پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نیروگاه زباله‌سوز ساری از برنامه خود خیلی عقب است

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: 15 خرداد به عنوان روز محیط زیست نامگذاری شده ولی دوستداران محیط زیست تنها این روز را به عنوان روز محیط زیست نمی‌شناسند بلکه تمام روزهای سال برایشان به‌عنوان روز محیط زیست است و این روز را گرامی می‌دارند.

اگر به محیط پیرامون خود نگاه کنیم می‌بینیم ما انسان‌ها در طول زمان تغییراتی را در محیط زیست خود ایجاد کردیم که بعضا با مخاطراتی را با خود به همراه داشت.

استان مازندران با دارا بودن جاذبه‌هایی ازجمله دریا، جنگل، کوه و دشت و سایر همواره مورد توجه افراد بوده که با توجه به شرایط آب و هوایی مطلوب و مساعد افراد علاقه‌مند هستند ساعات طولانی ترافیک و سایر مشکلات را به جان بخرند تا برای ساعات و یا روزهایی در این استان گذران کنند.

وجود این مزیت‌ها موجب شد که این استان از صنعت و پیشرفت در این زمینه دور بماند و برای این استان بحث صنعت توریسم و گردشگری تعریف شد که نه تنها رهاوردی برای این استان به همراه نداشته بلکه خود موجب بروز مشکلاتی ازجمله بحث پسماند شده است.

با توجه به پیشرفت روز افزون علمی می‌بینیم همانند گذشته زباله مهم‌ترین مشکل زیست محیطی استان است که تاثیرات ناگوار آن را به دریا، جنگل و سایر نمی‌توان نادیده گرفت ولی هیچ‌گونه تمهیدی در ارتباط با حل اثرات نامطلوب زباله اندیشیده نشده است و امروز هم دردسرهای گذشته زباله در استان ادامه دارد.

از مشکلات زباله هرچه بگوییم کم گفتیم چراکه باتوجه به تغییرات الگوی مصرف هر روز افزوده شدن زباله‌ها هستیم که تلاش برای مکان دپوی مناسب به سرانجام نرسیده است.

سایت‌های دپوی زباله علاوه بر انتشار بوی بد به شدت محیط زیست را آلوده کردند و این آلودگی حتی به گیاهان و محصولات کشاورزی مردم منطقه نیز سرایت کرده است و این مردم هستند در آرزوی اینکه روزی مسؤولان به فکر چاره‌ای برای رفع مشکلات کنونی پسماند باشند می‌سوزند و می‌سازند.

مشکلات پسماند سر جای خود معضلاتی ازجمله زمین‌خواری، کوه‌خواری، دریا خواری، ماسه‌خواری و سایر بر مشکلات این استان همیشه سبز افزوده به‌طوری‌که درصورت تداوم این وضعیت شاید آیندگان سرسبزی امروز استان را درک نکنند.

همه ما می‌دانیم محیط زیست متعلق به همه است ولی انسان‌ها با رفتارها و فعالیت‌های ناصحیح خود در سال‌های اخیر دست به تخریب محیط زیست زده‌اند، درست است شاید قصدی نداشتند ولی شاید به‌دلیل ناآگاهی و بعضا طمع‌کارانه موجب بروز این مشکلات شدند.

نمونه این مسائل را می‌توانیم در استان مازندران در فعالیت‌هایی که بعد از وقوع سیل و به‌منظور پیشگیری از وقوع سیل‌های بعدی جست‌وجو کرد که در شرایطی لایروبی رودخانه‌ها انجام می‌شود که خود همراه با برداشت‌های غیرمجاز ماسه است در حالی‌که وجود ماسه خود عاملی برای جلوگیری از شدت سیل خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: مشکلات زیادی در بحث‌های زیست‌محیطی داریم که همه آنها در طبیعت اثرگذار هستند.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی با اشاره به اینکه عدم مدیریت صحیح پسماند و پساب یکی از مهم‌ترین مشکلات استان مازندران محسوب می‌شود، افزود: باید حتما باتوجه به شرایط و موقعیت جغرافیایی مازندران از تکنولوژی‌های نوین در زمینه دفع پسماند بهره گرفته شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه در مازندران خیلی برنامه محور نیستیم، تصریح کرد: هنوز مدیران اجرایی پسماند در این زمینه برنامه اجرایی ندارند و رفع این معضل هنوز در اولویت شهرداری‌ها نبوده و نیست و همچنان مسایل دیگر را ترجیح می‌دهند تا حدی که که حداقل‌ها نیز دریغ شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به شناسایی 27 سایت اصلی در استان، اضافه کرد: متاسفانه این سایت‌ها بهداشتی نبوده و درحقیقت سایت‌های دپو و تلنبار محسوب می‌شوند.

این مسؤول بیان کرد: در برهه‌ای از زمان ساخت نیروگاه زباله‌سوز در شهرهای ساری و نوشهر ما را امیدوار کرد ولی اتفاقی در این زمینه نیفتاد به‌طوری‌که نیروگاه زباله‌سوز ساری از برنامه خود خیلی عقب است.

ابراهیمی کارنامی با تأکید بر اینکه برای حفظ مشکلات محیط‌ زیست باید مشارکت مردم را جلب کنیم تا بتوانیم به آینده امیدوار باشیم، خاطرنشان کرد: در تخریب محیط زیست مهم‌ترین اثر فعالیت‌های انسانی است به‌طوری که اگر مردم به بحث تفکیک زباله از مبدا و اصلاح الگوی مصرف توجه شود و پسماند پنج درصد از لحاظ وزنی کاهش یابد 30 درصد از لحاظ حجمی خواهد بود.

وی با اعلام اینکه در سال‌های اخیر با هوشیارسازی اجتماعی اگاهی مردم بالا رفت ، تصریح کرد: ولی باز با شیب ایده آل فاصله داریم و هنوز کسانی هستند کمر به نابودی محیط زیست زده‌اند که عمدتاً  افراد آزمند و طمع‌کار هستند باید نگاه‌ها خردمندانه با حفظ پایه‌های زیست‌محیطی باشد.

مدیرکل محیط زیست مازندران افزود: در این زمینه می‌توان به لایروبی رودخانه‌ها اشاره مرد که در این زمینه دقت کافی نشد و ماسه‌روبی کردند و یا درختانی که براثر وقوع سیل شکسته و یا سقوط کردند ولی به این بهانه کل درختان حاشیه رودخانه‌های استان را قطع کردند.

این مسؤول در پایان گفت: نباید به‌واسطه خروج از بحران زمینه‌ساز بحران‌های بزرگ‌تر باشیم .

به گزارش فارس، باید تا دیر نشد به داد محیط زیست مازندران برسیم چراکه در هر گوشه از این طبیعت سرسبز با مشکلاتی مواجه هستیم و درصورت تداوم تمامی زیبایی‌ها و ظرفیت‌ها آن از بین می‌رود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.