پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نگذاریم مازندران در لابه‌لای صفحات تاریک تاریخ گم شود

وی با بیان اینکه آن روزی که پدران ما در زمان پهلوی دوم خواستند فارسی صحبت کنیم سرآغاز انحطاط مازندران بود زیرا ملتی که زبانش بمیرد هویتش می‌میرد،

0

 

پایگاه خبری چهاردانگه: به بهانه ۱۴ آبان روز مازندران دکتر اسلامی با حضور در دفتر ایسنا در ساری نشان داد که همچنان حرف‌های خوبی برای گفتن دارد.

حسین اسلامی را کمتر کسی است که نشناسند، خانه‌اش در ساری را از زمانی که وقف کتابخانه و پژوهشگری کرد دغدغه‌اش برای ساری و مازندران آشکار شد.

اسلامی از افراد تاثیرگذار و دغدغه‌مند در حوزه تاریخ و فرهنگ بومی مازندران است؛ اصرار زیادی به مازندرانی صحبت کردن دارد و به خوبی می‌داند که برای زنده نگه داشتن یک ملت باید زبان او را زنده نگه داشت.

حسین اسلامی تاریخ مازندران را به خوبی می‌داند و تقریبا مرجع خوبی درباره این زمینه است، وی به مقوله‌های بومی و منطقه‌ای علاقه‌ای خاص دارد و تقریبا هر جا حقی از میراث کهن مازندران ضایع شود یک پای اعتراض اسلامی پا به سن گذاشته خواهد بود.

او حالا دوستان جوان و کهن بسیاری دارد که قلب‌اشان برای مازندران می‌تپد از این رو است که خودشان کمر همت برای برگزاری روز مازندران بسته‌اند تا آن را از دولتی بودن خارج کنند.

و حالا به بهانه ۱۴ آبان روز مازندران دکتر اسلامی با حضور در دفتر ایسنا در ساری نشان داد که همچنان حرف‌های خوبی برای گفتن دارد.

 

همه گل‌های یک قالی…

وی درباره نامگذاری روز مازندران با اشاره به اینکه هشت سال پیش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و سایر استان‌ها مامور شدند برای اقوام ایرانی سراسر کشور یک روز به عنوان روز ملی انتخاب کنند تا این اقوام بتوانند هویت خود را عرضه کنند، اظهار کرد: تشخیص داده شده بود که اگر در همه ایران فقط یک قوم مطرح شود تک صدایی است و برای اینکه این تک صدایی نباشد به دنبال روزی برای همه اقوام بودند، معتقدیم همه اقوام مانند گل‌های یک قالی هستند که با هم زیبا هستند.

اسلامی با اعلام اینکه من، سیروس مهدوی، فریده یوسفی و نصر‌الله هومند مامور شدیم روز ملی مازندران را انتخاب کنیم، افزود: پس از بررسی‌های فراوان چون باید یک مبدا تاریخی برای روز مازندران پیدا می‌کردیم به دنبال روزی خاص بودیم، می‌توانستیم یک آیین مانند آرش و یا تیرماه سیزده را مشخص کنیم اما باید مبدا تاریخی پیدا می‌کردیم که در آن روز در مازندران اتفاقی رخ داده باشد.

 

مبدا ۱۲۰۰ ساله برای روز مازندران

وی ادامه داد: تمام منابع قبل و بعد از اسلام را گشتیم و در مجموع به اینجا رسیدیم که در ۱۴ آبان سال  ۲۴۳ شمسی مصادف با ۲۵۲ قمری مردم مازندران از دست حکومت حکام مازندرانی و حکام طاهریان که در مازندران مامور به خدمت بودند به ستوه آمدند و وارد صحنه شدند؛ در این روز برای نخستین بار در تاریخ مازندران و ایران قومی و مردمی نوع حکومت و حاکم را خود انتخاب کردند و این صحنه زیبای تاریخی را در هیچ قومی در کشور مشاهده نمی‌کنیم.

اسلامی با بیان اینکه این واقعه قریب به ۱۲۰۰ سال پیش رخ داد و این روز ورود مردم در صحنه نام دارد، روز دموکراسی و روز انتخاب است، تصریح کرد: در تاریخ ایران باشکوه‌تر از این روز کمتر دارید زیرا عدالت‌خواهی مردم نه به زخم شمشیر بلکه به خواست خود مردم بود.

 

غرب مازندران؛ قلب مازندران است

وی با اعلام اینکه نخستین مردمی که خواهان حکومت جدید بودند مردم غرب مازندران منطقه رویان بودند، گفت: این مردم به دنبال حاکمی رفتند که مازندرانی نبود و مازندرانی نمی‌دانست اما از او حکومتی تابع حکومت امام علی(ع) می‌خواستند -این نشان می‌دهد که آن زمان مازندرانی‌ها رهرو و شیعه بودند- از این رو حسن ابن زید علوی را که مازندران ندیده بود انتخاب کردند گفتند عدل علی را برای ما بیاور.

 

مازندران پایگاه نخستین حکومت شیعی جهان

این پژوهشگر مازندرانی با بیان اینکه علویان ۶۰ سال در مازندران حکومت کردند؛ مردم مازندران ۳۰ سال از آنان حمایت کردند اما ۳۰ سال دوم آنان را رها کردند؛ افزود: زیرا مردم معتقد بودند عدل علی(ع) را که از آنها خواسته بودند برآورده نشده بود، ادامه داد: علویان یکی دو چهره خوب در مازندران داشتند؛ یکی اطروش بود که در آمل شیعه علوی را به شیعه زیدی ۱۲ امامی تبدیل کرد یعنی تشیع علوی را تبدیل کرد به تشیع علوی امامیه و اینها انگیزه‌ای برای حمایت مردم از آنها بود از این رو می‌گوییم بنای نخستین حکومت شیعی جهان -زمانی که امام زمان(عج) به دنیا نیامده بود- به درخواست خود مردم مازندران بنا نهاده شد و برای همه این‌ها سند تاریخی داریم.

اسلامی با تاکید بر اینکه در روز ملی مازندران به دنبال معرفی حکومت علویان نیستیم اما به پایه‌های حکومت مازندران که نام علی(ع) و فرزندانش بود افتخار می‌کنیم، تصریح کرد: ما به دنبال این هستیم که به دیگر اقوام ایرانی پیام بدهیم که ما مازندرانی‌ها بهتر از هر قوم ایرانی که همه برای ما محترم هستند می‌توانیم معلم و آموزگار آنها در حفظ تمامیت ایران باشیم.

 

مازندران هیچ‌گاه نغمه شوم جدایی سر نداد

وی ادامه داد: به این دلیل که در طول تاریخ هیچ‌گاه در مازندران نغمه شوم جدایی سر ندادیم؛ در شرایطی که حکومت مرکزی ایران بدترین شرایط را داشت ولی ما پرچم ایران را می‌‌خواستیم ؛ در آخرین آزمایش پس از فروپاشی تزار روسیه و آمدن کمونیست‌ها شوروی سابق تلاش می‌کرد مازندران را جدا کند اما مازندرانی‌ها استقامت کردند.

رئیس پژوهشکده ساری‌شناسی با اشاره به اینکه  مازندران با وجود داشتن همه امکانات مانند جنگل، دریا، سرزمین و  آب و هوا و سه امپراطوری بزرگ نغمه جدایی سر نداده است، بیان کرد:  روز ملی مازندران می‌تواند واکنش منطقی در برابر نابرابری و ستم‌های روا شده بر مازندران، بر دریا، بر جنگل، فریادی در اعتراض به پاره پاره کردن مازندران، اعتراضی به رونق دکان‌سازی استان‌سازی دیگران باشد.

 

هویت مازندران را با تکه‌تکه کردن جنگل و دریا هدف قرار گرفته‌اند

وی اعلام کرد: روز ملی مازندران روز کسب هویت، تجدید هویت، تقویت هویت اصیل و تاریخ‌ساز مازندران است که این هویت اصیل ایرانی مازندرانی با تکه تکه کردن جنگل و دریا هدف گرفته‌اند اما می‌توانیم دوباره آن را احیا کنیم؛ اگر مازندران را احیا نکنیم مازندران در لابه‌لای صفحات تاریک تاریخ گم خواهد شد.

این پژوهشگر مازندرانی با بیان اینکه تاریخ شواهد زیادی درباره حمایت مازندرانی‌ها از فرزندان امام علی(ع) دارد، افزود: نمونه‌اش یزید معامله‌ای که با امام حسین(ع) کرد چیزی شبیه به آن و یا بدتر با عبدالله ابن زبیر در خانه خدا انجام داد و حتی خانه خدا را نیز به آتش کشید اما تاریخ هیچ نشانه‌ای از آن ندارد ولی مازندرانی‌ها با ورود در صحنه نگذاشتند عاشورا در صفحات تاریخ پنهان شود؛ حوادث زیادی در تاریخ داشتیم چون مردم در صحنه نیامدند نابود شد و در لابه لای تاریخ گم شد.

وی با اشاره به اینکه مازندران من از تجریش تا دیوار سمنان، از الموت قزوین تا بجنورد را شامل می‌شودو این مازندران فرهنگی و جغرافیایی من است، ادامه داد:مازندران تاریخی با تقسیمات سیاسی مقوله‌ای جداگانه است و اگر بخواهیم انگونه حساب کنیم، زمانی که من در دوره ابتدایی بودم حدود دهه سی در کتاب جغرافیای ما نوشته بود استان دوم قم، کاشان، شاهرود و دامغان به مرکزیت ساری.

اسلامی با اعلام اینکه امروز ما ادعای ارضی نداریم و این جداسازی‌ها بازی‌های سیاسی و به مناسبت مسایل سیاسی رخ داده و آنچه برای ما مهم است مازندران فرهنگی و مازندران جغرافیایی است که در تاریخ ثابت می‌ماند، عنوان کرد: روز ملی مازندران سکه دو رو است که می‌توانیم آن را در حکومت علویان  محدود کنیم یا بگوییم نان و صنایع دستی ما کدام است، می‌توانیم در روز مازندران به دنبال معرفی لباس، غذا، زبان، آداب و رسوم، آیین‌ها و باورهای مذهبی، محلی، دینی و ملی باشیم.

 

شناسایی ۲۶۰۰ گویش و لهجه در زبان مازندرانی

وی با اشاره به ویژگی‌های زبان مازندرانی یادآور شد: به جرات می‌توانم بگویم زبان مازندرانی از زبان فارسی قوی‌تر است به طوری که ۲۶۰۰ گویش و لهجه تا کنون از این زبان شناسایی شده است.

اسلامی با اعلام اینکه تاریخ مازندران تجمیع و هویت مازندران، نجات مازندران و جنگل‌ها و

دریای آن باید در روز ملی مازندران کلید بخورد، عنوان کرد: مازندرانی‌ها این گردشگری را که در آن فقط ویلا داریم و زباله جمع کنیم و جنگل‌های ما هر روز زیر زباله این گردشگران بی‌هویت نابود می‌شود را نمی‌خواهند، ما گردشگری فرهنگی را می ‌خواهیم که در ان به همه ابعاد فرهنگی مازندران توجه شود نه فقط به دریا و جنگل.

رئیس پژوهشکده ساری‌شناسی با اشاره به اینکه  این ننگ است که اعلام کنیم در مازندران موزه نداریم در حالی که مازندران باید دارای موزه محلی، ملی و حداقل ۱۰ موزه منطقه‌ای داشته باشد.

 

خاک خوردن ۱۴ هزار اثر تاریخی در انبار میراث فرهنگی

وی با اعلام اینکه در انبار میراث فرهنگی در ساری به عنوان تنها مرکز استان بدون موزه ۱۴هزار اثر تاریخی با قدمت بیش از ۱۵۰۰ سال روی هم انبار شده است و در این زمینه همه ما مقصر هستیم.

اسلامی با تاکید بر اینکه امروز اگر مازندران کتابخانه و موزه ندارد ننگ است در حالی که امروز مازندران باید خود را با هویت فرهنگی عرضه کند، تصریح کرد: هویت من در کتابخانه و ورزشگاه پارک و جایگاه‌های سیاسی است که خود را عرضه کنیم زیرا نمی‌گویند فلان شهر چند خیابان دارد می‌گویند چند تا موزه دارد به عنوان مثال

اگر بخواهیم در موزه آرمیتاژ سن پترزبوگ یک دقیقه روی هر اثر توقف کنیم ۹ سال طول می‌کشد تا آن را ببنید ولی آثار این موزه همه برای دیگران است اما در همین ساری موزه‌ای می‌توانیم داشته باشیم که طول سالن آن بیش از ۱۰ کیلومتر باشد با این تفاوت که همه آثار آن برای این منطقه خواهد بود.

 

مازندرانی‌ها هویت خود را پنهان می‌کنند

وی با گلایه از اینکه چرا هویت خود را پنهان می‌کنیم، عنوان کرد: هویت و شناسنامه مازندران را داشته‌ها و نداشته‌های مازندران؛ خدماتی که مازندران در ساختار تمدن ایران داشته است تشکیل می‌دهد که همه باید بازشناسایی شود.               

اسلامی با اعلام اینکه بزرگترین تاریخ‌نگار جهان اسلام،ابوسعد بیژن کوهی ریاضیدان، مهندس  شهر بغداد، بزرگترین مفسر قرآن مازندرانی هستند، بیان کرد: در انقلاب مشروطه، در پزشکی، شعر، در ریاضی، نجوم، تفسیر و انقلاب مشاهیر بزرگ مازندرانی داریم که اگر بخواهیم پارک مشاهیر راه‌اندازی کنیم ۱۰ هکتار زمین نیز اندک خواهد بود.

 

آل‌بویه در مازندران افتخار تاریخ شیعه در ایران

این پژوهشگر تاریخ مازندران با بیان اینکه شما در مازندران افتخار همه حکومت‌های تاریخ بعد از اسلام آل‌بویه را که شیعه بود دارید، افزود: در زمان آل‌بویه است که شیخ مفیدها پرورش یافتند، در مازندران بود که اساس بزرگداشت عاشورا پایه نهاده شد زیرا تا پیش از ورود به بزرگداشت عاشورا، جشن ملی بنی‌عباس و بنی‌امیه در روز عاشورا بود و ما گفتیم نه این غلط است و پس از ۲۹۰ سال این آل‌بویه به این امر اعتراض کرد.

وی با اعلام اینکه باید با هم باشیم و خود را پیدا کنیم، گفت: مازندرانی‌ها ابتدا باید به یک خودشناسی برسند و روز مازندران را سرآغازی برای این بیداری می‌دانیم زیرا ابتدا باید به خودباوری برسیم تا دیگران ما را باور کنند.

 

روز مازندران درمان دردهای مازندران است

اسلامی با بیان اینکه آنچه گفتیم درد است و برای درمان این درد روز ملی مازندران را تعیین کردیم، افزود: که اگر تا دیروز اشتباه کردیم و پراکنده بودیم و خود را نشناختیم و باور نکردیم، امروز سرآغازی خواهد بود که این اشتباه را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه آن روزی که پدران ما در زمان پهلوی دوم خواستند فارسی صحبت کنیم سرآغاز انحطاط مازندران بود زیرا ملتی که زبانش بمیرد هویتش می‌میرد، تصریح کرد: مرگ یک زبان سرآغاز مرگ ملت اوست زیرا باطل کردن شناسنامه مازندران روزی بود که گفتیم مازندرانی صحبت نکنید و حالا برای تغییر این رویه می‌گویم معلمان مدرسه در آغاز کلاس حداقل مرور درس‌ها را به مازندرانی صحبت کنند.

اسلامی تاکید کرد: در روز مازندرانی می‌خواهیم جبران کنیم و به خود هشدار بدهیم که بیدار شویم و با توجه به هویت و آن شناسنامه روشن به سایر اقوام بگوییم که زبان غذا آداب رسوم مستقل داشته باشیم اما زیر پرچم ایران زندگی کنیم؛ شاید نتایح این بیداری را در  ۵۰ سال دیگر نتیجه بگیریم اما امروز بذر می‌کاریم تا دیگران درو کنند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.