این مسوول در وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: در حال حاضر ۸۰ درصد از صادرات غیر نفتی ایران به روسیه به عنوان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا انجام می شود و استان های کشور با توجه به قابلیت های صادراتی خود و نیاز کشورهای هدف عضو اوراسیا ، صادرات غیرنفتی خود را به این کشورها افزایش دهند.
الفت پیشنهاد کرد تا استان مازندران با قابلیت صادرات غیرنفتی در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی ،روسیه و قزاقستان دو کشور عضو اتحادیه اوراسیا را به عنوان کشورهای هدف صادراتی در این حوزه انتخاب کند تا بتواند با شناسایی بهتر بازار این کشورها مبادلات تجاری خود را افزایش دهد.
دبیر کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان در مورد صادرات غیر نفتی ایران به ازبکستان نیز گفت: در شرایط فعلی بیشترین صادرات ایران به ازبکستان سیمان است و تا سه سال آینده این کشور بازار خوبی برای صادرات این محصول برای ایرانیان است.
الفت افزود : هم اکنون کشورهای ترکیه، چین و فرانسه به دلیل شرایط ازبکستان در حوزه توسعه ای، واحدهای صنعتی سیمان را در این کشور در دست ساخت دارند که به نظر می رسد با راه اندازی این واحدهای تولیدی، بازار سیمان ایران در این کشور نیز شرایط فعلی خود را از دست خواهد داد.
وی پیشنهاد کرد تا سرمایه گذاران کشور در بخش تولید سیمان در کشور ازبکستان سرمایه گذاری کنند.

آمادگی گمرک ایران برای همکاری با صادرکنندگان به کشورهای اوراسیا
مدیرکل آمار و فناوری اطلاعات گمرک نیز در این نشست گفت: گمرک ایران آماده همکاری با تجار و صادرکنندگان برای صادرات کالاهای غیر نفتی به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیاست.
حسین کاخی افزود: تاکنون سه سند همکاری گمرکی با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا منعقد شد.
در ۸ ماهه سال جاری ۱۵۰ میلیون دلارکالای غیر نفتی از مازندران به کشورهای هدف صادر شد که نسبت به سال گذشته ارزش صادرات کالاهای غیر نفتی این استان در مقایسه با مدت مشابه ۴۰ درصد کمتر شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.